Ministerie van Buitenlandse Zaken
---
Aan de Staatssecretaris van Justitie Immigratie- en Naturalisatiedienst
Postbus 30125 2500 GC DEN HAAG Directie Personenverkeer, Migratie en
Vreemdelingzaken i.o. Afdeling Asiel- en Migratiezaken Bezuidenhoutseweg 67
2594 AC Den Haag
Datum 29 november 2001 Auteur DPV/AM
Kenmerk DPV/AM-340 Telefoon 070-3485643
Blad /4 Fax 070-3485046
Bijlage(n) E-mail dpc-am@minbuza.nl
Betreft Popular Defense Force(s) in Sudan
C.c.
In aanvulling op het algemene ambtsbericht over de situatie in Sudan van 31
maart 2001 kan ik u het volgende mededelen over de positie van de Popular
Defence Force(s) (PDF) in Sudan.
Op grond van artikel 7 van de National Service Act van 1992 is iedere
Sudanees tussen 18 en 33 jaar verplicht de nationale dienstplicht te
vervullen. De wet maakt geen onderscheid tussen mannen en vrouwen. In de
praktijk is het echter mogelijk dat dienstplichtigen met de juiste
connecties hun dienstplicht afkopen(1) .
In de praktijk worden vrouwen niet opgeroepen, met uitzondering van een
aantal vrouwen dat in een medische beroep werkzaam is of een medische studie
heeft gevolgd (artsen, verpleegkundigen en paramedisch personeel). Vrouwen
uit deze categorieën kunnen wel worden opgeroepen en in een civiel
ziekenhuis of een kliniek in Noord-Sudan te werk worden gesteld. Een
plaatsing in een ziekenhuis of kliniek in Zuid-Sudan (dat wil zeggen in de
door de regering gecontroleerde gebieden) kan echter niet geheel worden
uitgesloten. Ten behoeve van de verzorging van gewonden aan het front worden
daarentegen uitsluitend mannen ingezet.
Eén van de methoden van rekrutering voor de nationale dienstplicht bestaat
uit regelmatige, razzia-achtige controles op straat, bij busstations en op
markten, of jonge mannen hun dienstplicht hebben doorlopen. Kunnen zij dit
niet aantonen, via de identiteitskaart waarop de periode staat vermeld
waarin de diensttijd is vervuld, of kunnen zij geen certificaat van uitstel
van dienstplicht tonen, dan worden ze direct doorgestuurd naar een
legertrainingskamp, zonder dat de familie wordt ingelicht.
De duur van de nationale dienstplicht is in principe 24 maanden inclusief basistraining, maar deze duur wordt teruggebracht tot 18 maanden voor hen die een middelbare school-opleiding hebben afgerond en tot 12 maanden voor afgestudeerden aan universiteiten en hbo-opleidingen.
Alle dienstplichtigen doorlopen een basistraining van 45 dagen.(2) Na de basistraining worden de dienstplichtigen voor de periode van eigenlijke dienst ingedeeld bij één van de volgende diensten: het officiële Sudanese leger (Sudanese Peoples Armed Forces, SPAF), de politie of andere ordediensten, overheidsdiensten of publieke ontwikkelingsprojecten. De wet spreekt in dit kader over mogelijke plaatsing bij 'the armed forces, police or other regular forces, government or public sector units, public projects'. Het betreft hier een verplichte indeling.
In de praktijk is het echter mogelijk dat dienstplichtigen met de juiste connecties zich een aantrekkelijke plaatsing weten te verschaffen.
Niet uitgesloten is dat dienstplichtigen voor de periode van eigenlijke dienst in het kader van de dienstplicht ook bij de Popular Defence Forces (PDF) kunnen worden geplaatst.(3) Het is echter niet duidelijk of, indien in de praktijk dienstplichtigen bij de PDF worden geplaatst, deze PDF-dienstplichtigen ook buiten Khartoem worden ingezet. Wel staat vast dat deze PDF-dienstplichtigen niet verplicht worden geplaatst bij PDF-dienstonderdelen, die in de vuurlinies aan het front actief zijn.
Naast deze mogelijke verplichte toewijzing worden dienstplichtigen tijdens
de basistraining aangemoedigd vrijwillig te kiezen voor de PDF. Een reden
hiervoor zou zijn dat de verplichte toewijzing van dienstplichtigen, indien
deze plaatsvindt, te weinig mensen voor de PDF oplevert, daar ook de andere
diensten dienstplichtigen toegewezen moeten krijgen. Een tweede reden zou
zijn dat de PDF meer vertrouwen hebben in 'vrijwillig' toegetreden
dienstplichtigen dan in verplicht toegewezen dienstplichtigen. De
dienstplichtigen worden met name aangemoedigd om zich als vrijwilliger op te
geven voor de zogenaamde 'Babine', dat is het dienstonderdeel dat in de
vuurlinies aan het front actief is.
Het moment waarop aan de dienstplichtige wordt medegedeeld bij welk
dienstonderdeel hij zijn dienst zal vervullen, ligt voor de meeste
dienstplichtigen direct na de basistraining, en voor degenen die uitstel
hebben gekregen op het moment dat zij zich aanmelden voor de eigenlijke
dienst. Een dienstplichtige kan dus niet op voorhand weten, op het moment
dat hij wordt opgeroepen, dat het de bedoeling is dat hij na het doorlopen
van de basistraining bij de PDF wordt geplaatst.
Sinds april 1997 zijn de trainingen voor de PDF stopgezet en is de PDF min
of meer geïntegreerd in de bestaande militaire structuur. Sindsdien worden
er dan ook geen PDF-trainingen meer gegeven. De vóór april 1997 bestaande
verplichting voor studenten en overheidsmedewerkers om deel te nemen aan een
PDF-training is - als gevolg van het stopzetten van de trainingen -
vervallen.
In de huidige praktijk(4) wordt de PDF via de volgende kanalen voorzien van
personeel:
1. Allen, die tot april 1997 hebben deelgenomen aan de PDF-training, staan
als PDF-reservist geregistreerd bij de PDF-administratie. Zij kunnen worden
opgeroepen om een aantal maanden bij een PDF-eenheid te dienen, bijvoorbeeld
in een oorlogsgebied of bij de beveiliging van een oliepijpleiding;
2. Zoals hierboven uiteengezet is het mogelijk dat in de praktijk
dienstplichtigen in het kader van de nationale dienstplicht bij de PDF
worden geplaatst, hetzij vrijwillig hetzij aangewezen;
3. Mannen uit de bevolking worden aangemoedigd op vrijwillige basis dienst
te nemen bij de PDF in het algemeen of deel te nemen aan een specifieke
militaire operatie in het bijzonder. Zo wordt in Khartoem studenten
aangeboden dat zij gratis kunnen studeren, zakenmensen dat zij gemakkelijker
vergunningen kunnen verkrijgen, en werknemers dat zij promotie zullen maken,
als zij zich aanmelden voor de PDF. In andere gebieden krijgen
PDF-vrijwilligers allerlei vergoedingen. Naast deze veelal economische
aanmoedigingen spelen ook politiek-religieuze motieven, en wellicht
indoctrinatie, een rol. Zo behoorden de meeste vrijwilligers tot de aanhang
van het National Islamic Front (NIF). Voor functies in de frontlinies worden
vooral jonge mannen aangemoedigd en soms geïntimideerd. De laatste tijd is
het aantal vrijwilligers uit de bevolking echter teruggelopen.
4. In het kader van specifieke militaire operaties kunnen ook incidenteel
gericht bepaalde categorieën mannen worden opgeroepen om dienst te doen bij
de PDF.(5) Deze werving vindt vooral plaats in de regio van de militaire
operatie. Aan deze oproep dient gehoor te worden gegeven, het is een
verplichte oproep. Indien iemand uit de betreffende categorie zich niet
meldt, loopt hij het risico opgepakt te worden en naar een PDF-eenheid
overgebracht te worden. Daarnaast is, vooral in de dorpen, de sociale druk
om toe te treden groot. Ook hier geldt dat de oproep kracht wordt bijgezet
door financiële vergoedingen in het vooruitzicht te stellen.
Desertie
---
Eerst gedurende de diensttijd (dat wil zeggen niet gedurende de
basistraining) is op dienstplichtigen, dus ook degenen die bij de PDF
geplaatst zijn, het militair strafrecht van toepassing. Op grond van dit
strafrecht kan in tijd van oorlog desertie worden bestraft met de doodstraf.
In vredestijd staat op desertie een gevangenisstraf. Als gevolg van de
burgeroorlog verschilt de toepassing van het militair strafrecht van gebied
tot gebied. Een deserteur aan het front kan de doodstraf opgelegd krijgen,
in de overige gebieden is een gevangenisstraf aannemelijker. Ook kwam het
daarbij voor dat de familie van de betrokken persoon, die was gevlucht,
moeilijkheden kreeg met de autoriteiten. Het afkondigen van de noodtoestand
in december 1999 door president Al-Bashir heeft voor deze praktijk geen
gevolgen gehad.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
voor deze,
de Directeur Personenverkeer, Migratie en Vreemdelingenzaken
Drs. L.S. Veer
Kenmerk DPV/AM-340
Blad /1
(1) Alle geraadpleegde bronnen verklaren dit als een algemeen bekend
fenomeen, maar merken daarbij op dat in de praktijk slechts de rijke
bovenlaag (10% van de bevolking) daartoe in staat is.
(2) In het ambtsbericht van 31 maart 2001 (blz. 62) wordt nog gesproken
over een basisopleiding van 6 maanden. De verkorting van de basistraining
tot 45 dagen is echter al in 2000 ingevoerd.
(3) De officiële instanties geven geen informatie op dit punt.
Niet-overheidsbronnen berichten verschillend hierover. Gezaghebbende bronnen
verklaarden echter dat in de praktijk dienstplichtigen bij de PDF kunnen
worden geplaatst.
(4) De veranderingen leidende tot de huidige praktijk zijn in 1997 ingezet,
vanwege het stopzetten van de verplichte PDF-trainingen.
(5) Het gaat hierbij om incidentele acties, zoals bijvoorbeeld dit jaar de
militaire operatie in Raga en vorig jaar in Kassala. Bij deze specifieke
werving kan bijvoorbeeld leeftijd bepalend zijn of een specifiek beroep; dat
hangt van de militaire operatie af.
===