29/11/01
PERSMEDEDELING
OMEGA PHARMA
DEFINITIEVE RESULTATEN DERDE TRIMESTER 2001
De geconsolideerde resultaten van het derde trimester 2001 voor Omega Pharma
zijn als volgt (in duizenden Euro):
Q3/2000 Q3/2001 % mutatie 2001/2000 Omzet 48.050 103.446 + 115 % Bedrijfsresultaat (EBIT) 6.121 14.453 + 136 % Financieel Resultaat - 2.192 - 7.437 Afschrijving op - 1.772 - 4.871 consolidatieverschillen Resultaat uit gewone 3.929 7.016 + 79 % bedrijfsuitoefening Uitzonderlijk resultaat -1.331 - 696 Resultaat voor belastingen 2.598 6.320 + 143 % Netto resultaat 958 3.074 + 221 % Geconsolideerd netto courant 3.535 8.388 + 137 % resultaat Aantal aandelen 22.700.000 24.269.974 Netto courant resultaat per 0.16 0.35 + 119 % aandeelToelichting
De omzet steeg met 115 % tot 103,4 Mio ¤. De omzetmatrix is als volgt :
Q3/2001 België Nederland Frankrijk Duitsland UK Spanje TOT Eigen prod. 8,4 9,0 23,5 4,5 2,7 3,6 51,7 Distributie 4,0 1,1 5,0 0,2 - 0,2 10,5 B2B 7,2 5,3 0,2 - - - 12,7 OmegaSoft 4,5 - - - - - 4,5 Generieken 10,5 - - - - - 10,5 Dentaal 7,4 2,3 1,7 - - - 11,4 Log & prod. - 0,1 2,0 - - - 2,1 42 17,8 32,4 4,7 2,7 3,8 103,4Zoals reeds gemeld in de persmededeling van 30/10/2001, is de omzetstijging van 115 % te danken aan de geslaagde internationalisatie, de eerste synergieën tussen de verschillende landstructuren en de sterke interne groei.
De interne groei bedraagt ruim 50 % voor de eigen producten in België, 76 % voor de generieken in België, 30 % voor de andere activiteiten in België, 21 % in Nederland, 24 % voor de dentale divisie, 13 % in Frankrijk en 8 % in Duitsland - Spanje - UK.
* Het bedrijfsresultaat steeg met 136 % tot 14,45 Mio ¤. Uitgesplitst per land/divisie zijn de resultaten
omzet EBITA % EBITA België 34,6 17,3 % 6,0 Nederland 15,5 18,7 % 2,9 Frankrijk 30,7 10,2 % 3,1 Duitsland 4,7 12,0 % 0,6 UK 2,7 12,7 % 0,3 Spanje 3,8 10,9 % 0,4 Dentale 11,4 10,4 % 1,2 ------ ----- 103,4 14,5Vooruitzichten
Alle divisies bereiden momenteel verschillende projecten voor, die de lange-termijn-groei van de Omega Pharma-groep zullen ondersteunen :
* In 2002 zullen een 15-tal productlanceringen plaatsvinden in diverse
landen (synergieën)
* In Frankrijk zijn alle activiteiten gecentraliseerd in de nieuwe
hoofdzetel in Montrouge (Zuid-Parijs), van waaruit de eerste
gezamenlijke verkoopsacties geleid worden.
* In 2002 zullen ruim 30 nieuwe referenties gelanceerd worden in het
generieke EG-gamma, voortvloeiend uit de research van de STADA-groep.
* De B2B-divisie wordt momenteel in Duitsland gelanceerd
* De dentale divisie verhoogt continu haar marktaandeel (efficiëntie)
* Omega Pharma voert momenteel verschillende concrete onderhandelingen,
zowel wat betreft het afsluiten van nieuwe partnerships, de
internationalisatie van de generieke activiteiten als interessante
acquisitie-opportuniteiten.
Het management van Omega Pharma heeft er dan ook alle vertrouwen in dat de
winsttarget 2001 (minimaal 1,60 ¤ netto-courante winst per aandeel) zal
behaald worden, en tevens de basis is gelegd voor een zeer significatieve
groei in de daaropvolgende jaren.