Persbericht
Taken en verantwoordelijkheden op het spoor
28 november 2001
Na de incidenten op het Nederlandse spoorwegnet van dinsdag 27
november bleek er bij de media veel onduidelijkheid te bestaan over de
verantwoordelijkheden in de Nederlandse spoorwegbranche. In
onderstaand bericht staan de taken en verant-woordelijkheden van NS
als grootste reizigersvervoerder en de drie taakorganisaties
weergegeven.
Begin jaren '90 hebben de rijksoverheid en de politiek besloten om in
Nederland het ge-bruik van de railinfrastructuur los te koppelen van
het beheer van de railinfrastructuur. Dat heeft er toe geleid dat de
publieke taken zijn ondergebracht in drie zogenoemde taakorganisaties
(Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). Deze bedrijven
maken organisatorisch nog wel deel uit van het NS Concern, maar werken
in opdracht en voor rekening van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat.
NS
NS is op het Nederlandse spoorwegnet niet de enige, maar wel de
grootste reizigersver-voerder. Dagelijks maken 1 miljoen reizigers
gebruik van de 5000 treinen die NS laat rij-den. De belangrijkste taak
van NS is het laten rijden van de treinen, zoals aangegeven in het
spoorboekje en andere reisinformatiemiddelen. Daarbij zorgt NS voor
kaartverkoop, informatie en service op de stations en in de treinen.
Voorzieningen ten behoeve van de reizigers op alle stations in
Nederland - dus ook op lijnen waar geen treinen van NS rijden - zijn
eveneens een zaak van NS. Daarbij gaat het om service-elementen als
informatie-borden en wachtgelegenheid en om commerciële activiteiten
als winkels en kiosken. Daarnaast ontwikkelt en exploiteert NS
vastgoed met name op en rond stations.
De dienstregeling wordt opgezet nadat via Railned overeenstemming
bereikt is met de andere vervoerders over de verdeling van de schaarse
capaciteit op het drukbezette spoorwegnet. Daarvoor regelt NS de inzet
van haar treinen en het bijbehorende perso-neel. Bij verstoring van
het treinverkeer zorgt NS voor het bijsturen van de inzet van de eigen
treinen, machinisten en conducteurs. Ook zorgt NS dat het eigen
personeel geïn-formeerd wordt over verstoringen, zodat dit personeel
de reizigers hierover kan informe-ren. Voor informatie over de al dan
niet verstoorde treinenloop via treinaanwijzers en omroepberichten op
de stations zorgt Railverkeersleiding, in opdracht van NS. Indien door
een verstoring geen treinverkeer mogelijk is, huurt NS bussen als
alternatief voor haar reizigers. Dochterbedrijf NedTrain zorgt voor
het onderhoud van de treinen van NS.
Naast de binnenlandse reizigerstreinen rijden op het door NS bereden
spoorwegnet inter-nationale treinen, zoals Thalys en ICE, van NS
Internationaal. Niet op alle spoorlijnen in Nederland rijden treinen
van NS: op een aantal lijnen in het noorden en oosten van Ne-derland
wordt het reizigersvervoer verzorgd door andere spoorwegbedrijven.
Op het Nederlandse spoorwegnet zijn inmiddels diverse
goederenvervoerders actief. NS houdt zich niet meer bezig met
goederenvervoer.
De Spoorwegpolitie maakt al enige jaren geen deel meer uit van NS,
maar is onderdeel van KLPD.
Railinfrabeheer
Railinfrabeheer zorgt voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van
het Nederlandse spoorwegnet, inclusief alle bijbehorende voorzieningen
zoals stations, tunnels en over-wegen. Het bedrijf is verantwoordelijk
voor de veilige berijdbaarheid en optimale be-schikbaarheid en
betrouwbaarheid van het spoor.
Volgens een strakke planning - het zogeheten onderhoudsspoorboekje -
zorgen de vier regio's voor het onderhoud aan spoorbaan, bovenleiding
en alle bijbehorende technische installaties, zoals wissels, seinen en
overwegen. Ook het opheffen van storingen en her-stel van de
infrastructuur na calamiteiten behoren tot de taken. Deze
werkzaamheden, evenals het onderhoud aan het spoor, worden in opdracht
van Railinfrabeheer uitgevoerd door erkende spooraannemers.
Op veel plaatsen in het land vinden aan en rondom het spoor
nieuwbouwprojecten plaats. Variërend van nieuwe tunnels en nieuwe
baanvakken - zoals de Betuweroute - tot com-pleet nieuwe stations.
Deze worden uitgevoerd in opdracht van Railinfrabeheer. Ook re-gionale
projecten, zoals de aanleg van een fietstunnel onder het spoor, die
veelal in op-dracht van een gemeente worden uitgevoerd, vallen onder
de verantwoordelijkheid van Railinfrabeheer. Een slimme planning en
clustering van zoveel mogelijk onderhouds- en nieuwbouwwerkzaamheden
moeten de hinder voor het treinverkeer en voor de omwo-nenden tot een
minimum beperken.
Railned
Railned is de organisatie voor capaciteitsmanagement en
spoorwegveiligheid in Neder-land. Zij coördineert het doelmatig
gebruik van de infrastructuur en ziet er op toe dat dit veilig
gebeurt. Verschillende partijen maken gebruik van
spoorweginfrastructuur. Ver-voerders van reizigers en goederen vragen
capaciteit op het railnet, ook voor onder-houdswerk moet capaciteit
worden vrijgemaakt. Dat kan leiden tot onverenigbare wen-sen. Railned
integreert en beslist over capaciteitsvragen van vervoerders en
beheerders. Zij treedt zo nodig op als scheidsrechter.
Railned Spoorwegveiligheid heeft namens de rijksoverheid de zorg voor
de veiligheid van het railverkeerssysteem en houdt daar toezicht op.
Elementen van deze taak zijn regelge-ving, doorlichting, onderzoek van
ongevallen, toetsing van veiligheidsattesten en de toe-lating van
spoorwegmaterieel op het Nederlandse spoorwegnet.
Railverkeersleiding
Railverkeersleiding leidt als enige organisatie in Nederland het
treinverkeer over het openbare spoorwegnet; zij deelt in het
operationele proces zogenaamde rijwegen toe aan de gebruikers van het
spoorwegnet. Met behulp van een geautomatiseerd systeem bedient
Railverkeersleiding de seinen en wissels en geeft zo deze rijwegen
vrij. Railverkeerslei-ding handelt daarnaast last minute aanvragen af
voor extra treinen en beoordeelt of er een rijweg beschikbaar is. De
organisatie stuurt bij verstoringen het plan bij zodat het
treinverkeer weer op gang kan komen. Railverkeersleiding beoordeelt in
nauwe samen-werking met de vervoerders welke mogelijkheden de
beschikbare rijwegen bieden tot bijsturing van de treindienst.
Vervoerders beslissen en dragen zelf zorg voor de bijsturing van
materieel en personeel. Railverkeersleiding coördineert de
werkzaamheden van de Calamiteitenorganisatie Rail, die in actie treedt
wanneer zich (ernstige) ontregelingen op en rond het spoor voordoen.
Railverkeersleiding informeert tenslotte vervoerders en der-den
(waaronder de media) over de actuele stand van zaken in de treindienst
en informeert hierover bovendien (in opdracht van de
reizigersvervoerders) reizigers op de stations via de omroep, de
centrale treinaanwijzers en de halaanwijzer.
Nederlandse Spoorwegen