Nieuw gamma dieselmotoren versterkt Ford Mondeo
(29 november 2001)
Ford voegt nieuwe 130 pk sterke common rail diesel toe aan het
succesvolle Mondeo gamma - de Ford Duratorq TDCi.
De Duratorq TDCi,, die zijn debuut maakte op de Ford-stand op de IAA
2001 in Frankfurt, vult de vernieuwde TDDi van 115 pk en de bestaande
TDDI van 90 pk aan tot een compleet nieuw gamma van motoren, dat
tegemoetkomt aan de snel groeiende vraag naar personenauto's met
dieselmotoren in Europa.
Als geavanceerde 2,0-liter 16-kleppen common-rail turbodiesel
combineert de Duratorq TDCi ongeëvenaarde verfijning, souplesse,
kracht en zuinigheid. Met zijn common-rail inspuittechnologie van
Delphi, levert deze 130 pk motor een verbluffend maximumkoppel van 330
Nm bij 1800 t/min. Bij volgas zorgt de overboost-functie van Ford
Mondeo bovendien gedurende een beperkte periode voor een nog hoger
koppel van 350 Nm.
Op dit moment scoren de diesels ongeveer 25 % van de totale
personenwagenmarkt in Nederland en we verwachten een aanzienlijke
toename van de dieselmarkt in de nabije toekomst", aldus Alain Visser,
Algemeen directeur van de Benelux landen. "De Mondeo diesel is goed
voor een percentage van 50 % van alle verkochte Mondeo's en het is
duidelijk dat de diesel in dit zakelijke segment nog steeds aan
belangrijkheid wint. Toen we de Ford Mondeo bijna een jaar geleden
introduceerden, beloofden we nieuwe krachtbronnen die deze prachtige
auto nog aantrekkelijker zouden maken. Met deze nieuwe topdiesel, die
over de allernieuwste common-rail technologie beschikt, maken we die
belofte waar."
Common-rail technologie van de volgende generatie
De nieuwe motor, die vanaf november dit jaar op de Mondeo verkrijgbaar
is, werkt bij inspuitdrukken tot 1400 bar en bezorgt Ford een
voortrekkersrol op het vlak van de dieselinspuittechnologie. Hij
beschikt over de meest recente ontwikkeling van common--rail
inspuiting, die van zich doet spreken door zijn grote precisie tijdens
het inspuitproces. Met common-rail kunnen de ingenieurs het
geluidsniveau terugdringen en de prestaties en koppelwaarden verhogen
zonder concessies te doen met betrekking tot het brandstofverbruik.
Duratorq TDDi
De 115 pk versie van Fords Duratorq TDDi blijft zoals voorheen de
centrale, populaire krachtbron in het dieselgamma van de Mondeo.
Nieuwe thermodynamische verbeteringen in de verbrandingskamer en
herziene specificaties voor de turbocompressor resulteren in een
gunstiger koppelverloop en minder motorgeluid. Een meer geavanceerde
brandstofpomp, de Bosch VP 44 radiaalplunjerpomp, levert een maximale
inspuitdruk van 1300 bar. Door de zorgvuldige optimalisering van de
hogedrukleidingen wordt die druk bovendien opgevoerd tot 1950 bar ter
hoogte van de verstuiver.
Met dit gewijzigde systeem wordt het koppel in het lagetoerengebied
beter geregeld voor progressievere, meer vloeiende reacties op de
bewegingen van het gaspedaal. Net als Fords overboost-flinctie blijven
de specifieke gegevens van de motor ongewijzigd (115 pk bij 4000
t/min; 280 Nm bij 1900 t/min, 310 Nm met overboost).