Kwaliteitsinformatie mobiele telefonie moet openbaar
29 november 2001
De overheid moet aanbieders van mobiele telefonie dwingen om
informatie te geven over de kwaliteit van hun dienst. Dat vindt 95%
van de mensen die meededen aan onze stelling: "Consumenten kunnen pas
echt kiezen bij wie ze klant worden, als de overheid bedrijven als
bijvoorbeeld KPN en Libertel dwingt om hun kwaliteitsmetingen openbaar
te maken."
De Consumentenbond is niet verrast door deze uitkomst, gezien de vele
klachten die mobiele bellers hebben. De Consumentenbond pleit al
langer voor het openbaar maken van kwaliteitsgegevens. De bedrijven
willen hier echter niet aan, omdat ze daarmee informatie verstrekken
die gunstig kan zijn voor de concurrentie. De Bond verwacht van de
overheid dat die wat gaat doen om ervoor te zorgen dat de benodigde
kwaliteitsinformatie openbaar gemaakt wordt. Consumenten zitten al te
lang zonder deze informatie, zodat kiezen nog niet echt mogelijk is.
In de actie 'Maak kiezen mogelijk!' die de Consumentenbond eind november/begin december voert, roept de Bond de overheid op ervoor te zorgen dat consumenten wel goede keuze-informatie krijgen. In de markt van de mobiele telefonie kunnen consumenten alleen maar kiezen op basis van prijsinformatie. Informatie over de kwaliteit van het netwerk en de kwaliteit van de service ontbreekt nog.