Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie

21 november 2001

Pleidooi 3VO: Verplicht verkeersles voor middelbare scholieren

Scholieren in het voortgezet onderwijs moeten voortaan les krijgen in een nieuw vak, Integrale Veiligheid, waarvan verkeer, verkeersveiligheid en verkeersgedrag een verplicht onderdeel zijn. Dit pleidooi houdt voorzitter Jaap van der Doef van de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO woensdag 21 november op de conferentie Verkeerseducatie in het Voortgezet Onderwijs in het Cultuur- en Congrescentrum De Vrijhof te Enschede.

3VO keert zich daarmee tegen het recente advies van de Onderwijsraad over de vernieuwde basis-vorming in het voortgezet onderwijs. Om overladen lesprogrammas en versnippering van het les-aanbod tegen te gaan vindt de Onderwijsraad dat verkeer, verkeersveiligheid en verkeersgedrag moeten worden geschrapt op het nieuwe lesrooster voor de basisvorming. Dit opmerkelijke advies, dat bij staatssecretaris drs. K. Adelmund (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) goed is gevallen en waarover de Tweede Kamer zich volgend jaar uitspreekt, staat volgens 3VO haaks op allerlei beleids-documenten van de rijksoverheid die juist diverse acties en goede voornemens bevatten om de positie van de verkeerseducatie in het voortgezet onderwijs te verbeteren.

Een toekomst zonder voldoende aandacht voor verkeersveiligheid in het voortgezet onderwijs is een ramp. Want aangenomen mag worden dat zonder verkeerseducatie er nog meer jongeren in het verkeer zullen verongelukken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn in dit land, houdt voorzitter Jaap van der Doef zijn gehoor voor. In de leeftijd 12 tot 17 jaar kwamen vorig jaar 75 middelbare scholieren om het leven bij verkeersongevallen en raakten er 7.000 ernstig gewond, van wie 1.450 ernstig. Dat zijn verschrikkelijke cijfers die ons heel onrustig en ongeduldig moeten maken. Met deze cijfers voor ogen kan er geen sprake meer zijn van vrijblijvendheid om verkeer als verplicht schoolvak te behandelen.

De verkeersveiligheidsorganisatie 3VO maakt zich daarom sterk voor het nieuwe vak Integrale Veiligheid, waarin niet alleen verkeer verplicht aan de orde is, maar ook de onderwerpen veiligheid op straat, zinloos geweld, invloeden van drugs en alcohol en waarden en normen. Alleen met een dergelijke stevige aanpak kan verkeerseducatie ook een volwaardige pijler worden van het landelijke
verkeersveiligheidsbeleid, vindt de 3VO-voorzitter. Hij hekelt dan ook de huidige situatie waarin goed verkeersonderwijs op de basisschool niet of nauwelijks naadloos aansluit op verkeer in het voortgezet onderwijs. Hoewel het onderwerp in de huidige basisvorming van het voortgezet onderwijs een bescheiden plaats kreeg binnen vijf vakken, is er in de dagelijkse schoolpraktijk vrijwel geen aandacht voor. Ongelooflijk en eigenlijk niet te begrijpen, meent Jaap van der Doef.

Volgens 3VO is het verkeersgedrag van 12-plussers sterk aan verandering onderhevig, omdat ze vaker zelfstandig en verder op pad gaan, op verschillende tijdstippen van de dag onderweg zijn en alleen naar sportclubs en feestjes gaan. Bovendien veranderen de verkeersomgeving en de verkeersregels voortdurend, zonder dat ze daar op school iets over horen. 3VO noemt daarom kennis, inzicht en vaardigheden noodzakelijke voorwaarden voor een veilig verkeersgedrag, waarvoor verplicht verkeersonderwijs de onmisbare basis legt. Ook de jongeren delen die opvatting, zo hebben ze tijdens Nationale Jeugddebatten en meetings aangegeven. Volgens hen is het gat van de verkeerseducatie tussen basisschool en het theoriecertificaat voor de brom- en snorfiets veel te groot.