Omgaan met agressie in de artsenpraktijk - Workshop van de KNMG en VVAA

18 oktober 2001

In de praktijk van vandaag bestaat de noodzaak om artsen en assistenten op te leiden in het omgaan met conflicten en agressieve patiënten. Patiënten worden mondiger en stellen hogere eisen. Artsen en andere medewerkers merken soms dat een conflict met de patiënt op de loer ligt. Als ze dat niet goed weten te hanteren, worden de relatie en het vertrouwen tussen arts en patiënt (vaak blijvend) beschadigd.

Meestal kunnen conflicten worden opgelost door ze goed uit te spreken en tot een compromis te komen. Maar als dat niet gebeurt en er ruzie ontstaat of als een gesprek vol ingehouden woede wordt gevoerd, kan er zelfs agressie en fysiek geweld ontstaan. Conflicten escaleren vaak omdat artsen, die nu eenmaal vanuit hun rol en functie de regie over het gesprek hebben, niet goed weten hoe ze in deze situaties het best kunnen handelen. Het risico op geweld blijken zij in hun praktijk dan ook niet als het meest lastige te ervaren. Belangrijker is de vraag hoe zij het veel frequentere, vrijwel dagelijks ondervonden conflictgesprek het best kunnen hanteren. Deze workshop draagt daar in sterke mate aan bij.

Inhoud
In de workshop wordt achtereenvolgens ingegaan op de volgende onderwerpen:

* Wat zijn de maatschappelijke achtergronden van agressie en geweld?
* Wat zijn de verschillen in de belangen, het verwachtingspatroon en de rolverdeling van arts en patiënt bij conflicten?
* Hoe werken regels en afspraken in de artsenpraktijk in op het ontstaan van conflicten?

* Met welke categorieën patiënten en met welke categorieën artsen kunnen gemakkelijker conflicten ontstaan dan met andere?
* Hoe kunt u een conflict zien aankomen en voorkomen?
* Welke manieren van conflicthantering zijn er en welke hanteert u tot nu toe?

* Hoe kunt u een conflict zodanig hanteren dat het deëscaleert, een reële oplossing wordt gevonden en de patiënt en u toch weer verder kunnen?

* Wat moet u doen als een conflict onverhoopt tóch uit de hand loopt, zowel tijdens als na afloop?

* Welke aanbevelingen gelden voor de organisatie en inrichting van uw praktijk?

* Vanuit de gezondheidsrechtelijke invalshoek zal een jurist van de KNMG een aantal praktijkvoorbeelden behandelen.

Voor wie?
Met nadruk wijzen wij op het belang van deelname aan de workshop door alle medewerkers van de praktijk of het gezondheidscentrum, die in direct contact staan met patiënten. De baliemedewerk(st)ers of de assistenten vervullen de signaalfunctie omdat zij meestal het eerste contact hebben met agressieve patiënten. Met andere woorden: zij vangen de eerste klap op. Zij kunnen, mits er sprake is van een goed stelsel van afspraken met de arts, de belangrijke eerste deëscalerende stappen zetten die helpen om het conflict op te lossen.

Werkwijze
De eigen ervaringen van de deelnemers staan centraal. De workshop kenmerkt zich door een hoge mate van interactie, korte uitleg, pragmatische tips en adviezen en veel praktijkgerichte oefening. Tijdens de oefeningen wordt een acteur ingezet om de rol van patiënt realistisch neer te zetten.

Duur
De workshop duurt één dag van 09.00 uur tot 17.00 uur.

Groepsgrootte
Om de deelnemers voldoende gelegenheid te geven hun vaardigheden te oefenen, is de groepsgrootte vastgesteld op minimaal 15 en maximaal 25 deelnemers.

Datum en plaats
Woensdag 28 november in Utrecht

Kosten
Leden KNMG en/of VVAA-: FL 375,-, niet-leden: FL 425,-, studenten: FL 295,-

Aanmelding
Schriftelijk:
VVAA Opleidingen en Seminars
Antwoordnummer 1551
3500 VP Utrecht
Telefonisch: 030 247 4328
Per e-mail: a.hoek@vvaa.nl

Fiscaal voordeel voor ondernemers
Wij attenderen u erop dat de overheid (na)scholing langs fiscale weg stimuleert. Voor ondernemers en andere in de onderneming werkende personen zijn in de zakelijke sfeer gemaakte scholingskosten meestal aftrekbaar voor 140% (voor 40-plussers is het 180%). Deze verhoogde aftrek (scholingsaftrek) geldt niet voor reis- verblijfskosten, die zijn gewoon voor 100% aftrekbaar. Voor meer informatie verwijzen wij u naar uw accountant of belastingadviseur of www.belastingdienst.nl .

Accreditatie
LHV-accreditatie: 7 uren.