PERSBERICHT
Apeldoorn, 28 november 2001
HITT boekt opdracht voor scheepsverkeersbegeleidingsysteem in Den Helder
HITT heeft een opdracht geboekt voor de levering van een scheepsverkeersbegeleidingsysteem in Den Helder. De opdracht van circa EUR 2,5 miljoen betreft de levering van een systeem voor de begeleiding van scheepvaart in en om de haven van Den Helder. Door de toenemende drukte in de scheepvaart, waaronder het vervoer van gevaarlijke stoffen, wordt het steeds belangrijker dat verkeersleiders computerondersteunde systemen ter beschikking krijgen. Zij kunnen hiermee in een oogopslag beschikken over de noodzakelijke informatie voor de veilige en efficiënte afhandeling van het verkeer. In geval van calamiteiten kunnen zij kostbare tijd winnen bij de aansturing van de verschillende instanties. Deze opdracht omvat de levering van alle benodigde software voor de realisatie van de gevraagde functies voor het project alsmede de hardware bestaande uit radarsensoren, een transponder basisstation, registratieapparatuur, VHF communicatie-apparatuur en beeldschermen. Het systeem wordt naar verwachting eind 2002 gebruiksklaar opgeleverd.
Veiligheid en economisch belang
Het aantal scheepvaartbewegingen groeit nog steeds. Dit heeft tot gevolg dat er op knooppunten als havens en kruisingen steeds vaker knelpunten en conflictsituaties optreden tussen twee of meer schepen.
Daarnaast is handhaving van de verkeersregels essentieel. De logistieke afhandeling van het verkeer heeft veel invloed op het efficiënt gebruik van de infrastructuur. Met al deze aspecten moet een verkeersleider rekening houden, zowel bij goed weer alsook bij slecht-zicht-situaties en storm. De combinatie van al deze omstandigheden leidt ertoe dat verkeersleiders onder hoge werkdruk functioneren. Werkdruk die niet alleen in pieken optreedt, maar waarbij pieken steeds vaker optreden en van een langduriger karakter worden.
Radar wordt toegepast om, ook in slechte zichtomstandigheden, alle verkeer goed te kunnen waarnemen. De identiteit van de schepen wordt aan de symbolen op het radarbeeldscherm verbonden, waardoor de verkeersleider in een oogopslag de positie en identiteit van het schip voor zich heeft. Een thans nog gering aantal schepen zendt via een automatische transponder haar positie en identiteit uit. Schepen worden volgend op een besluit van de International Maritime Organisation (IMO) verplicht om zulke transponders aan boord te hebben. De systemen van HITT zijn volledig voorbereid om de informatie van transponders naadloos te integreren in het radarbeeld. Hierdoor is automatische identificatie van schepen mogelijk. Aan deze identiteit zijn dan tevens andere belangrijke gegevens gekoppeld zoals de aard van de lading, scheepsgegevens als lengte, breedte en diepgang, maar ook hoe te handelen in geval van calamiteiten. Hiermee heeft de verkeersleider alle noodzakelijke informatie op één scherm voor zich en is vergissen uitgesloten. Bij de uitvoering van een rampenplan is de identificatie van schepen een belangrijk hulpmiddel om doeltreffend op te treden en vervolgschade tot een minimum te beperken.
HITT heeft wereldwijd inmiddels een veertigtal grote projecten uitgevoerd, waaronder het grootste systeem ter wereld voor de haven van Rotterdam. Twee andere systemen voor de wereld topvier van grote havens, te weten Schelde Radarketen voor de entree naar de haven van Antwerpen alsmede voor Hongkong zijn of worden eveneens door HITT gerealiseerd. Andere projecten betreffen onder andere de levering van systemen voor de waterwegen in en rond Dordrecht, IJmuiden en Nijmegen. De scheepvaart op de Waddenzee, het Amsterdam-Rijnkanaal en de Waal bij Nijmegen is onder begeleiding van HITT systemen. Internationaal werden reeds systemen geleverd aan China, Maleisië, Polen, Roemenië en Bulgarije. HITT maakt hierbij optimaal gebruik van de uitwisseling van haar kennis in lucht- en scheepvaartdomein. Hierdoor kunnen ontwikkelingen uit het ene segment vaak naadloos worden toegepast in het andere segment, waardoor klanten het beste van twee werelden krijgen.
Tijdens de presentatie van de derde kwartaalcijfers heeft de directie nogmaals haar verwachtingen voor het einde van het jaar bevestigd, waarin een verdubbeling van de omzet naar EUR 34 miljoen en een stijging van de operationele nettowinst van 85% naar EUR 1,8 miljoen (winst per aandeel EUR 0,39) worden voorzien.
Profiel HITT
HITT is een leidende speler in de wereldwijde nichemarkt voor verkeersbegeleiding- en aanverwante navigatiesystemen. HITT beweegt zich daarmee op het grensvlak van oude en nieuwe economie: de toepassing van de door HITT ontwikkelde technologie leidt tot hogere veiligheid en significante besparingen in infrastructuur en logistiek.
De kernactiviteit van HITT is het ontwikkelen van software gedomineerde systemen die worden toegepast voor de beheersing en begeleiding van de lucht- en scheepvaart en offshore activiteiten. Op dit gebied heeft de onderneming een technologie ontwikkeld waarmee vliegtuigen en schepen individueel, en met een hoge mate van betrouwbaarheid, kunnen worden geïdentificeerd en begeleid. Ook is technologie ontwikkeld die zeer nauwkeurig en real time cartografische informatie verzamelt en verwerkt zodat navigatie veilig, efficiënt en betrouwbaar kan plaatsvinden, en waarmee de uitvoering van offshore werk gestuurd en begeleid kan worden. De kernmarkten waarop HITT zich concentreert zijn: 'Air Traffic Control' gericht op de beheersing van het luchtverkeer op de landingsbanen, taxibanen en platforms van de luchthavens; 'Vessel Traffic Management' waarmee de onderneming zich toelegt op verkeer en informatiesystemen in havens en kustwateren, en op rivieren, kanalen en binnenwateren; 'Hydrografische Survey Software' waarbij enkel- en meerkanaal sonar systemen nauwkeurig en efficiënt kunnen worden bestuurd en 'Precisie Navigatiesystemen' met focus op beloodsing en afmeren, maar ook op real-time (bodem) cartografie in havens, rivieren en voor offshore constructiewerkzaamheden.
HITT werkt veelal op projectbasis. Als projectverantwoordelijke levert HITT de benodigde systeemelementen zoals sensoren, communicatieapparatuur en computers. Na de installatie voorziet HITT in het onderhoud van de systemen.
HITT behaalde in 2000 een omzet van EUR 17,9 miljoen (1999: EUR 14,7 miljoen) en een nettowinst van EUR 1,7 miljoen (1999: EUR 0,3 miljoen). Het aantal werknemers ultimo 2000 bedroeg 108. Sinds 4 juni 1998 is HITT genoteerd aan Euronext Amsterdam NV.
Voor nadere informatie:
ir JohnH.M. van Asperen, financieel directeur
t: +31 (55) 543 25 24
f: +31 (55) 543 25 95
e: investor.relations@hitt.nl