Consumentenbond

Kwaliteitsinformatie mobiele telefonie moet openbaar 29 november 2001

De overheid moet aanbieders van mobiele telefonie dwingen om informatie te geven over de kwaliteit van hun dienst. Dat vindt 95% van de mensen die meededen aan onze stelling: "Consumenten kunnen pas echt kiezen bij wie ze klant worden, als de overheid bedrijven als bijvoorbeeld KPN en Libertel dwingt om hun kwaliteitsmetingen openbaar te maken."

De Consumentenbond is niet verrast door deze uitkomst, gezien de vele klachten die mobiele bellers hebben. De Consumentenbond pleit al langer voor het openbaar maken van kwaliteitsgegevens. De bedrijven willen hier echter niet aan, omdat ze daarmee informatie verstrekken die gunstig kan zijn voor de concurrentie. De Bond verwacht van de overheid dat die wat gaat doen om ervoor te zorgen dat de benodigde kwaliteitsinformatie openbaar gemaakt wordt. Consumenten zitten al te lang zonder deze informatie, zodat kiezen nog niet echt mogelijk is.

In de actie 'Maak kiezen mogelijk!' die de Consumentenbond eind november/begin december voert, roept de Bond de overheid op ervoor te zorgen dat consumenten wel goede keuze-informatie krijgen. In de markt van de mobiele telefonie kunnen consumenten alleen maar kiezen op basis van prijsinformatie. Informatie over de kwaliteit van het netwerk en de kwaliteit van de service ontbreekt nog.