CDA

Van Gennip: geestelijke stromingen bij Europa-debat betrekken

29 november 2001

"(...) wie de verbreding en verdieping van het debat wil, van Euroland naar Europa, moet zorgen daarbij ook de belangrijke geestelijke stromingen en de wetenschap te betrekken. Europa is van het begin af vooral het project geweest van de politiek en van sommige levensbeschouwelijke stromingen geweest", aldus Eerste Kamerlid Jos van Gennip tijdens het Europa-debat in de Eerste Kamer, op 26 en 27 november jl. "De Duitse Kerken, de Franse katholieken en protestanten en recentelijk de Hervormde Kerk in Nederland hebben op nationaal niveau een nadrukkelijke bijdrage willen leveren aan het debat over de richting van Europa, en we kennen de bijdrage van het Vaticaan bij de stichting, van de samenspraak van Europese kerken en van de Europese bisschoppenconferentie - mag ik verwijzen naar het boek "Solidair en Sober" van mgr. Van Luijn - bij de verdere ontwikkeling van de Europese eenheid. Ook vanuit die hoek kunnen belangrijke impulsen worden gegeven aan het debat over de toekomst en dat is toch iets anders dan de reactie van de voorganger van deze staatssecretaris (Benschop, red) die hier in deze Kamer gevraagd naar de betekenis van de bepaling bij het Verdrag van Amsterdam inzake kerken en levensbeschouwelijke organisaties opmerkte, dat dat een concessie was aan die landen, die nog niet zover waren in de scheiding kerk-staat als het gelukkige Nederland!"

Volgens Jos van Gennip is Europa, een stroming in de geschiedenis, die haar eigen tradities en waarden koestert, weet waar haar wortels liggen; de tijden, de eigen omgeving ziet als een uitdaging en niet als een fatum; menselijke waardigheid verbindt met meer dan individueel welzijn, maar met dat van de gemeenschap en samenleving; open staat voor de dialoog met andersdenkenden en van buiten komenden; en de eisen van de actualiteit in het licht durft te stellen van de mogelijkheden en beperkingen van de toekomst.

"Natuurlijk: op de zondagochtend borrel in mijn café op de grens van Peelland en Kempenland gaat het ook en vooral over Europa, maar dan over andere kanten van die eenwording: waarom Argentijnse veehouders hun beesten wel mogen enten tegen MKZ en het vlees dan hier goedkoop verkopen en wij niet, en waarom sinds vorige week Poolse prostituees wel en Poolse aspergesteeksters hier niet aan het werk mogen, en waarom wij, in Den Haag, daar niks aan doen. En dan weet ik ook wel, dat ik met mijn ''Unie van Waarden'' daar niet zoveel mee opschiet. Dus die maatregelen moeten in een Europa, dat dicht bij de burgers staat, ook uitgelegd worden. Wat is Europa eigenlijk, waar houdt het op en waar gaat het naar toe. Zijn dat niet de vragen, die we - misschien nog sterker - na Nice aan de burgers van Europa moeten voorleggen."