Return-Path: redactie@nieuwsbank.nl
Alle promoties, intree- en afscheidsredes worden gehouden in de Aula van de TU Delft, Mekelweg 5, Delft
Granulatie
10 december 2001 | 13.30 uur
hr. D. Verkoeijen | scheikundig ingenieur
Promotor | Prof. B. Scarlett | M.Sc. (fac. TNW)
The measurement and modeling of granulation processes - a turbo view
Voor verder lezen:
1. Handbuch der Agglomerationstechnik von Gerald Heinze, 2000
2. Particle deposition and aggregation; measurement, modelling
and simulation by M. Elimelech, 1995 Size enlargement by agglomeration by
Wolfgang Pietsch, 1991 Measurement of the mechanical strength of granules
and agglomerates by Willem Johan Beekman, 2000
Bewegingssysteem
10 december 2001 | 16.00 uur
hr. S.H. Koekebakker | werktuigbouwkundig ingenieur
promotor | Prof.ir. O.H. Bosgra (fac OCP)
toeg.prom. | Dr.ir. A.J.J. van der Weiden (UHD-fac OCP)
Model based control of flight simulator motion systems
Het nauwkeurig reproduceren van beweging in een hoogwaardige vluchtsimulator
is een uitdagende regeltaak die het uiterste uit het bewegingssysteem van
een simulator moet halen. Deze bewegingssystemen bestaan meestal uit zes
hydraulische lineaire servomotoren, die ook in veel robotsystemen worden
toegepast. In de robotwereld wordt veel gebruik gemaakt van geavanceerde
modelgebaseerde regelingen waarmee hoge prestaties kunnen worden behaald en
veel inzicht kan worden verworven. Bij bewegingsregelingen van
vluchtsimulatoren werden deze methoden nog vrijwel niet toegepast. Het
centrale probleem van dit onderzoek was na te gaan welke informatie relevant
was voor een modelgebaseerde regeling en in hoeverre toepassing ervan het
systeem verbeterde. Het hele regelaarontwerpproces is hiervoor gedefinieerd,
gestructureerd en geëvalueerd, beginnend met modelvorming en analyse,
vervolgend met regelaarontwerp en tenslotte het testen van het systeem.
Inzicht in de systeemkinematica en dynamica was noodzakelijk om de prestatie
en voorspelbaarheid te verhogen en onderwijl de robuustheid van het systeem
op niveau te houden vergeleken met conventioneel geregelde apparaten. Een
bijdrage van het onderzoek van Koekebakker is een methode om singuliere
punten in de kinematica uit te sluiten waarna vervolgens de veiligheid van
iteratieve methode om de simulatorstand te bepalen nagegaan kan worden. De
hiermee toepasbare modelgebaseerde regeling kan verschillende doelen behalen
die conventioneel niet bereikt konden worden. In de praktijk is aangetoond
dat de modelgebaseerde regeling een hogere bandbreedte, minder opslingering,
en een meer geëgaliseerde responsie bereikt dan eerder mogelijk was. In de
toekomst kan nog meer worden bereikt omdat deze methode t.z.t. effectiever
gebruik kan maken van de voorspellende kracht van een
vliegtuigsimulatiemodel. Beperkingen van de voorgestelde methode laten zich
gelden als parasitaire effecten zoals vervormingen van de simulator,
hydraulisch 'zingende' leidingen en kleppen ofwel een niet goed
vastgeklonken vloer, een relevante rol gaan spelen in de dynamica van het
systeem. Echter, door toepassing van een stijf en toch lichtgewicht
systeemontwerp in combinatie met de voorgestelde regeling is aangetoond dat
een voldoende hoogwaardige bewegingssimulatie kan worden gerealiseerd
waardoor een veel breder scala aan manoeuvres realistisch kan worden
aangeboden.
Voor verder lezen:
1. The kinematic design of flight simulator motion-bases by
Sunjoo Kan Advani, 1998
2. Flight simulator evaluation of advanced MLS procedures by
L.J.J. Erkelens, 1991
3. Modelling of long-stroke hydraulic servo-systems for flight
simulator motion control and system....., 1997