Ingezonden persbericht

Persbericht 21 november 2001

PrimeUser.com wil een Xbox voor iedereen

Brussel, 21 november 2001 - Het Belgische bedrijf PrimeUser.com heeft op de Multimedia Entertainment Show Media Planet te Brussel een standpunt ingenomen om de belangen van de Europese consumenten te behartigen. PrimeUser.com betreurt het dat bepaalde produkten in bepaalde delen van de wereld beschikbaar zijn vooraleer deze in andere regio's worden gecommercialiseerd. Dit is voornamelijk het geval in de wereld van de nieuwe technologieën.

Segmentering van de consumentenmarkt
De segmentering van de markt in drie zones (Noord-Amerika, Azië-Stille Oceaan en Europa), die reeds een tijd de DVD-markt beheerst, laat bepaalde globale groepen toe om hun investeringen (in produktie-éénheden, marketingcampagnes en personeelsaanwervingen) te beperken en daarmee eveneens het risico in geval van faling in een bepaalde markt. De strategie is bijgevolg om beurtelings elk van deze markten te verzadigen, zonder rekening te houden met de verwachtingen van de consumenten.

De Xbox
Microsoft brengt in de Verenigde Staten een nieuwe spelconsole op de markt, de Xbox, met als objectief om Microsoft te positioneren als leider op een markt in volle expansie. De Xbox beschikt immers over de nodige troeven om deze uitdaging succesvol aan te pakken:
1. De Xbox beschikt over een Pentium III 733 MHz processor en is uitgerust met een "nVidia" grafische processor, wat in de markt een nieuwe standaard vestigt;
2. De Xbox kan tweemaal zoveel beeldpolygonen verwerken als haar concurrenten, wat een doorslaggevende invloed heeft op de kwaliteit van de animaties;
3. De Xbox is de eerste spelconsole, uitgerust met een harde schijf van 8 GB, die de gamer toelaat, zonder oplaadtijden, zich doorheen prachtige taferelen en omgevingen te verplaatsen en favoriete muziekstukken op te nemen en af te spelen als achtergrondgeluid bij voorkeurspelen.
4. Microsoft heeft de meerderheid van spel-ontwikkelaars en -producenten achter zich om games te ontwikkelen voor dit platform met topprestaties.
Xbox niet voor iedereen
De Europese consument zal de strategie van marktsegmentering voelen. Raphaël Glassberg, co-founder en CEO, vertelt: "PrimeUser betreurt het dat het Europese publiek moet wachten op de geplande introductie van de Xbox tot 14 maart 2002 om van dit nieuwe produkt te kunnen genieten. De klanten van PrimeUser.com bestaan uit early adopters, voor wie het kunstmatig uitgesloten worden van de laatste nieuwe technologiën indruist tegen hun natuur". Early adopters kunnen zich niet vinden in de technische en administratieve argumenten die door de fabrikant worden aangehaald:
- De Europese markt gebruikt een video-formaat (PAL of SECAM) dat verschillend is van het Amerikaanse (NTSC).
- De elektriciteitsnetwerken functioneren met andere spanningen: 110 Volt in de Verenigde Staten en 220 Volt in Europa.
- De Amerikaanse spelen zullen niet compatibel zijn met de Europese spelen, met andere woorden zullen eigenaars van een Amerikaanse Xbox- spelconsole de Amerikaanse spelen moeten gebruiken.
- De commercialisering op de Europese markt, vergt het verkrijgen van een gelijkvormigheidsattest (CE-Label), dat garant staat voor het respecteren van bepaalde veiligheidsnormen. Dit certificaat kan slechts door de fabrikant zelf worden aangevraagd.
Deze technische en administratieve redenen kunnen ook in een andere context geplaatst worden. Immers,
- Er zijn meerdere televisie- en videotoestellen op de markt die compatibel zijn met de verschillende standaarden (Pal - Secam en NTSC) waarmee men ook NTSC-signalen foutloos kan interpreteren;
- Het verschil in electriciteitsstandaard kan eenvoudig worden opgelost met een adaptor die een tiental Euro kost;
- Het zou volstaan om Amerikaanse spelen in de Verenigde Staten aan te kopen om ze op een Amerikaanse console te kunnen gebruiken. De spelen zullen, zoals gewoonlijk, vroeger verschijnen in de VS en daarenboven zullen ze daar aan lagere prijzen verkocht worden;
- En, zonder enige twijfel, zijn de Amerikaanse autoriteiten niet minder bezorgd dan hun Europese homologen om de veiligheid van de gebruikers van deze nieuwe consoles te waarborgen.
Internet voorkomt informatie-uitsluiting
Internet en de globalisering van informatie versterken het "uitgesloten" gevoel dat ervaren wordt door de slachtoffers van deze archaïsche marketingstrategieën. Hod Keret, eveneens co-founder, legt uit: "De jonge Europeanen die op het Net surfen zijn immers op de hoogte van het uitkomen van deze nieuwe spelconsole. Als ze niet het geluk hebben dat één van hun ouders zakenman of stewardess is met als regelmatige zaken- of reisbestemming de VS, zal dit perfekt eindejaarscadeau hen ontzegd worden."

PrimeUser heeft een oplossing
PrimeUser, steeds bekommerd om het bevredigen van haar toenemend klantenbestand, ging op zoek naar alternatieve oplossingen om dit clienteel, dat gefrustreerd is vanwege deze commerciële afscherming door de fabrikant, tevreden te stellen. PrimeUser heeft de taak op zich genomen om voor de Europese early adopters een oplossing te vinden opdat zij zich met Xbox spelconsoles zouden kunnen uitrusten wanneer en hoe ze het zelf willen. Meer informatie over de verkrijgbaarheid van een Xbox zal door het Brusselse PrimeUser verschaft worden op www.PrimeUser.com vanaf 15 november 2001, de officiële lanceerdatum van Microsoft voor de Xbox, weliswaar in de Verenigde Staten.

PrimeUser.com
Met PrimeUser.com hebben aanhangers van de nieuwste technologieën en ICT innovaties toegang tot één centraal punt. PrimeUser.com biedt haar bezoekers objectieve informatie over de laatste technologische nieuwigheden, de mogelijkheid deze te bespreken, uit te proberen en aan te schaffen aan competitieve prijzen middels een beveiligd aankoopproces. Een kwalitatieve support vervolledigt de PrimeUser-ervaring.

Voor meer informatie gelieve contact op te nemen met : Raphaël Glassberg
Co-founder & CEO
PrimeUser SA/NV
www.PrimeUser.com
info@PrimeUser.com
GSM: +32 477 13 14 96
Tel.: +32 2 412 10 21
Fax: +32 2 412 10 20
Werkhuizenstraat 7-9
B-1080 Brussel, België