20-11-2001
De nieuwe Seat Ibiza
Seats best verkopende model, de Ibiza, is volledig vernieuwd. Het
resultaat: een gestroomlijnd model met duidelijke kenmerken van recent
getoonde studiemodellen.
Want SEAT introduceert een compleet nieuwe Ibiza. Een auto die zich
onderscheidt door zijn dynamische styling en state-of-the-art
technologische innovaties op het gebied van ontwerp, constructie,
uitrusting en motoren. Een van de vele hoogtepunten van de nieuwe
Ibiza is de introductie van een eveneens nieuwe, 96 kW (130 pk) sterke
1.9 TDi-motor de krachtigste diesel in deze klasse. Deze is standaard
gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak een andere
noviteit voor de Ibiza. De nieuwe Ibiza is opwindender dan ooit.
Het ontwikkelen van een opvolger voor het huidige, uiterst succesvolle model bleek een enorme uitdaging. Maar het is precies het soort uitdaging dat de creativiteit bij SEATs Technical Centre in Martorell, bij Barcelona, stimuleert. De nieuwe Ibiza is een perfect voorbeeld van hoe je een compleet nieuwe auto kunt ontwerpen zonder dat het karakter van zijn voorganger verloren gaat. Bij de nieuwe Ibiza gaat het niet om een auto die alleen cosmetisch aangepast of mechanisch opgewaardeerd is. De vijfde generatie van de SEAT Ibiza is compleet nieuw. Een nog suggestiever, dynamischer en geavanceerder model, dat alles in zich heeft om weer een topper te worden in zijn segment.
De nieuwe SEAT Ibiza voor de 21e eeuw combineert herkenbare
familie-elementen voor het eerst geïntroduceerd op de Arosa met
stylingideeën van de fraaie Salsa concept car, waaraan nog wat
radicale ontwerpkenmerken zijn toegevoegd.
De krachtige, gespierde vorm geeft de nieuwe Ibiza een nog sportiever
imago. Dit gaat tevens gepaard met een duidelijke
kwaliteitsverbetering van het totale productieproces. Het ontwerp en
de constructie van de complete structuur, de keuze van de gebruikte
materialen, de ontwikkeling van de mechanische elementen en de
toepassing van nieuwe technieken wordt gereflecteerd door de kwaliteit
en de dynamiek van de Ibiza.
Zo is uitgebreid gebruik gemaakt van technologische innovaties.
Ingenieurs en testrijders van het Technical Centre in Martorell hebben
de nieuwe SEAT Ibiza tot in de allerkleinste details optimaal
afgestemd. Daarbij werden meer dan een miljoen testkilometers
afgelegd, onder de meest uiteenlopende omstandigheden. De ontwikkeling
werd nog versneld door het gebruik van de meest geavanceerde ontwerp-
en ontwikkelingstechnieken.
Innovaties zijn onder meer het toepassen van laserlassen, met behulp
van waterdruk gevormde onderdelen, elektro-hydraulische
stuurbekrachtiging, sterke dieselmotoren met pompverstuivers,
turbocompressoren met variabele turbinegeometrie, een
satellietnavigatiesysteem, automatische airconditioning, een
elektronisch stabiliteitsprogramma, en een absolute primeur in de
historie van SEAT een driecilinder benzinemotor. Het nieuwe SEAT Ibiza
programma kent drie uitvoeringen (Stella, Sport en Signo); drie- en
vijfdeurs carrosserie-uitvoeringen; drie benzinemotoren (64, 75 en 100
pk) en drie diesels (64, 100 en 130 pk); drie transmissies (een
handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbak, en een viertraps
automaat); twaalf lakkleuren, waaronder acht compleet nieuwe tinten.
Uiteraard heeft de nieuwe Ibiza een royale uitrusting en een
omvangrijk optieprogramma.
ONTWERP
Sportieve expressie
Het krachtige en zelfbewuste silhouet van de nieuwe Ibiza is
gecombineerd met een karakteristiek front. Daarbij zijn de koplampen
opgenomen in de grote grille, die aan weerszijden naar de zijkant
doorloopt. De Stella heeft enkele koplampen, de Signo- en
Sport-uitvoeringen hebben dubbele koplampen. Het wigvormige
zij-aanzicht, met hoge taillelijn, is al even stimulerend. Dit eindigt
achter in een kleine dakspoiler een traditioneel detail van de vorige
Ibizas. De styling van de achterzijde wordt gedomineerd door de
hooggeplaatste, gestileerde achterlichten, waarbij het horizontale
ontwerp de auto lager en breder doet lijken.
Ondanks zijn compacte uitstraling is de nieuwe Ibiza toch langer (+ 77
mm), breder (+ 58 mm) en hoger (+ 19 mm) dan zijn voorganger. Vooral
op de achterbank zijn de voordelen overduidelijk. Zo nam de beenruimte
achterin met maar liefst 56 mm toe. Ook de bagageruimte profiteerde
mee. Deze heeft nu een inhoud van 267 liter, 17 liter meer dan
voorheen.
Het interieur is totaal anders dan bij de huidige Ibiza, waarbij de
cockpit een bijzonder sportieve uitstraling heeft gekregen. Het
dashboard bestaat uit een aantal cirkelvormige instrumenten, waarbij
het ontwerp is afgeleid van de styling van koplampen en
richtingaanwijzers. Twee grote instrumenten voor toerenteller en
snelheidsmeter worden geflankeerd door twee kleinere meters voor
motortemperatuur en tankinhoud. Aan weerszijden van het dashboard
bevinden zich grote, volledig instelbare ventilatieroosters. De
bediening van verwarming/ ventilatie, audio- en navigatiesysteem
bevindt zich onder direct handbereik.
De bestuurdersstoel is uitgebreid verstelbaar en het stuurwiel kan in
lengte en hoogte worden versteld. Achterpassagiers in de
Sport-uitvoering zitten op sportieve, geprononceerd gevormde,
individuele zitplaatsen.
Technologisch geavanceerde constructie
Dankzij een computergestuurd ontwerpprogramma (CAD) kon de benodigde
tijd tussen de eerste ontwerpschetsen en de definitieve constructie
aanzienlijk worden gereduceerd. Hierdoor kon het gewicht verder worden
gereduceerd, terwijl de auto toch sterker en stijver kon worden. Het
ontwerpprogramma is slechts één van de vele baanbrekende technologieën
die zijn gebruikt bij de ontwikkeling van de nieuwe SEAT Ibiza.
Bij de productie van het nieuwe model is op grote schaal gebruik
gemaakt van lasertechnieken. Zo zijn de grote carrosseriepanelen met
laserlassen aan de dragende constructie vastgelast. Middels een zelfde
procédé worden stalen panelen van verschillende dikte samengevoegd
voordat ze in de vorm worden geperst. Ten slotte is gebruik gemaakt
van laser om complex gevormde onderdelen perfect te kunnen lassen.
Deze lasertechnologie geeft een veel fraaiere afwerking van lasnaden,
is aanzienlijk nauwkeuriger en zorgt voor een grotere stabiliteit van
de gehele constructie. Dankzij lasertechnologie konden bijvoorbeeld de
daklijsten worden geëlimineerd, zodat een nieuw dakdragersysteem kon
worden ontwikkeld.
Een dergelijke exacte productie zorgt voor een grote stijfheid en
sterkte van de gehele constructie en minimaliseert geluid en
trillingen. Akoestische panelen in holle elementen van de
bodemconstructie hebben het rij- en afrolgeluid met maar liefst 3
decibel gereduceerd. Andere bijdragen aan de verdere verfijning van de
SEAT Ibiza zijn gerealiseerd door verbeteringen van raam- en
portiernaden, strakkere verankeringen van het uitlaatsysteem, een
nieuw systeem voor de motorophanging en, uiteraard, intensief werk in
de windtunnel om de aërodynamica van de auto te optimaliseren. Dankzij
deze uitgebreide inspanningen heeft de nieuwe Ibiza een
luchtweerstandcoëfficiënt (Cw) van 0,31.
Voordat de aërodynamische tests in de windtunnel werden uitgevoerd,
bestudeerden de technici van SEATs Technical Centre het gedrag van de
auto eerst met behulp van het geavanceerde, computergestuurde
rekenprogramma Powerflow. Dit is een virtuele windtunnel, waar
aërodynamische condities kunnen worden gesimuleerd. SEAT is een van de
weinige Europese autofabrikanten die dit programma bij het
ontwikkelingsproces gebruikt.
Powerflow maakt het gemakkelijker om de luchtstromingen rond de auto
te bestuderen. Het geeft bruikbare informatie voor het realiseren van
de beste aërodynamica. Daarbij wordt naar aspecten gekeken als
luchtweerstand, opwaartse krachten (lift) aan voor- en achteras, en de
motorkoeling.
ONDERSTEL
Enorme wendbaarheid
Een andere belangrijke innovatie van de nieuwe Ibiza is het Agile
Chassis-concept, dat in SEATs Technical Centre in Martorell is
ontwikkeld. Dit geraffineerde systeem combineert speciale
onderstelafstemmingen met een intelligent computerprogramma dat de
mate van stuurbekrachtiging aanpast aan de snelheid waarmee het
stuurwiel wordt verdraaid, aan de snelheid van de auto, en aan de
positie van de wielen. Het resultaat is een nog nauwkeuriger
wegligging, een alertere handelbaarheid, een nog preciezer stuurgevoel
en een betere feedback.
Het onderstel van de nieuwe Ibiza is werkelijk een meesterwerk, dat
zelfs op de slechtste ondergrond zelfverzekerd zijn mannetje staat.
De voorwielophanging is gemonteerd op een uit drie delen opgebouwd
subframe. Een centrale, geperst stalen module bevat de besturing en
wordt geflankeerd door twee aluminium consoles, waaraan de
wielophanging is bevestigd. De MacPherson veerpoten met schroefveer en
schokdemper worden op hun plaats gehouden door middel van een
nauwkeuriger en robuuster bevestigingssysteem.
Een andere innovatie is de manier waarop de stabilisatorstang is
bevestigd aan de schokdemperpoot. Naast het elimineren van ongewenste
bewegingen in de wielophanging werd het mogelijk om een lichtere,
dunnere stabilisatorstang te monteren, zonder dat de effectiviteit
werd verminderd.
Voor de achterwielophanging heeft de nieuwe Ibiza een
semi-onafhankelijke torsie-achteras, die met behulp van hydro-shaping
(het in de vorm persen van staal met water onder extreem hoge druk) is
geproduceerd. Deze achteras is gecombineerd met apart geplaatste
schroefveren en schokdempers. Deze nieuwe wielophanging reduceert niet
alleen het onafgeveerde gewicht, maar maakt tevens een grotere
bagageruimte mogelijk. De as is via grote, silent blocks aan de
carrosserie bevestigd. Deze maken een meesturend effect van de
achteras mogelijk, dat bijdraagt aan een grotere stabiliteit bij
rijden met hoge snelheid.
Maar het geheim van het Agile Chassis-concept schuilt in de nieuwe,
elektro-hydraulische stuurbekrachtiging. Dit systeem werkt
onafhankelijk van de motor en gebruikt slechts 1/20e van de energie
van een conventionele stuurbekrachtiging. Het maakt gebruik van een
elektrische, variabele drukpomp. Deze zorgt voor een grotere mate van
bekrachtiging bij lage snelheden of snelle stuurbewegingen, en
reduceert de bekrachtiging als de snelheid toeneemt.
De pendule-motorophanging is een andere innovatie van de nieuwe Ibiza die ook bijdraagt aan de efficiency van de bodemgroep. Deze ophanging zorgt ervoor dat de dwars voorin ingebouwde motor/ transmissie-eenheid geïsoleerd blijft van de bodemconstructie, zodat reactiemomenten bij accelereren of remmen niet worden doorgegeven aan de wielophanging. In plaats van de traditionele driepuntsophanging heeft de aandrijfeenheid van de nieuwe Ibiza twee bovenste motorsteunen en een onderste, horizontale verbinding, die deze bewegingen absorbeert.
MOTOREN
Zesmaal een goede keus
Kopers van een nieuwe Ibiza kunnen kiezen uit zes motoren: drie
benzinemotoren, alle met vier kleppen per cilinder, en drie direct
ingespoten diesels. Alle krachtbronnen voldoen aan de strengste
EU-emissienormen.
Twee van de motoren springen er direct uit: de krachtigste diesel in
deze klasse, en een nieuwe, bijzonder efficiënte, geheel aluminium
driecilinder benzinemotor. De 1.9 TDi levert een vermogen van 96 kW
(130 pk) en is gecombineerd met een soepel schakelende
zesversnellingsbak een andere noviteit voor de Ibiza.
De 1,2-liter benzinemotor is de eerste driecilinder die ooit door SEAT
is toegepast. Dankzij de aluminium constructie is hij bijzonder licht,
en dankzij de contraroterende balansas loopt hij uiterst soepel en is
hij opvallend stil. Daarnaast is de motor ook nog eens zeer efficiënt
en economisch. Het vermogen van 47 kW (64 pk) bij 5400 t/min geeft de
Ibiza een topsnelheid van 165 km/h.
De volgende stap in het motorenprogramma is een 1,4-liter
viercilinder, eveneens met vier kleppen per cilinder, met een vermogen
van 55 kW (75 pk). Deze motor kan worden gecombineerd met een
handgeschakelde vijfversnellingsbak of met een viertraps automatische
transmissie. De topsnelheid bedraagt 174 km/h. Ook de 74 kW (100 pk)
benzinemotor is een 1.4 16V. De hogere prestaties zijn te danken aan
een geoptimaliseerd elektronisch motormanagement, andere nokkenassen
en kleppen, en een gewijzigd inlaatspruitstuk. Deze versie heeft
tevens een sportief afgestemde close ratio (dicht bij elkaar liggende
overbrengingsverhoudingen) versnellingsbak voor nog sportievere
prestaties. In deze uitvoering haalt de nieuwe Ibiza een topsnelheid
van 191 km/h.
Bij de diesels begint het programma met de betrouwbare, atmosferische
1.9 SDi met een vermogen van 47 kW (64 pk). Dit is een uiterst soepele
krachtbron met conventionele injectoren en een rotatie-inspuitpomp,
die zijn maximum koppel van 125 Nm al bij 1600 t/min levert. Dit is de
meest economische motor voor de Ibiza, met een gemiddeld
brandstofverbruik van slechts 4,7 liter per 100 kilometer. Dankzij de
bijzonder aërodynamische carrosserie van de nieuwe Ibiza heeft de
efficiënte SDi toch een beslist indrukwekkende topsnelheid van 163
km/h.
De 74 kW (100 pk) 1.9 TDi profiteert van de nieuwste, elektronisch
geregelde pompverstuiver-technologie. Een turbocompressor met
variabele turbinegeometrie en een efficiënte intercooler resulteren in
een maximum koppel van 240 Nm tussen 1800 en 2400 t/min. Het maximum
vermogen wordt geleverd bij 4.000 t/min en de topsnelheid bedraagt 190
km/h.
Maar de topmotor van het programma is toch de 96 kW (130 pk) sterke
1.9 TDi, een krachtbron die zonder meer de krachtigste is in deze
klasse. Het maximum vermogen wordt al bij 4.000 t/min geleverd, maar
nog belangrijker het enorme maximum koppel van 310 Nm is al bij 1900
t/min beschikbaar. Het resultaat is een Ibiza die een topsnelheid
heeft van 207 km/h en die in slechts 9,4 seconden van 0 naar 100 km/h
sprint. En deze prestaties gaan niet ten koste van het verbruik: het
gemiddelde brandstofverbruik bedraagt slechts 5,0 liter per 100 km.
Om deze baanbrekende waarden te realiseren is deze sportieve
krachtbron uitgerust met een turbo die een grotere druk levert, met
grotere intercooler-kanalen, en met pompverstuivers met een breder
inspuitbereik.
1.2
47 kW (64 pk)
1.4
55 kW (75 pk)
1.4 auto
55 kW (75 pk)
1.4
74 kW (100 pk)
Prestaties
Topsnelheid (km/h)
165
174
170
191
Acceleratie 0-100 km/h (sec.)
14.9
13.2
15.6
11.2
Acceleratie (V)
60-100 km/h (sec.)
16.5
17.3
-
15.2
Acceleratie 1.000 m (sec.)
36.5
35.1
36.2
32.9
Brandstofverbruik
Stad (l/100 km)
7.6
8.8
10.2
9.4
Buitenweg (l/100 km)
5.1
5.2
5.8
5.5
Combinatierit (l/100 km)
5.9
6.4
7.4
6.9
Dieselmotoren
1.9 SDi
47 kW (64 pk)
1.9 TDi
74 kW (100 pk)
1.9 TDi
96 kW (130 pk)
Prestaties
Topsnelheid (km/h)
163
190
207
Acceleratie 0-100 km/h (sec.)
17.0
10.8
9.4
Acceleratie (V)
60-100 km/h (sec.)
20.0
11.6
18.0 (VI)
Acceleratie 1.000 m (sec.)
38.0
33.1
30.5
Brandstofverbruik
Stad (l/100 km)
6.2
6.4
6.6
Buitenweg (l/100 km)
3.9
4.0
4.1
Combinatierit (l/100 km)
4.7
4.9
5.0
VEILIGHEID
Toonaangevende bescherming
Een sportieve gezinsauto met een jeugdige uitstraling, zoals de nieuwe
SEAT Ibiza, moet uiteraard toonaangevend veilig zijn. Onderstel en
remsysteem zijn ontworpen voor de meest veeleisende omstandigheden en
zijn berekend op krachtige motoren.
De nieuwe SEAT Ibiza is verkrijgbaar met ABS (antiblokkeersysteem),
TCS (tractiecontrole) en ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma).
Alle Sport- en Signo-uitvoeringen zijn standaard uitgerust met ABS,
terwijl TCS een optie is op alle modellen - behalve de 130 pk 1.9 TDi,
waar het standaard is.
Alle modellen met een motor van 100 pk of sterker, en alle modellen
met ABS, hebben geventileerde remschijven vóór en massieve remschijven
achter. De achterste remschijven op de 130 pk TDi zijn groter dan die
van de andere uitvoeringen.
ESP is verkrijgbaar voor alle versies, behalve de 64 pk benzine- en
dieselmotoren. ESP omvat bovendien de noodrembekrachtiging (HBA). Deze
regelt de benodigde rempedaaldruk in geval van een noodstop, waardoor
de remweg in een noodsituatie wordt verkort.
Al deze eigenschappen zorgen er samen met het eerder genoemde Agile
Chassis-concept voor, dat de nieuwe SEAT Ibiza een ongekend hoog
niveau van actieve veiligheid heeft. Daarnaast biedt de Ibiza een
enorme passieve veiligheid.
Het gebruik van zeer sterke staalsoorten bij de robuuste constructie
draagt in belangrijke mate bij aan het minimaliseren van de gevolgen
van een botsing. De resultaten van botsproeven en
over-de-kop-slaan-proeven voldoen aan de allerzwaarste Amerikaanse
normen. Het inzittendencompartiment is een echte veiligheidskooi. De
zes gekoppelde veiligheidssegmenten zorgen ervoor dat het zelfs bij
een zware botsing nauwelijks vervormt. Volgens de Duitse Vollkasko
Index, is de Ibiza bovendien gemakkelijk te repareren, waardoor hij in
Duitsland een gunstige verzekeringsindex krijgt. Een duidelijke
indicatie van de doordachte constructie van de SEAT Ibiza.
De inzittenden worden verder nog beschermd door de twee standaard front-airbags, de optionele zij-airbags (hoofdairbags zijn in ontwikkeling), pyrotechnische gordelspanners, vervormbare stuurkolom en, als primeur voor de Ibiza, een veiligheidsconstructie van het rempedaal die voetletsel bij een ongeval beperkt.
PROGRAMMA
Keuzevrijheid
De vijfde generatie van de SEAT Ibiza is verkrijgbaar in drie
uitrustingsniveaus: Stella, Sport en Signo. Elk model, van de
basisuitvoering tot het topmodel, biedt een bijzonder royale
standaarduitrusting.
Stella. Dit basismodel is standaard uitgerust met 185/60-banden op
14-inch velgen, een achterspoiler in carrosseriekleur, zwarte
flanklijsten, getint glas, een antidiefstal dakantenne, een
hooggeplaatst derde remlicht, centrale vergrendeling met
afstandsbediening, elektro-hydraulische stuurbekrachtiging, elektrisch
bedienbare ramen vóór met inklembeveiliging, in hoogte en lengte
verstelbaar stuurwiel, twee frontairbags, radio-cassettespeler met
vier luidsprekers, gedeeld neerklapbare achterbank met hoofdsteunen,
veiligheidsgordels vóór met pyrotechnische gordelspanners,
ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes in de achterbank, in
hoogte verstelbare voorstoelen, en op de driedeurs modellen een
voorpassagiersstoel met Access Plus-functie voor een ruimere instap
naar de achterbank.
Sport. Naast de uitrusting van de Stella biedt de gespierde Sport nog
elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, mistlampen vóór,
dubbele koplampen, boordcomputer, 15-inch lichtmetalen velgen, ABS,
sportstoelen vóór en achter, witte wijzerplaten, een fraai met leder
bekleed stuurwiel, alsmede een lederen pookknop en lederen
handremgreep. Daarnaast heeft de 130 pk TDi ook nog TCS
(tractiecontrole) standaard.
Signo. In aanvulling op de uitrusting van de Stella heeft de luxueuze
Signo tevens elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels in
carrosseriekleur, mistlampen vóór, dubbele koplampen, zijairbags,
interieuralarm (volumetrisch), elektrisch bediende ramen achter met
inklembeveiliging (op 5-deurs uitvoering), ABS, automatische
airconditioning (climatronic), een boordcomputer en een
radio-CD-speler met acht luidsprekers. Net als op de Sport-uitvoering
heeft de 130 pk TDi standaard TCS (tractiecontrole).
Daarnaast is voor de nieuwe Ibiza een omvangrijk optieprogramma
ontwikkeld. Enkele voorbeelden zijn handmatige airconditioning en
climatronic, Xenon-koplampen, satellietnavigatie, zijairbags, een
radio-CD-speler met acht luidsprekers, een CD-wisselaar,
telefoonvoorbereiding, een regensensor, 16-inch lichtmetalen velgen,
interieuralarm (volumetrisch), stoelverwarming vóór, sportstoelen met
lederen bekleding, ABS, TCS, ESP, elektrisch bediend schuif-/
kanteldak en cruise control.
De nieuwe SEAT Ibiza wordt in het voorjaar 2002 in Nederland verwacht.
Prijzen en de definitieve inhoud van de diverse uitrustingsniveaus
zijn op dit moment nog niet bekend.
Motoren
Stella
Sport
Signo
1.2 47 kW (64 pk)
1.4 55 kW (75 pk)
1.4 55 kW (75 pk) Auto
1.4 74 kW (100 pk)
1.9 SDi 47 kW (64 pk)
1.9 TDi 74 kW (100 pk)
1.9 TDi 96 kW (130 pk)