Ministerie van Buitenlandse Zaken


---

Aan de Staatssecretaris van Justitie Immigratie- en Naturalisatiedienst Postbus 30125 2500 GC DEN HAAG Directie Personenverkeer, Migratie en Vreemdelingzaken i.o. Afdeling Asiel- en Migratiezaken Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag

Datum 29 november 2001 Auteur DPV/AM

Kenmerk DPV/AM-340 Telefoon 070-3485643

Blad /4 Fax 070-3485046

Bijlage(n) E-mail dpc-am@minbuza.nl


Betreft Popular Defense Force(s) in Sudan
C.c.

In aanvulling op het algemene ambtsbericht over de situatie in Sudan van 31 maart 2001 kan ik u het volgende mededelen over de positie van de Popular Defence Force(s) (PDF) in Sudan.

Op grond van artikel 7 van de National Service Act van 1992 is iedere Sudanees tussen 18 en 33 jaar verplicht de nationale dienstplicht te vervullen. De wet maakt geen onderscheid tussen mannen en vrouwen. In de praktijk is het echter mogelijk dat dienstplichtigen met de juiste connecties hun dienstplicht afkopen(1) .

In de praktijk worden vrouwen niet opgeroepen, met uitzondering van een aantal vrouwen dat in een medische beroep werkzaam is of een medische studie heeft gevolgd (artsen, verpleegkundigen en paramedisch personeel). Vrouwen uit deze categorieën kunnen wel worden opgeroepen en in een civiel ziekenhuis of een kliniek in Noord-Sudan te werk worden gesteld. Een plaatsing in een ziekenhuis of kliniek in Zuid-Sudan (dat wil zeggen in de door de regering gecontroleerde gebieden) kan echter niet geheel worden uitgesloten. Ten behoeve van de verzorging van gewonden aan het front worden daarentegen uitsluitend mannen ingezet.

Eén van de methoden van rekrutering voor de nationale dienstplicht bestaat uit regelmatige, razzia-achtige controles op straat, bij busstations en op markten, of jonge mannen hun dienstplicht hebben doorlopen. Kunnen zij dit niet aantonen, via de identiteitskaart waarop de periode staat vermeld waarin de diensttijd is vervuld, of kunnen zij geen certificaat van uitstel van dienstplicht tonen, dan worden ze direct doorgestuurd naar een legertrainingskamp, zonder dat de familie wordt ingelicht.

De duur van de nationale dienstplicht is in principe 24 maanden inclusief basistraining, maar deze duur wordt teruggebracht tot 18 maanden voor hen die een middelbare school-opleiding hebben afgerond en tot 12 maanden voor afgestudeerden aan universiteiten en hbo-opleidingen.

Alle dienstplichtigen doorlopen een basistraining van 45 dagen.(2) Na de basistraining worden de dienstplichtigen voor de periode van eigenlijke dienst ingedeeld bij één van de volgende diensten: het officiële Sudanese leger (Sudanese Peoples Armed Forces, SPAF), de politie of andere ordediensten, overheidsdiensten of publieke ontwikkelingsprojecten. De wet spreekt in dit kader over mogelijke plaatsing bij 'the armed forces, police or other regular forces, government or public sector units, public projects'. Het betreft hier een verplichte indeling.

In de praktijk is het echter mogelijk dat dienstplichtigen met de juiste connecties zich een aantrekkelijke plaatsing weten te verschaffen.

Niet uitgesloten is dat dienstplichtigen voor de periode van eigenlijke dienst in het kader van de dienstplicht ook bij de Popular Defence Forces (PDF) kunnen worden geplaatst.(3) Het is echter niet duidelijk of, indien in de praktijk dienstplichtigen bij de PDF worden geplaatst, deze PDF-dienstplichtigen ook buiten Khartoem worden ingezet. Wel staat vast dat deze PDF-dienstplichtigen niet verplicht worden geplaatst bij PDF-dienstonderdelen, die in de vuurlinies aan het front actief zijn.

Naast deze mogelijke verplichte toewijzing worden dienstplichtigen tijdens de basistraining aangemoedigd vrijwillig te kiezen voor de PDF. Een reden hiervoor zou zijn dat de verplichte toewijzing van dienstplichtigen, indien deze plaatsvindt, te weinig mensen voor de PDF oplevert, daar ook de andere diensten dienstplichtigen toegewezen moeten krijgen. Een tweede reden zou zijn dat de PDF meer vertrouwen hebben in 'vrijwillig' toegetreden dienstplichtigen dan in verplicht toegewezen dienstplichtigen. De dienstplichtigen worden met name aangemoedigd om zich als vrijwilliger op te geven voor de zogenaamde 'Babine', dat is het dienstonderdeel dat in de vuurlinies aan het front actief is.

Het moment waarop aan de dienstplichtige wordt medegedeeld bij welk dienstonderdeel hij zijn dienst zal vervullen, ligt voor de meeste dienstplichtigen direct na de basistraining, en voor degenen die uitstel hebben gekregen op het moment dat zij zich aanmelden voor de eigenlijke dienst. Een dienstplichtige kan dus niet op voorhand weten, op het moment dat hij wordt opgeroepen, dat het de bedoeling is dat hij na het doorlopen van de basistraining bij de PDF wordt geplaatst.

Sinds april 1997 zijn de trainingen voor de PDF stopgezet en is de PDF min of meer geïntegreerd in de bestaande militaire structuur. Sindsdien worden er dan ook geen PDF-trainingen meer gegeven. De vóór april 1997 bestaande verplichting voor studenten en overheidsmedewerkers om deel te nemen aan een PDF-training is - als gevolg van het stopzetten van de trainingen - vervallen.

In de huidige praktijk(4) wordt de PDF via de volgende kanalen voorzien van personeel:


1. Allen, die tot april 1997 hebben deelgenomen aan de PDF-training, staan als PDF-reservist geregistreerd bij de PDF-administratie. Zij kunnen worden opgeroepen om een aantal maanden bij een PDF-eenheid te dienen, bijvoorbeeld in een oorlogsgebied of bij de beveiliging van een oliepijpleiding;


2. Zoals hierboven uiteengezet is het mogelijk dat in de praktijk dienstplichtigen in het kader van de nationale dienstplicht bij de PDF worden geplaatst, hetzij vrijwillig hetzij aangewezen;


3. Mannen uit de bevolking worden aangemoedigd op vrijwillige basis dienst te nemen bij de PDF in het algemeen of deel te nemen aan een specifieke militaire operatie in het bijzonder. Zo wordt in Khartoem studenten aangeboden dat zij gratis kunnen studeren, zakenmensen dat zij gemakkelijker vergunningen kunnen verkrijgen, en werknemers dat zij promotie zullen maken, als zij zich aanmelden voor de PDF. In andere gebieden krijgen PDF-vrijwilligers allerlei vergoedingen. Naast deze veelal economische aanmoedigingen spelen ook politiek-religieuze motieven, en wellicht indoctrinatie, een rol. Zo behoorden de meeste vrijwilligers tot de aanhang van het National Islamic Front (NIF). Voor functies in de frontlinies worden vooral jonge mannen aangemoedigd en soms geïntimideerd. De laatste tijd is het aantal vrijwilligers uit de bevolking echter teruggelopen.


4. In het kader van specifieke militaire operaties kunnen ook incidenteel gericht bepaalde categorieën mannen worden opgeroepen om dienst te doen bij de PDF.(5) Deze werving vindt vooral plaats in de regio van de militaire operatie. Aan deze oproep dient gehoor te worden gegeven, het is een verplichte oproep. Indien iemand uit de betreffende categorie zich niet meldt, loopt hij het risico opgepakt te worden en naar een PDF-eenheid overgebracht te worden. Daarnaast is, vooral in de dorpen, de sociale druk om toe te treden groot. Ook hier geldt dat de oproep kracht wordt bijgezet door financiële vergoedingen in het vooruitzicht te stellen.

Desertie

---

Eerst gedurende de diensttijd (dat wil zeggen niet gedurende de basistraining) is op dienstplichtigen, dus ook degenen die bij de PDF geplaatst zijn, het militair strafrecht van toepassing. Op grond van dit strafrecht kan in tijd van oorlog desertie worden bestraft met de doodstraf. In vredestijd staat op desertie een gevangenisstraf. Als gevolg van de burgeroorlog verschilt de toepassing van het militair strafrecht van gebied tot gebied. Een deserteur aan het front kan de doodstraf opgelegd krijgen, in de overige gebieden is een gevangenisstraf aannemelijker. Ook kwam het daarbij voor dat de familie van de betrokken persoon, die was gevlucht, moeilijkheden kreeg met de autoriteiten. Het afkondigen van de noodtoestand in december 1999 door president Al-Bashir heeft voor deze praktijk geen gevolgen gehad.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

voor deze,

de Directeur Personenverkeer, Migratie en Vreemdelingenzaken

Drs. L.S. Veer


Kenmerk DPV/AM-340

Blad /1

(1) Alle geraadpleegde bronnen verklaren dit als een algemeen bekend fenomeen, maar merken daarbij op dat in de praktijk slechts de rijke bovenlaag (10% van de bevolking) daartoe in staat is.

(2) In het ambtsbericht van 31 maart 2001 (blz. 62) wordt nog gesproken over een basisopleiding van 6 maanden. De verkorting van de basistraining tot 45 dagen is echter al in 2000 ingevoerd.

(3) De officiële instanties geven geen informatie op dit punt. Niet-overheidsbronnen berichten verschillend hierover. Gezaghebbende bronnen verklaarden echter dat in de praktijk dienstplichtigen bij de PDF kunnen worden geplaatst.

(4) De veranderingen leidende tot de huidige praktijk zijn in 1997 ingezet, vanwege het stopzetten van de verplichte PDF-trainingen.

(5) Het gaat hierbij om incidentele acties, zoals bijvoorbeeld dit jaar de militaire operatie in Raga en vorig jaar in Kassala. Bij deze specifieke werving kan bijvoorbeeld leeftijd bepalend zijn of een specifiek beroep; dat hangt van de militaire operatie af.

===