Omgaan met agressie in de artsenpraktijk - Workshop van de KNMG en VVAA
18 oktober 2001
In de praktijk van vandaag bestaat de noodzaak om artsen en
assistenten op te leiden in het omgaan met conflicten en agressieve
patiënten. Patiënten worden mondiger en stellen hogere eisen.
Artsen en andere medewerkers merken soms dat een conflict met de
patiënt op de loer ligt. Als ze dat niet goed weten te hanteren,
worden de relatie en het vertrouwen tussen arts en patiënt (vaak
blijvend) beschadigd.
Meestal kunnen conflicten worden opgelost door ze goed uit te spreken
en tot een compromis te komen. Maar als dat niet gebeurt en er ruzie
ontstaat of als een gesprek vol ingehouden woede wordt gevoerd, kan er
zelfs agressie en fysiek geweld ontstaan. Conflicten escaleren vaak
omdat artsen, die nu eenmaal vanuit hun rol en functie de regie over
het gesprek hebben, niet goed weten hoe ze in deze situaties het best
kunnen handelen. Het risico op geweld blijken zij in hun praktijk dan
ook niet als het meest lastige te ervaren. Belangrijker is de vraag
hoe zij het veel frequentere, vrijwel dagelijks ondervonden
conflictgesprek het best kunnen hanteren. Deze workshop draagt daar in
sterke mate aan bij.
Inhoud
In de workshop wordt achtereenvolgens ingegaan op de volgende
onderwerpen:
* Wat zijn de maatschappelijke achtergronden van agressie en geweld?
* Wat zijn de verschillen in de belangen, het verwachtingspatroon en
de rolverdeling van arts en patiënt bij conflicten?
* Hoe werken regels en afspraken in de artsenpraktijk in op het
ontstaan van conflicten?
* Met welke categorieën patiënten en met welke categorieën artsen
kunnen gemakkelijker conflicten ontstaan dan met andere?
* Hoe kunt u een conflict zien aankomen en voorkomen?
* Welke manieren van conflicthantering zijn er en welke hanteert u
tot nu toe?
* Hoe kunt u een conflict zodanig hanteren dat het deëscaleert, een
reële oplossing wordt gevonden en de patiënt en u toch weer verder
kunnen?
* Wat moet u doen als een conflict onverhoopt tóch uit de hand
loopt, zowel tijdens als na afloop?
* Welke aanbevelingen gelden voor de organisatie en inrichting van
uw praktijk?
* Vanuit de gezondheidsrechtelijke invalshoek zal een jurist van de
KNMG een aantal praktijkvoorbeelden behandelen.
Voor wie?
Met nadruk wijzen wij op het belang van deelname aan de workshop door
alle medewerkers van de praktijk of het gezondheidscentrum, die in
direct contact staan met patiënten. De baliemedewerk(st)ers of de
assistenten vervullen de signaalfunctie omdat zij meestal het eerste
contact hebben met agressieve patiënten. Met andere woorden: zij
vangen de eerste klap op. Zij kunnen, mits er sprake is van een goed
stelsel van afspraken met de arts, de belangrijke eerste deëscalerende
stappen zetten die helpen om het conflict op te lossen.
Werkwijze
De eigen ervaringen van de deelnemers staan centraal. De workshop
kenmerkt zich door een hoge mate van interactie, korte uitleg,
pragmatische tips en adviezen en veel praktijkgerichte oefening.
Tijdens de oefeningen wordt een acteur ingezet om de rol van patiënt
realistisch neer te zetten.
Duur
De workshop duurt één dag van 09.00 uur tot 17.00 uur.
Groepsgrootte
Om de deelnemers voldoende gelegenheid te geven hun vaardigheden te
oefenen, is de groepsgrootte vastgesteld op minimaal 15 en maximaal 25
deelnemers.
Datum en plaats
Woensdag 28 november in Utrecht
Kosten
Leden KNMG en/of VVAA-: FL 375,-, niet-leden: FL 425,-, studenten: FL
295,-
Aanmelding
Schriftelijk:
VVAA Opleidingen en Seminars
Antwoordnummer 1551
3500 VP Utrecht
Telefonisch: 030 247 4328
Per e-mail: a.hoek@vvaa.nl
Fiscaal voordeel voor ondernemers
Wij attenderen u erop dat de overheid (na)scholing langs fiscale weg
stimuleert. Voor ondernemers en andere in de onderneming werkende
personen zijn in de zakelijke sfeer gemaakte scholingskosten meestal
aftrekbaar voor 140% (voor 40-plussers is het 180%). Deze verhoogde
aftrek (scholingsaftrek) geldt niet voor reis- verblijfskosten, die
zijn gewoon voor 100% aftrekbaar. Voor meer informatie verwijzen wij u
naar uw accountant of belastingadviseur of www.belastingdienst.nl .
Accreditatie
LHV-accreditatie: 7 uren.