Ingezonden persbericht

Nieuwe leren: 'Veel doen, maakt de kampioen'

Den Haag 28 november 2001 - Nederland wil graag op ICT gebied internationaal voorop lopen. Een middagconferentie over het nieuwe leren maakt duidelijk dat de basis hiervoor in het primair onderwijs ligt. De heer Deetman (burgemeester van Den Haag en voorzitter van EPN) pleit samen met diverse andere sprekers voor innovatieve experimenten in het onderwijs.

ICT in het primair onderwijs is nu teveel hardware en software gedreven en te weinig gericht op een didactische visie op het gebruik van ICT. De deelnemers aan de conferentie zijn het er over eens dat een onderwijskundige visie op het gebruik van ICT in het primair onderwijs belangrijk is. Deze visie begint zich uit te kristalliseren. Overal in het onderwijs zijn nu experimenten gaande, zoals het KPN-project op de Rietakker in De Bilt, het Dinoproject van Siemens en de Cyberbus van Pink Roccade; dat is een duidelijk verschil met de situatie enkele jaren terug. Het is nu van belang om aan de hand van deze experimenten erachter te komen wat nu echt werkt en wat niet, los van de bestaande onderwijskundige kaders. CDA Tweede Kamerlid Joop Wijn vat dit samen door te stellen 'Het is van belang kleine zichtbare stappen te nemen en daar als leerling, leraar en school ook daadwerkelijk trots op te zijn. Het adagium moet zijn: 'veel doen, maakt de kampioen.' Al deze kleine stappen zijn noodzakelijk om een cultuur- en attitudeverandering in het onderwijs te bewerkstelligen. Deze stappen zullen uiteindelijk onomkeerbaar leiden tot het nieuwe leren.

Aansluitend benadrukt Deetman de noodzaak van grootschaligere experimenten; 'successen moet je koesteren en succesvolle experimenten moet je verder uitbouwen'. Willem van Oosterom, directeur van Axis, koppelt hieraan een soort innovatiefonds. Hiervoor is extra geld nodig. Deze investering kan niet alleen van de overheid komen, maar moet ook uit het bedrijfsleven komen. Het bedrijfsleven brengt die kennis, kunde en ervaring in die de scholen niet hebben. Joop Wijn staat niet afkerig tegenover samenwerking tussen overheid, scholen en het bedrijfsleven. Hij wil echter wel drie garanties: de school mag geen reclamezuil worden, de vrijheid van onderwijs mag niet worden aangetast en de continuïteit van de beschikbare financiën moet vast staan. Voor de daadwerkelijke invulling van ICT in het onderwijs hebben scholen behoefte aan maatwerk, maar wel maatwerk op basis van open standaarden, zodat zij zelf invulling kunnen geven aan het ICT onderwijs.

De middagconferentie over het nieuwe leren werd georganiseerd door EPN - Platform voor de Informatiesamenleving, in samenwerking met Nederland~ICT, de spreekbuis van de Nederlandse ICT sector, stichting AXIS - Nationaal platform voor Natuur en Techniek in onderwijs en arbeidsmarkt, en KPN.

Noot voor de redactie,