Uitspraak Deventer Ombudscommissie
De Ombudscommissie heeft een klacht behandeld van een inwoner van
Deventer over het overschrijden van de beslissingstermijnen op
bezwaarschriften en over het structureel en standaard vooraf verdagen
van de beslissingen op bezwaarschriften.
De commissie constateerde dat in een voorafgaande interne
klachtprocedure, de klacht ongegrond was verklaard. Zowel ten aanzien
van het eerste klachtonderdeel, het standaard verdagen in de
ontvangstbevestiging, als het tweede klachtonderdeel, het
overschrijden van de beslissingstermijnen, achtte de commissie deze
ongegrondverklaring onterecht. Zij wees er allereerst op dat zij zich
in haar uitspraken zo veel mogelijk laat leiden door de jurisprudentie
die de Nationale Ombudsman in de loop der jaren heeft ontwikkeld. In
een recente uitspraak overweegt de Nationale Ombudsman in een
vergelijkbare zaak, dat op de overheid de rechtsplicht berust de
voorschriften met betrekking tot de wettelijke termijnen te
respecteren. Een verdaging van de behandeltermijn is volgens de
Memorie van Toelichting bij de Algemene wet bestuursrecht enkel
bedoeld voor bijzondere gevallen. Door standaard en structureel
gebruik te maken van de mogelijkheid de beslissing op een
bezwaarschrift al bij de ontvangst daarvan te verdagen, komt de
overheid deze rechtsplicht niet na. De commissie concludeerde in casu
dat de beslissing op de bezwaarschriften die de Algemene commissie
voor de beroep-, bezwaar- en verzoekschriften behandeld, standaard en
structureel al bij de ontvangstbevestiging worden verdaagd. De
commissie merkte dit gelet op het vorenstaande aan als een
onbehoorlijke gedraging.
Een zelfde oordeel velde de Ombudscommissie over het tweede
klachtonderdeel: het overschrijden van de beslissingstermijnen. Ten
aanzien van het overschrijden van wettelijke termijnen door de
overheid heeft de Nationale Ombudsman als algemene beleidslijn dat
dergelijke termijnoverschrijdingen - zeer uitzonderlijke
omstandigheden daargelaten - als onbehoorlijke gedragingen worden
aangemerkt. Een grote werkdruk als gevolg van te geringe capaciteit
wordt niet als zo?n rechtvaardigingsgrond aangemerkt. In casu achtte
de Ombudscommissie de achterstanden op het secretariaat van de
Algemene commissie voor de beroep-, bezwaar- en verzoekschriften, in
verband met een forse toename van het aantal ingediende
bezwaarschriften, dan ook geen excuus voor het overschrijden van de
behandelingstermijnen. De commissie benadrukte dat hierbij de
geloofwaardigheid van de gemeentelijke overheid in het geding is,
zeker nu de burger wel veelal aan strakke termijnen wordt gehouden,
waarbij in geval van termijnoverschrijding niet-ontvankelijkverklaring
dreigt. De Ombudscommissie was daarom van oordeel dat ook dit
klachtonderdeel gegrond was: de bestreden gedraging is als
onbehoorlijk aangemerkt.
De commissie heeft het college van burgemeester en wethouders de
aanbeveling gedaan op korte termijn maatregelen te nemen teneinde te
komen tot bezwaarschriftbehandeling binnen de wettelijke termijnen.
Voorts beval de commissie aan de procedure over de verdaging aan te
passen in die zin, dat enkel in bijzondere omstandigheden wordt
verdaagd en dat standaard verdaging in de ontvangstbevestiging
voortaan achterwege blijft. Burgemeester en wethouders moeten nog een
besluit nemen op deze aanbevelingen.
Als u zich benadeeld voelt door het optreden, of het nalaten daarvan,
van bijvoorbeeld de burgemeester, wethouders, gemeenteraad(s)leden of
ambtenaren van de gemeente Deventer, dan kunt u terecht bij de
Ombudscommissie.
De commissie functioneert onafhankelijk van de gemeente.
Voor meer informatie kunt u bellen naar nummer 0570-693692.