NDL
Politieke partijen hebben weinig aandacht voor goederenvervoer
Een visie op een verantwoorde, duurzame afhandeling van
goederenvervoer schittert door afwezigheid in de
verkiezingsprogramma's van de grote politieke partijen. Met de
voorspelde groei van het goederenvervoer is een doordacht beleid
evenwel essentieel om problemen op het gebied van bereikbaarheid te
voorkomen. Het geld dat de afgelopen kabinetsperiode is vrijgemaakt
voor investeringen in openbaar vervoer en infrastructuur is broodnodig
maar op zichzelf niet voldoende om de mobiliteitsproblemen op langere
termijn op te lossen. Technologische innovaties en multimodaliteit
kunnen in aanvulling hierop een bijdrage leveren aan het oplossen van
de problematiek.
Deze onderwerpen kwamen aan de orde tijdens een politiek debat dat
Tweede Kamerleden Hofstra (VVD) en Van der Steenhoven (GroenLinks)
gisteren voerden met afgevaardigden van de logistieke sector na afloop
van de Algemene Ledenvergadering van NDL, de vereniging van en voor de
logistieke, multimodale sector.
GroenLinks zet haar kaarten vooral op vervoer over water en via
ondergrondse buisleidingen. Het spoor is voor deze partij geen optie
meer in de modal split. 'Innovaties in het wegvervoer maken dat de
trein het vanuit milieu-oogpunt aflegt tegenover de vrachtwagen',
aldus Van der Steenhoven. Ook pleit GroenLinks voor een actievere rol
van de overheid in het financieel stimuleren van vernieuwingen op het
gebied van mobiliteit en infrastructuur, zoals ondergronds
transport.
Hoewel de VVD in haar verkiezingsprogramma een extra impuls reserveert
van tien miljard gulden voor infrastructuur en mobiliteit, is Hofstra
van mening dat dit bedrag niet toereikend zal zijn om de problemen het
hoofd te bieden. Aan de elementen 'benutten, beprijzen, bebouwen' uit
de strategie van minister Netelenbos moet niet volgtijdig, maar
gelijktijdig uitvoering worden gegeven. Hofstra ziet hierbij niet veel
heil in transportpreventie, één van de pijlers uit het Nationaal
Verkeers- en Vervoers Plan.
NDL pleit voor de erkenning van logistiek als belangrijke bedrijfstak
voor de Nederlandse economie. Logistiek zou aan de basis moeten staan
van een kennisintensieve, hoogwaardige en vitale economie. Zowel de
logistieke sector als de overheid hebben hierin een gezamenlijke
verantwoordelijkheid. NDL probeert hiertoe de innovatiekracht van het
logistieke bedrijfsleven te versterken. De overheid zal op haar beurt
zorg moeten dragen voor bereikbaarheid, een flexibel douanebeleid en
de beschikbaarheid van kwalitatief goed personeel.