VERNIEUWDE PRAKTIJKGERICHTE CURSUS
Intranet en E-HRM voor P&O
Invoering en toepassing in de praktijk
28 en 29 november 2001, Hotel Breukelen
logo0012-kl.jpg (4947 bytes)
---
* De voordelen van een intranet
* Waar begint intranet en waar eindigt E-HRM
* Een stappenplan ter implementatie
* P&O-instrumenten ondersteund door ICT-toepassingen via het
intranet
* Veranderingen voor de personeelsmanager én de medewerkers
* Toekomstontwikkelingen op een rij
Uw docent:
Gijs Houtzagers
Managing consultant
Gastspreker:
Wordt nader bekend gemaakt
---
Intranet als personeelsinstrument
De moderne personeelsmanager kan tegenwoordig niet meer zonder
ICT-hulpmiddelen. Veel personeelsafdelingen werken al met software
voor salarisverwerking of uitgebreidere personeelsinformatie. Een
intranet gaat nog een stapje verder. Het biedt de personeelsmanager
een concreet instrument om met de medewerkers te communiceren en
informatie over hen te verzamelen.
Het begrip E-HRM gaat een stap verder. E-HRM houdt in: Het vormgeven
aan strategisch human resource management aan de hand van
procesmanagement, gebruikmakend van webtechnologie
Concreet betekent dit dat de medewerkers informatie opvragen via het
intranet, en zelf zaken regelen waarvoor ze normaliter naar de
personeelsafdeling zouden moeten gaan. Zo kunnen ze zich bijvoorbeeld
inschrijven voor opleidingen of on-line cursussen volgen, informatie
opvragen over hun arbeidsvoorwaarden, het bedrijfsnieuws volgen etc.
Tegenwoordig zijn er zelfs al intranetten in gebruik, waarmee de
werknemer zelf wijzigingen kan aanbrengen in zijn
arbeidsvoorwaardenpakket!
De invoering van een intranet/E-HRM
De ontwikkeling en invoering van een intranet vergt echter nogal wat
tijd en aandacht. Het is belangrijk om van tevoren een helder beeld te
hebben van wat u van een intranet/E-HRM verwacht: Wat moet er wel en
niet mogelijk zijn.? Wat houdt dit in voor de personele functie? Hoe
gaat u te werk bij de daadwerkelijke implementatie? Deze vragen zijn
belangrijker dan de technologische aspecten , en verdienen derhalve de
uitgebreide aandacht van met name de personeelsmanager.
Praktijkgerichte, interactieve cursus
Indien uw organisatie overweegt om een P&O-intranet/E-HRM in te
voeren, of hier wellicht al mee bezig is, zal deze cursus zeker
interessant voor u zijn. De voor- en nadelen van een intranet worden
voor u op een rij gezet, en er wordt uitgelegd welke P&O-instrumenten
u op welke manier in het intranet kunt integreren. Ter illustratie
hiervan krijgt u demonstraties van bestaande oplossingen. Daarnaast
zal u een stappenplan aangereikt worden voor de invoering van een
intranet in uw organisatie en worden tips en valkuilen uitgebreid
besproken.
De docent en gastspreker van de cursus hebben een zeer uitgebreide
praktijkervaring op het gebied van HRM en specifiek op het terrein van
ICT-oplossingen voor personeelsmanagement.
Doel van de cursus
De cursus heeft als doel inzicht te geven in de samenhang tussen
nieuwe technologie-HRM instrumenten en de gevolgen voor de HRM
discipline. Dit houdt in concreet wordt aangegeven wat die nieuwe
technologie nu precies is, wat het voor invloed heeft op bestaande en
nieuwe HR instrumenten, hoe die nieuwe technologie moet worden
toegepast om een succes te worden en wat de personele consequenties
zijn.
Voor wie is de cursus bestemd?
Aangezien de cursus niet zozeer op de technische, maar met name op de
inhoudelijke aspecten van een intranet ingaat, is de cursus in eerste
instantie bestemd voor personeelsfunctionarissen die een
intranet/E-HRM willen invoeren of hier al mee bezig zijn. Daarnaast is
de cursus ook geschikt voor algemeen managers en IT-managers die
verantwoordelijk zijn voor het ontwerp en de implementatie van het
intranet. Naast de genoemde functionarissen bestaan uw medecursisten
uit onder anderen HR managers, Managers arbeidsvoorwaarden, directie,
financiële managers.
---
Programma Dag 1
9.30 Ontvangst en registratie van de cursisten
10.00 Introductie en inventarisatie van de cursisten
10.45 Inleiding: Intranet voor P&O: contouren
* Wat is een intranet, een korte begripsbehandeling
* Waarom een intranet, een uitgebreide opsomming van de voor- en
nadelen van de implementatie van een intranet
* De relatie tussen het P&O intranet, instrumenten en P&O
toepassingen
11.15 Koffie/thee pauze
11.45 BLOK 1: E-HRM en het intranet voor P&O
* Wat is E-HRM
* Techniek voor niet-techneuten. Een korte verhandeling over de
technische samenhang voor gebruikers
* Personeelsinformatiesystemen en E-HRM: de stand van zaken
13.30 Lunch
14.30 BLOK 2: Wat is de relatie tussen het P&O intranet/E-HRM en
zijn/haar instrumenten.
Aan de orde komen:
* Employee self service
* Flexibilisering van de arbeidsvoorwaarden
* De mogelijkheden van het HRM portaal
* Voorbeelden van intranettoepassingen:
+ Employee self service en manager self service: een toepassing
PWA
+ Cafetariamodellering: St@r People
15.15 Koffie/thee pauze
15.45 Vervolg BLOK 2
17.00 Einde eerste dag
---
Programma Dag 2
9.30 Terugblik dag 1
9.45 Workshop
Aan de hand van een aantal concrete vragen die zijn afgeleid van de
besproken leerdoelen van dag 1 wordt de aanwezigen gevraagd in
subgroepen
te discussiëren over hun eigen situatie en visie t.a.v. E-HRM.
Deze wordt plenair doorgesproken en de resultaten worden aan het
einde van
de dag grafisch weergegeven.
10.45 BLOK 3: de noodzakelijke fases om te komen tot E-HRM
* Ontwikkelingen voor P&O in de toekomst
* Kansen en/of bedreigingen. Wat moet er gebeuren om E-HRM een
succes te maken:
+
+ Stel uw business case samen: wat zijn de kosten en de
opbrengsten? Welke risico's zijn er voor het P&O personeel?
+ Infrastructuur, geïntegreerd of "best-of-breed producten.
Kopen of zelf doen. Hierbij wordt een korte praktijkcase
gepresenteerd: E-HRM bij Northern Telecom
+ Eenduidigheid m.b.t. werkprocessen
+ Fases
+ Gevolgen voor de HRM discipline: Wat doen we met al die
overgebleven tijd?
11.30 Koffie/thee pauze
11.45 Vervolg BLOK 3
13.00 Lunch
14.00 BLOK 4: PRAKTIJKCASE; wordt nader bekend gemaakt
15.15 Koffie-/theepauze
15.45 BLOK 5: Meten en weten: het gebruik van de balanced scorecard
met E-HRM
16.30 Grafische presentatie workshop
17.00 Afsluiting van de cursus en uitnodiging voor een borrel
---
St@r Associates brengt nieuwe concepten voor een onderscheidend HR
Management. Deze zijn gebaseerd op principes van Total Quality
Management en moderne inzichten van proces management , ondersteund
door de nieuwste generaties software.
Een dynamisch proces zoals HR dient systematisch gemanaged te worden
Hierbij is ondersteuning met technologisch toepassingen onontbeerlijk,
maar allereerst dient het HR proces management bij een organisatie
operationeel te zijn, anders zal de technologie nooit werken.
Een open, toegankelijk, efficiënt and effectief proces management
benadering is de manier om doelen te formuleren en de realisering
daadwerkelijk te volgen. Een web-enabled aanpak blijkt de middelen te
bieden om zowel voor de werkgever als voor de werknemer potentiële
capaciteiten te onderzoeken en ook te gebruiken.
St@r Producten
Software producten:
* HR web producten
* Personeels Informatie Systemen
* Salarissystemen
* Flexible Benefits administratie
St@r Producten & Diensten
On line St@r HR monitors (KPI's):
HRM-(zelf-) evaluatie / Orientatie (aansluitend op INK-model) met de
volgende modules:
* Strategisch Aanpassingsmodel : een analyse of de strategie van de
HRM afdeling wel een afgeleide van de bedrijfsdoelstellingen is
* HR Assessment, (efficiëntie en effectiviteit) van HRM in de
organisatie
* Associate Relation Management Strategy (ARMS) Onder dit begrip
vallen een reeks instrumenten die u de wapens in handen geven om
een evenwichtige relatie met de medewerker op te bouwen. De
instrumenten vormen tevens de begeleiding bij het implementeren
van ICT toepassingen
* Medewerker Tevredenheidsmeting , gebaseerd op Hofstede's Culture's
Consequences
* CMM®, Carrière Mobiliteit Meting,
* Balans voor projectteams
Datum en plaats
28 en 29 november 2001, Hotel Breukelen
Aanmelding
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier
in te vullen en te e-mailen.
Twee weken voor aanvang van de cursus ontvangt u van ons een bewijs
van inschrijving en een routebeschrijving. Heeft u vijf werkdagen voor
aanvang van de cursus nog niets van ons ontvangen neemt u dan even
contact met ons op (040 - 212 94 99)
Kosten
De kosten voor deelname aan de cursus bedragen EUR. 1095,00/ Hfl.
2633,43 (excl. BTW) per persoon. Bij deze prijs zijn koffie/thee,
lunch en uitgebreide cursusdocumentatie inbegrepen.
Verhinderd?
Indien u verhinderd bent, kunt u in uw plaats een collega deel laten
nemen, mits deze in het bezit is van uw inschrijving.
Indien u uw inschrijving wilt annulering dient u rekening te houden
met de volgende regelingen. U kunt tot 2 weken voor de datum van
plaatsvinden c.q. aanvang van de cursus annuleren. Annulering dient
per aangetekend schrijven te geschieden. Bij annulering tot 2 weken
voor de datum van plaatsvinden c.q. aanvang van de cursus, berekenen
wij u EUR. 50,00 /Hfl. 110,20 exclusief BTW aan administratiekosten.
Bij latere annulering bent u echter het volledige cursusgeld
verschuldigd. De documentatie wordt u dan automatisch toegezonden.