Jaguar breidt programma uit met X-TYPE 2 liter V6
(10 december 2001)
In maart 2002 verschijnt in de showroom van de Nederlandse Regionale
jaguar Centra de Jaguar X-TYPE 2 liter V6, een concurrerend geprijsde
117 kW/157 DIN-pk sterke zescilinder die het rijden van een jaguar
bereikbaarder dan ooit maakt. Hij is dan leverbaar in drie
uitvoeringen: X-TYPE 2 liter V6, X-TYPE 2 liter V6 Sport en X-TYPE 2
liter V6 Executive.
De voorwielaangedreven X-TYPE 2 liter V6 is in elk opzicht een
volbloed jaguar die uitstekend presteert, dynamisch en comfortabel
rijdt, traditionele luxe én absolute hightech biedt, kwalitatief tot
de top in zijn klasse behoort en een boeiende nieuwe invulling geeft
aan zowel Jaguars huidige motto 'Jaguar,The Art of Performance' als
aan het aloude Jaguar. Grace, Pace and Value for Money'. Door zijn
aantrekkelijke combinatie van stijl, dynamiek, technologische
innovatie, kwaliteit en prijs (in aanschaf en in onderhoud) zal de
jongste Jaguar zowel zakelijke automobilisten als particulieren
aan-spreken. Hij heeft de kwaliteiten om het succes van jaguars meest
compacte model aanzienlijk verder uit te bouwen en om flinke
veranderingen in het luxe middenklassesegment teweeg te brengen.
Voorlopig wordt uitgegaan van een prijs voor de X-TYPE 2 liter V6
vanaf circa euro 37.200,-. Het leasetarief bedraagt vanaf euro 799,-
per maand (Full Operational Leasing via Jaguar lease op basis van 48
maanden / 20.000 km per jaar).
De Jaguar X-TYPE 2 liter V6 heeft dwars voorin een nieuwe uitvoering
van de AJ V6 2.5 liter- en 3 liter-motoren. Deze heeft een
cilinderinhoud van 2.099 cm3, is net als beide andere motoren volledig
uit aluminium vervaardigd en uitgerust met vier bovenliggende
nokkenassen met een variabele elektronische sturing van de
inlaatnokkenassen, vier kleppen per cilinder, een inlaatspruitstuk met
viertraps variabele geometrie en een 32 bit elektronisch management
van injectie, ontsteking en emissie. De motor levert een maximum
vermogen van 117 kW/157 DIN-pk bij 6.800 tpm en bereikt een hoogste
koppel van 200 Nm bij 4.100 tpm.
De X-TYPE 2 liter V6, Jaguars eerste model met voorwielaandrijving, is
net als de overige X-TYPE-uitvoeringen leverbaar met een
handgeschakelde vijfversnellingsbak of een vijftrapsautomaat. Zijn
ontwikkeling vond gelijktijdig plaats met die van de X-TYPE-modellen
met permanente vierwielaandrijving en de doelstelling daarbij was om
de auto ten opzichte van andere auto's in zijn prijssegment een
superieur weggedrag en dito veercomfort mee te geven, passend bij de
perceptie die mensen van een Jaguar hebben.
Het wat lagere gewicht van de X-TYPE 2 liter V6, de kracht en
souplesse van de motor en de aanwezigheid van Traction Control
resulteren bovendien in uitstekende prestaties. De auto kan vanuit
stilstand in 9,4 sec naar 100 km/u accelereren, bereikt een
topsnelheid van 210 km/u en het gecombineerde verbruik bedraagt 9,2
1/100 km (alle gegevens handgeschakelde transmissie).
Het doordachte onderstel wordt gedeeld met dat van de 2.5- en 3
liter-uitvoeringen. In combinatie met de zeer torsiestijve
carrosserie, de nauwkeurige ZF-besturing met variabele overbrenging en
de 16" velgen (lichtmetaal op de Executive- en 1 7" lichtmetaal op de
Sport-uitvoering) met 205/55 R 16-banden garandeert dat inderdaad een
uitermate plezierig en veilig weggedrag, aangename dynamiek en een
hoge mate van comfort en verfijning. De X-TYPE 2 liter V6 vormt
hiermee zonder twijfel de top in zijn klasse.
Ook van binnen is de X-TYPE 2 liter V6 een even aangename auto als de
andere X-TYPE-uitvoeringen. Het interieur biedt qua
materiaaltoepassing, raffinement, comfort en warmte een eigentijdse
interpretatie van klassieke Jaguar-waarden. Ook hier dus mooi
hoogglanzend esdoomhoutfineer, zachte en hoogwaardige
bekledingsmaterialen en in de Executive-uitvoering standaard lederen
bekleding. Het is daarbij ook ruim en praktisch, biedt veel bergruimte
(dat geldt ook voor de bagageruimte met maar liefst 452 liter inhoud)
en fungeert bij calamiteiten als een uitermate sterke en veilige
veiligheidscapsule.
Bestuurder en passagiers kunnen vertrouwen op een solide constructie;
sensorbesturing voor de inschakeling van de airbags op basis van de
aanwezigheid van de inzittenden voorin én van hun zitpositie en op
twee fasen-airbags in het dashboard en side-airbags in de
stoelleuningen; gordels met spanners en krachtbegrenzers en op
hoofdairbags voorin en achterin. De X-TYPE is zo geconstrueerd dat hij
in Europese en in Amerikaanse NCAP-tests minstens een 4
sterren-classificatie moet kunnen behalen.
Naast de genoemde veiligheidssystemen is er de aangename persoonlijke
veiligheid van gedegen antidiefstal-voorzieningen; automatische
vergrendeling bij het wegrijden; afstandbediende centrale
vergrendeling met twee fasen-ontgrendeling en een paniekalarm. Als
optie is onder meer een zeer fraai multimediasysteem leverbaar dat
dankzij glasvezelbekabeling diverse systemen integreert en via een TFT
Touch Screen faciliteiten biedt als DVD-navigatie en tiptoetsbediening
van de Automatic Climate Control, het audiosysteem en de telefoon.