21 november 2001
Pleidooi 3VO: Verplicht verkeersles voor middelbare scholieren
Scholieren in het voortgezet onderwijs moeten voortaan les krijgen in
een nieuw vak, Integrale Veiligheid, waarvan verkeer,
verkeersveiligheid en verkeersgedrag een verplicht onderdeel zijn. Dit
pleidooi houdt voorzitter Jaap van der Doef van de Verenigde Verkeers
Veiligheids Organisatie 3VO woensdag 21 november op de conferentie
Verkeerseducatie in het Voortgezet Onderwijs in het Cultuur- en
Congrescentrum De Vrijhof te Enschede.
3VO keert zich daarmee tegen het recente advies van de Onderwijsraad
over de vernieuwde basis-vorming in het voortgezet onderwijs. Om
overladen lesprogrammas en versnippering van het les-aanbod tegen te
gaan vindt de Onderwijsraad dat verkeer, verkeersveiligheid en
verkeersgedrag moeten worden geschrapt op het nieuwe lesrooster voor
de basisvorming. Dit opmerkelijke advies, dat bij staatssecretaris
drs. K. Adelmund (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) goed is
gevallen en waarover de Tweede Kamer zich volgend jaar uitspreekt,
staat volgens 3VO haaks op allerlei beleids-documenten van de
rijksoverheid die juist diverse acties en goede voornemens bevatten om
de positie van de verkeerseducatie in het voortgezet onderwijs te
verbeteren.
Een toekomst zonder voldoende aandacht voor verkeersveiligheid in het
voortgezet onderwijs is een ramp. Want aangenomen mag worden dat
zonder verkeerseducatie er nog meer jongeren in het verkeer zullen
verongelukken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn in dit land, houdt
voorzitter Jaap van der Doef zijn gehoor voor. In de leeftijd 12 tot
17 jaar kwamen vorig jaar 75 middelbare scholieren om het leven bij
verkeersongevallen en raakten er 7.000 ernstig gewond, van wie 1.450
ernstig. Dat zijn verschrikkelijke cijfers die ons heel onrustig en
ongeduldig moeten maken. Met deze cijfers voor ogen kan er geen sprake
meer zijn van vrijblijvendheid om verkeer als verplicht schoolvak te
behandelen.
De verkeersveiligheidsorganisatie 3VO maakt zich daarom sterk voor het
nieuwe vak Integrale Veiligheid, waarin niet alleen verkeer verplicht
aan de orde is, maar ook de onderwerpen veiligheid op straat, zinloos
geweld, invloeden van drugs en alcohol en waarden en normen. Alleen
met een dergelijke stevige aanpak kan verkeerseducatie ook een
volwaardige pijler worden van het landelijke
verkeersveiligheidsbeleid, vindt de 3VO-voorzitter.
Hij hekelt dan ook de huidige situatie waarin goed verkeersonderwijs
op de basisschool niet of nauwelijks naadloos aansluit op verkeer in
het voortgezet onderwijs. Hoewel het onderwerp in de huidige
basisvorming van het voortgezet onderwijs een bescheiden plaats kreeg
binnen vijf vakken, is er in de dagelijkse schoolpraktijk vrijwel geen
aandacht voor. Ongelooflijk en eigenlijk niet te begrijpen, meent Jaap
van der Doef.
Volgens 3VO is het verkeersgedrag van 12-plussers sterk aan
verandering onderhevig, omdat ze vaker zelfstandig en verder op pad
gaan, op verschillende tijdstippen van de dag onderweg zijn en alleen
naar sportclubs en feestjes gaan. Bovendien veranderen de
verkeersomgeving en de verkeersregels voortdurend, zonder dat ze daar
op school iets over horen. 3VO noemt daarom kennis, inzicht en
vaardigheden noodzakelijke voorwaarden voor een veilig verkeersgedrag,
waarvoor verplicht verkeersonderwijs de onmisbare basis legt. Ook de
jongeren delen die opvatting, zo hebben ze tijdens Nationale
Jeugddebatten en meetings aangegeven. Volgens hen is het gat van de
verkeerseducatie tussen basisschool en het theoriecertificaat voor de
brom- en snorfiets veel te groot.