Van Gennip: geestelijke stromingen bij Europa-debat betrekken
29 november 2001
"(...) wie de verbreding en verdieping van het debat wil, van Euroland naar
Europa, moet zorgen daarbij ook de belangrijke geestelijke stromingen en de
wetenschap te betrekken. Europa is van het begin af vooral het project
geweest van de politiek en van sommige levensbeschouwelijke stromingen
geweest", aldus Eerste Kamerlid Jos van Gennip tijdens het Europa-debat in
de Eerste Kamer, op 26 en 27 november jl. "De Duitse Kerken, de Franse
katholieken en protestanten en recentelijk de Hervormde Kerk in Nederland
hebben op nationaal niveau een nadrukkelijke bijdrage willen leveren aan het
debat over de richting van Europa, en we kennen de bijdrage van het Vaticaan
bij de stichting, van de samenspraak van Europese kerken en van de Europese
bisschoppenconferentie - mag ik verwijzen naar het boek "Solidair en Sober"
van mgr. Van Luijn - bij de verdere ontwikkeling van de Europese eenheid.
Ook vanuit die hoek kunnen belangrijke impulsen worden gegeven aan het debat
over de toekomst en dat is toch iets anders dan de reactie van de voorganger
van deze staatssecretaris (Benschop, red) die hier in deze Kamer gevraagd
naar de betekenis van de bepaling bij het Verdrag van Amsterdam inzake
kerken en levensbeschouwelijke organisaties opmerkte, dat dat een concessie
was aan die landen, die nog niet zover waren in de scheiding kerk-staat als
het gelukkige Nederland!"
Volgens Jos van Gennip is Europa, een stroming in de geschiedenis, die haar
eigen tradities en waarden koestert, weet waar haar wortels liggen; de
tijden, de eigen omgeving ziet als een uitdaging en niet als een fatum;
menselijke waardigheid verbindt met meer dan individueel welzijn, maar met
dat van de gemeenschap en samenleving; open staat voor de dialoog met
andersdenkenden en van buiten komenden; en de eisen van de actualiteit in
het licht durft te stellen van de mogelijkheden en beperkingen van de
toekomst.
"Natuurlijk: op de zondagochtend borrel in mijn café op de grens van
Peelland en Kempenland gaat het ook en vooral over Europa, maar dan over
andere kanten van die eenwording: waarom Argentijnse veehouders hun beesten
wel mogen enten tegen MKZ en het vlees dan hier goedkoop verkopen en wij
niet, en waarom sinds vorige week Poolse prostituees wel en Poolse
aspergesteeksters hier niet aan het werk mogen, en waarom wij, in Den Haag,
daar niks aan doen. En dan weet ik ook wel, dat ik met mijn ''Unie van
Waarden'' daar niet zoveel mee opschiet. Dus die maatregelen moeten in een
Europa, dat dicht bij de burgers staat, ook uitgelegd worden. Wat is Europa
eigenlijk, waar houdt het op en waar gaat het naar toe. Zijn dat niet de
vragen, die we - misschien nog sterker - na Nice aan de burgers van Europa
moeten voorleggen."