IP/01/1697
Brussel, 29 november 2001
Commissie keurt wijziging gemeenschappelijke zeggenschap ECT in
uitsluitende zeggenschap onder voorwaarden goed
De Europese Commissie heeft onder voorwaarden haar goedkeuring gehecht
aan een transactie waarbij Hutchison Whampoa Limited Group (Hong Kong)
uitsluitende zeggenschap zal verwerven over de Rotterdamse
containerterminalexploitant Europe Combined Terminals BV (ECT). In de
oorspronkelijk aangemelde vorm zou de overname een machtspositie
hebben gecreëerd op de Noord-Europese markt voor de levering van
stuwadoordiensten voor containeroverslag bij zeeschepen. De partijen
hebben evenwel verbintenissen aangeboden die significante mededinging
op de relevante markt mogelijk zullen maken.
Hutchison Whampoa Group (Hong Kong) is een conglomeraat dat wereldwijd
onder meer stuwadoordiensten verstrekt in havens. Naast zijn
betrokkenheid in ECT controleert Hutchison in Europa ook de
diepzeeterminals te Felixstowe en Thamesport (VK). ECT is de
belangrijkste containerterminalexploitant in Rotterdam, de grootste
containerhaven van het Europese vasteland.
Eerder op het jaar voerde de Commissie een grondig onderzoek naar de
verwerving van de gezamenlijke zeggenschap over ECT door Hutchison en
het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam. Die transactie werd bij
beschikking van 3 juli 2001 van de Commissie onder voorwaarden
goedgekeurd.(1)
Op 15 oktober stelde Hutchison de Commissie ervan in kennis dat het
voornemens was de volledige zeggenschap over ECT te verwerven.
Aangezien de in de beschikking van juli opgelegde termijn voor de verbintenissen nog steeds loopt en de meeste ervan nog niet tot uitvoering zijn gebracht, moest de Commissie de nieuwe transactie beoordelen op basis van een in essentie ongewijzigde marktsituatie.
Het onderzoek van de Commissie bevestigde dat de concentratie een machtspositie in het leven zal roepen op de markt van de stuwadoordiensten voor overslagverkeer in Noord-Europa.
Hutchison zou groter zijn dan zijn drie naaste concurrenten te zamen
(Hamburger Hafen- und Lagergesellschaft, Eurogate en Hessenatie). De
sterke marktpositie van Hutchison/ECT wordt eveneens weergegeven door
de hoge aanloopfrequentie en de natuurlijke voordelen van hun
terminals die bijzonder geschikt zijn voor het bedienen van de
grootste containervaartuigen. Die vaartuigen genereren een steeds
groter volume overslagverkeer.
In de loop van het onderzoek hebben de partijen verbintenissen
voorgelegd die het ontstaan van onafhankelijke concurrentie in de
haven van Rotterdam moeten bevorderen. Die verbintenissen omvatten
onder meer de verkoop van het belang van 33% dat ECT aanhoudt in de
containerterminal van Maersk Delta BV, een joint-venture met AP Moller
Group (Denemarken) aan een onafhankelijke koper. De partijen
garanderen tevens dat er voldoende capaciteit beschikbaar zal zijn om
een onafhankelijke terminalexploitant de kans te bieden zich als
ernstige concurrent van ECT in de haven van Rotterdam te ontwikkelen.
De Commissie heeft geconcludeerd dat de acquisitie niet zal leiden tot
een machtspositie op de relevante markt voor zover de partijen de
voorgestelde verbintenissen volledig nakomen.