ROVER eist noodplan voor verkeersleiding en bijsturing NS
Reizigersvereniging ROVER eist van het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat en vervoerder NS Reizigers een noodplan voor de aanpak van
de problemen bij Railverkeersleiding. ROVER houdt de veranderingen in
werkwijze en taakverdeling van Railverkeersleiding mede
verantwoordelijk voor de chaos waarin het treinverkeer regelmatig
ontaardt indien er zich calamiteiten voordoen.
De afgelopen jaren zijn veel veranderingen doorgevoerd in de manier
waarop het treinverkeer wordt geregeld. De belangrijkste activiteiten
zijn in hoge mate geautomatiseerd en gecentraliseerd. Verder is dit
jaar de 'bijsturing' van materieel en personeel overgeheveld van de
verkeersleiding naar de vervoerder (NS Reizigers). Deze werkzaamheden
zijn ook letterlijk op afstand van de verkeersleiding geplaatst.
Aanleiding hiertoe was de invoering van marktwerking op het spoor.
ROVER stelt vast dat deze veranderingen niet hebben bijgedragen aan de
beheersing van het treinverkeer bij vertragingen en stremmingen.
Integendeel: verkeersleiding en bijsturing blijken slecht te zijn
opgewassen tegen stoornissen in het treinverkeer. Ook merkt ROVER dat
de communicatie met trein- en perronpersoneel slecht is. Als gevolg
daarvan vallen méér treinen uit dan strikt noodzakelijk is en worden
de reizigers regelmatig aan hun lot overgelaten. Het voortduren van
deze onbevredigende toestand trekt ook een zware wissel op de
motivatie van machinisten en conducteurs.
ROVER heeft de problemen met o.a. Railverkeersleiding en de bijsturing
al vele malen aan de orde gesteld in het LOCOV, het overleg van
diverse consumentenorganisaties met NS en het ministerie van Verkeer
en Waterstaat. Het ministerie is verantwoordelijk voor
Railverkeersleiding, NS Reizigers voor de bijsturing. ROVER zal in het
volgende LOCOV een noodplan voor verkeersleiding en bijsturing eisen
dat op korte termijn verbetering moet opleveren.
Daarnaast blijft ROVER hameren op een krachtiger aanpak van alle
zwakke punten in de infrastructuur en de computersystemen van
Railverkeersleiding. Zonder deugdelijke en betrouwbare
spoorweginstallaties is terugkeer naar een normale situatie op het
Nederlandse spoor onmogelijk.
Amersfoort, 28 november 2001
---