Bond: Klanten Hema-actie benadeeld
30 november 2001
De Consumentenbond vindt het stopzetten van de Hema-actie met
spaarzegeltjes klantonvriendelijk. Het succes van deze actie was zo
groot, dat het warenhuis zich gedwongen zag de actie voortijdig te
beëindigen.
In het kader van 75 jaar Hema startte de winkelketen enkele maanden
geleden een zegeltjesactie. Bij besteding van iedere 15 gulden kreeg
de klant een zegel. Een volle spaarkaart, 12 zegels, gaf recht op 5
gulden korting bij een volgende aankoop en na 1 januari zelfs op 5
euro (f.11,02).
Afgelopen week heeft de Hema besloten de actie voortijdig te stoppen.
Er deden zoveel klanten mee, dat de actie het bedrijf veel meer geld
kostte dan verwacht. Ook hebben sommige filialen geen zegels meer.
Klanten die hun kaarten hadden opgespaard voor de extra korting na 1
januari of om goedkoop de decembercadeaus te kopen, komen nu bedrogen
uit. Zij kunnen echter niets tegen de Hema ondernemen, omdat die in
zijn voorwaarden heeft opgenomen dat ze het recht hebben de actie elk
moment te stoppen.
Deze actie en het voortijdig beëindigen ervan bevestigt de twijfel die
de Consumentenbond altijd al had tegen zegeltjesacties. In plaats van
dit soort spaaracties als klantenbinding te gebruiken, moeten
bedrijven hun klanten lokken door producten gewoon met korting aan te
bieden. Dit voorkomt dat zulke acties ten onder gaan aan hun eigen
succes. Bovendien kunnen alle klanten er dan van profiteren, ook
degenen die niet graag zegels sparen.
Consumentenbond