AutoRai

20-11-2001

De nieuwe Seat Ibiza

Seats best verkopende model, de Ibiza, is volledig vernieuwd. Het resultaat: een gestroomlijnd model met duidelijke kenmerken van recent getoonde studiemodellen.

Want SEAT introduceert een compleet nieuwe Ibiza. Een auto die zich onderscheidt door zijn dynamische styling en state-of-the-art technologische innovaties op het gebied van ontwerp, constructie, uitrusting en motoren. Een van de vele hoogtepunten van de nieuwe Ibiza is de introductie van een eveneens nieuwe, 96 kW (130 pk) sterke
1.9 TDi-motor de krachtigste diesel in deze klasse. Deze is standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak een andere noviteit voor de Ibiza. De nieuwe Ibiza is opwindender dan ooit.

Het ontwikkelen van een opvolger voor het huidige, uiterst succesvolle model bleek een enorme uitdaging. Maar het is precies het soort uitdaging dat de creativiteit bij SEATs Technical Centre in Martorell, bij Barcelona, stimuleert. De nieuwe Ibiza is een perfect voorbeeld van hoe je een compleet nieuwe auto kunt ontwerpen zonder dat het karakter van zijn voorganger verloren gaat. Bij de nieuwe Ibiza gaat het niet om een auto die alleen cosmetisch aangepast of mechanisch opgewaardeerd is. De vijfde generatie van de SEAT Ibiza is compleet nieuw. Een nog suggestiever, dynamischer en geavanceerder model, dat alles in zich heeft om weer een topper te worden in zijn segment.

De nieuwe SEAT Ibiza voor de 21e eeuw combineert herkenbare familie-elementen voor het eerst geïntroduceerd op de Arosa met stylingideeën van de fraaie Salsa concept car, waaraan nog wat radicale ontwerpkenmerken zijn toegevoegd.

De krachtige, gespierde vorm geeft de nieuwe Ibiza een nog sportiever imago. Dit gaat tevens gepaard met een duidelijke kwaliteitsverbetering van het totale productieproces. Het ontwerp en de constructie van de complete structuur, de keuze van de gebruikte materialen, de ontwikkeling van de mechanische elementen en de toepassing van nieuwe technieken wordt gereflecteerd door de kwaliteit en de dynamiek van de Ibiza.

Zo is uitgebreid gebruik gemaakt van technologische innovaties. Ingenieurs en testrijders van het Technical Centre in Martorell hebben de nieuwe SEAT Ibiza tot in de allerkleinste details optimaal afgestemd. Daarbij werden meer dan een miljoen testkilometers afgelegd, onder de meest uiteenlopende omstandigheden. De ontwikkeling werd nog versneld door het gebruik van de meest geavanceerde ontwerp- en ontwikkelingstechnieken.

Innovaties zijn onder meer het toepassen van laserlassen, met behulp van waterdruk gevormde onderdelen, elektro-hydraulische stuurbekrachtiging, sterke dieselmotoren met pompverstuivers, turbocompressoren met variabele turbinegeometrie, een satellietnavigatiesysteem, automatische airconditioning, een elektronisch stabiliteitsprogramma, en een absolute primeur in de historie van SEAT een driecilinder benzinemotor. Het nieuwe SEAT Ibiza programma kent drie uitvoeringen (Stella, Sport en Signo); drie- en vijfdeurs carrosserie-uitvoeringen; drie benzinemotoren (64, 75 en 100 pk) en drie diesels (64, 100 en 130 pk); drie transmissies (een handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbak, en een viertraps automaat); twaalf lakkleuren, waaronder acht compleet nieuwe tinten. Uiteraard heeft de nieuwe Ibiza een royale uitrusting en een omvangrijk optieprogramma.

ONTWERP
Sportieve expressie

Het krachtige en zelfbewuste silhouet van de nieuwe Ibiza is gecombineerd met een karakteristiek front. Daarbij zijn de koplampen opgenomen in de grote grille, die aan weerszijden naar de zijkant doorloopt. De Stella heeft enkele koplampen, de Signo- en Sport-uitvoeringen hebben dubbele koplampen. Het wigvormige zij-aanzicht, met hoge taillelijn, is al even stimulerend. Dit eindigt achter in een kleine dakspoiler een traditioneel detail van de vorige Ibizas. De styling van de achterzijde wordt gedomineerd door de hooggeplaatste, gestileerde achterlichten, waarbij het horizontale ontwerp de auto lager en breder doet lijken.

Ondanks zijn compacte uitstraling is de nieuwe Ibiza toch langer (+ 77 mm), breder (+ 58 mm) en hoger (+ 19 mm) dan zijn voorganger. Vooral op de achterbank zijn de voordelen overduidelijk. Zo nam de beenruimte achterin met maar liefst 56 mm toe. Ook de bagageruimte profiteerde mee. Deze heeft nu een inhoud van 267 liter, 17 liter meer dan voorheen.

Het interieur is totaal anders dan bij de huidige Ibiza, waarbij de cockpit een bijzonder sportieve uitstraling heeft gekregen. Het dashboard bestaat uit een aantal cirkelvormige instrumenten, waarbij het ontwerp is afgeleid van de styling van koplampen en richtingaanwijzers. Twee grote instrumenten voor toerenteller en snelheidsmeter worden geflankeerd door twee kleinere meters voor motortemperatuur en tankinhoud. Aan weerszijden van het dashboard bevinden zich grote, volledig instelbare ventilatieroosters. De bediening van verwarming/ ventilatie, audio- en navigatiesysteem bevindt zich onder direct handbereik.

De bestuurdersstoel is uitgebreid verstelbaar en het stuurwiel kan in lengte en hoogte worden versteld. Achterpassagiers in de Sport-uitvoering zitten op sportieve, geprononceerd gevormde, individuele zitplaatsen.

Technologisch geavanceerde constructie

Dankzij een computergestuurd ontwerpprogramma (CAD) kon de benodigde tijd tussen de eerste ontwerpschetsen en de definitieve constructie aanzienlijk worden gereduceerd. Hierdoor kon het gewicht verder worden gereduceerd, terwijl de auto toch sterker en stijver kon worden. Het ontwerpprogramma is slechts één van de vele baanbrekende technologieën die zijn gebruikt bij de ontwikkeling van de nieuwe SEAT Ibiza.

Bij de productie van het nieuwe model is op grote schaal gebruik gemaakt van lasertechnieken. Zo zijn de grote carrosseriepanelen met laserlassen aan de dragende constructie vastgelast. Middels een zelfde procédé worden stalen panelen van verschillende dikte samengevoegd voordat ze in de vorm worden geperst. Ten slotte is gebruik gemaakt van laser om complex gevormde onderdelen perfect te kunnen lassen. Deze lasertechnologie geeft een veel fraaiere afwerking van lasnaden, is aanzienlijk nauwkeuriger en zorgt voor een grotere stabiliteit van de gehele constructie. Dankzij lasertechnologie konden bijvoorbeeld de daklijsten worden geëlimineerd, zodat een nieuw dakdragersysteem kon worden ontwikkeld.

Een dergelijke exacte productie zorgt voor een grote stijfheid en sterkte van de gehele constructie en minimaliseert geluid en trillingen. Akoestische panelen in holle elementen van de bodemconstructie hebben het rij- en afrolgeluid met maar liefst 3 decibel gereduceerd. Andere bijdragen aan de verdere verfijning van de SEAT Ibiza zijn gerealiseerd door verbeteringen van raam- en portiernaden, strakkere verankeringen van het uitlaatsysteem, een nieuw systeem voor de motorophanging en, uiteraard, intensief werk in de windtunnel om de aërodynamica van de auto te optimaliseren. Dankzij deze uitgebreide inspanningen heeft de nieuwe Ibiza een luchtweerstandcoëfficiënt (Cw) van 0,31.

Voordat de aërodynamische tests in de windtunnel werden uitgevoerd, bestudeerden de technici van SEATs Technical Centre het gedrag van de auto eerst met behulp van het geavanceerde, computergestuurde rekenprogramma Powerflow. Dit is een virtuele windtunnel, waar aërodynamische condities kunnen worden gesimuleerd. SEAT is een van de weinige Europese autofabrikanten die dit programma bij het ontwikkelingsproces gebruikt.

Powerflow maakt het gemakkelijker om de luchtstromingen rond de auto te bestuderen. Het geeft bruikbare informatie voor het realiseren van de beste aërodynamica. Daarbij wordt naar aspecten gekeken als luchtweerstand, opwaartse krachten (lift) aan voor- en achteras, en de motorkoeling.

ONDERSTEL
Enorme wendbaarheid

Een andere belangrijke innovatie van de nieuwe Ibiza is het Agile Chassis-concept, dat in SEATs Technical Centre in Martorell is ontwikkeld. Dit geraffineerde systeem combineert speciale onderstelafstemmingen met een intelligent computerprogramma dat de mate van stuurbekrachtiging aanpast aan de snelheid waarmee het stuurwiel wordt verdraaid, aan de snelheid van de auto, en aan de positie van de wielen. Het resultaat is een nog nauwkeuriger wegligging, een alertere handelbaarheid, een nog preciezer stuurgevoel en een betere feedback.

Het onderstel van de nieuwe Ibiza is werkelijk een meesterwerk, dat zelfs op de slechtste ondergrond zelfverzekerd zijn mannetje staat.

De voorwielophanging is gemonteerd op een uit drie delen opgebouwd subframe. Een centrale, geperst stalen module bevat de besturing en wordt geflankeerd door twee aluminium consoles, waaraan de wielophanging is bevestigd. De MacPherson veerpoten met schroefveer en schokdemper worden op hun plaats gehouden door middel van een nauwkeuriger en robuuster bevestigingssysteem.

Een andere innovatie is de manier waarop de stabilisatorstang is bevestigd aan de schokdemperpoot. Naast het elimineren van ongewenste bewegingen in de wielophanging werd het mogelijk om een lichtere, dunnere stabilisatorstang te monteren, zonder dat de effectiviteit werd verminderd.

Voor de achterwielophanging heeft de nieuwe Ibiza een semi-onafhankelijke torsie-achteras, die met behulp van hydro-shaping (het in de vorm persen van staal met water onder extreem hoge druk) is geproduceerd. Deze achteras is gecombineerd met apart geplaatste schroefveren en schokdempers. Deze nieuwe wielophanging reduceert niet alleen het onafgeveerde gewicht, maar maakt tevens een grotere bagageruimte mogelijk. De as is via grote, silent blocks aan de carrosserie bevestigd. Deze maken een meesturend effect van de achteras mogelijk, dat bijdraagt aan een grotere stabiliteit bij rijden met hoge snelheid.

Maar het geheim van het Agile Chassis-concept schuilt in de nieuwe, elektro-hydraulische stuurbekrachtiging. Dit systeem werkt onafhankelijk van de motor en gebruikt slechts 1/20e van de energie van een conventionele stuurbekrachtiging. Het maakt gebruik van een elektrische, variabele drukpomp. Deze zorgt voor een grotere mate van bekrachtiging bij lage snelheden of snelle stuurbewegingen, en reduceert de bekrachtiging als de snelheid toeneemt.

De pendule-motorophanging is een andere innovatie van de nieuwe Ibiza die ook bijdraagt aan de efficiency van de bodemgroep. Deze ophanging zorgt ervoor dat de dwars voorin ingebouwde motor/ transmissie-eenheid geïsoleerd blijft van de bodemconstructie, zodat reactiemomenten bij accelereren of remmen niet worden doorgegeven aan de wielophanging. In plaats van de traditionele driepuntsophanging heeft de aandrijfeenheid van de nieuwe Ibiza twee bovenste motorsteunen en een onderste, horizontale verbinding, die deze bewegingen absorbeert.

MOTOREN
Zesmaal een goede keus

Kopers van een nieuwe Ibiza kunnen kiezen uit zes motoren: drie benzinemotoren, alle met vier kleppen per cilinder, en drie direct ingespoten diesels. Alle krachtbronnen voldoen aan de strengste EU-emissienormen.

Twee van de motoren springen er direct uit: de krachtigste diesel in deze klasse, en een nieuwe, bijzonder efficiënte, geheel aluminium driecilinder benzinemotor. De 1.9 TDi levert een vermogen van 96 kW (130 pk) en is gecombineerd met een soepel schakelende zesversnellingsbak een andere noviteit voor de Ibiza.

De 1,2-liter benzinemotor is de eerste driecilinder die ooit door SEAT is toegepast. Dankzij de aluminium constructie is hij bijzonder licht, en dankzij de contraroterende balansas loopt hij uiterst soepel en is hij opvallend stil. Daarnaast is de motor ook nog eens zeer efficiënt en economisch. Het vermogen van 47 kW (64 pk) bij 5400 t/min geeft de Ibiza een topsnelheid van 165 km/h.

De volgende stap in het motorenprogramma is een 1,4-liter viercilinder, eveneens met vier kleppen per cilinder, met een vermogen van 55 kW (75 pk). Deze motor kan worden gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of met een viertraps automatische transmissie. De topsnelheid bedraagt 174 km/h. Ook de 74 kW (100 pk) benzinemotor is een 1.4 16V. De hogere prestaties zijn te danken aan een geoptimaliseerd elektronisch motormanagement, andere nokkenassen en kleppen, en een gewijzigd inlaatspruitstuk. Deze versie heeft tevens een sportief afgestemde close ratio (dicht bij elkaar liggende overbrengingsverhoudingen) versnellingsbak voor nog sportievere prestaties. In deze uitvoering haalt de nieuwe Ibiza een topsnelheid van 191 km/h.

Bij de diesels begint het programma met de betrouwbare, atmosferische
1.9 SDi met een vermogen van 47 kW (64 pk). Dit is een uiterst soepele krachtbron met conventionele injectoren en een rotatie-inspuitpomp, die zijn maximum koppel van 125 Nm al bij 1600 t/min levert. Dit is de meest economische motor voor de Ibiza, met een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 4,7 liter per 100 kilometer. Dankzij de bijzonder aërodynamische carrosserie van de nieuwe Ibiza heeft de efficiënte SDi toch een beslist indrukwekkende topsnelheid van 163 km/h.

De 74 kW (100 pk) 1.9 TDi profiteert van de nieuwste, elektronisch geregelde pompverstuiver-technologie. Een turbocompressor met variabele turbinegeometrie en een efficiënte intercooler resulteren in een maximum koppel van 240 Nm tussen 1800 en 2400 t/min. Het maximum vermogen wordt geleverd bij 4.000 t/min en de topsnelheid bedraagt 190 km/h.

Maar de topmotor van het programma is toch de 96 kW (130 pk) sterke
1.9 TDi, een krachtbron die zonder meer de krachtigste is in deze klasse. Het maximum vermogen wordt al bij 4.000 t/min geleverd, maar nog belangrijker het enorme maximum koppel van 310 Nm is al bij 1900 t/min beschikbaar. Het resultaat is een Ibiza die een topsnelheid heeft van 207 km/h en die in slechts 9,4 seconden van 0 naar 100 km/h sprint. En deze prestaties gaan niet ten koste van het verbruik: het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt slechts 5,0 liter per 100 km.

Om deze baanbrekende waarden te realiseren is deze sportieve krachtbron uitgerust met een turbo die een grotere druk levert, met grotere intercooler-kanalen, en met pompverstuivers met een breder inspuitbereik.


1.2


47 kW (64 pk)


1.4


55 kW (75 pk)


1.4 auto



55 kW (75 pk)



1.4



74 kW (100 pk)


Prestaties

Topsnelheid (km/h)


165



174



170



191


Acceleratie 0-100 km/h (sec.)


14.9



13.2



15.6



11.2


Acceleratie (V)


60-100 km/h (sec.)



16.5



17.3



-


15.2


Acceleratie 1.000 m (sec.)


36.5



35.1



36.2



32.9


Brandstofverbruik

Stad (l/100 km)


7.6



8.8



10.2



9.4


Buitenweg (l/100 km)


5.1



5.2



5.8



5.5


Combinatierit (l/100 km)


5.9



6.4



7.4



6.9






Dieselmotoren


1.9 SDi



47 kW (64 pk)



1.9 TDi



74 kW (100 pk)



1.9 TDi



96 kW (130 pk)


Prestaties

Topsnelheid (km/h)


163



190



207


Acceleratie 0-100 km/h (sec.)


17.0



10.8



9.4


Acceleratie (V)


60-100 km/h (sec.)



20.0



11.6



18.0 (VI)


Acceleratie 1.000 m (sec.)


38.0



33.1



30.5


Brandstofverbruik

Stad (l/100 km)


6.2



6.4



6.6


Buitenweg (l/100 km)


3.9



4.0



4.1


Combinatierit (l/100 km)


4.7



4.9



5.0


VEILIGHEID
Toonaangevende bescherming

Een sportieve gezinsauto met een jeugdige uitstraling, zoals de nieuwe SEAT Ibiza, moet uiteraard toonaangevend veilig zijn. Onderstel en remsysteem zijn ontworpen voor de meest veeleisende omstandigheden en zijn berekend op krachtige motoren.

De nieuwe SEAT Ibiza is verkrijgbaar met ABS (antiblokkeersysteem), TCS (tractiecontrole) en ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma). Alle Sport- en Signo-uitvoeringen zijn standaard uitgerust met ABS, terwijl TCS een optie is op alle modellen - behalve de 130 pk 1.9 TDi, waar het standaard is.

Alle modellen met een motor van 100 pk of sterker, en alle modellen met ABS, hebben geventileerde remschijven vóór en massieve remschijven achter. De achterste remschijven op de 130 pk TDi zijn groter dan die van de andere uitvoeringen.

ESP is verkrijgbaar voor alle versies, behalve de 64 pk benzine- en dieselmotoren. ESP omvat bovendien de noodrembekrachtiging (HBA). Deze regelt de benodigde rempedaaldruk in geval van een noodstop, waardoor de remweg in een noodsituatie wordt verkort.

Al deze eigenschappen zorgen er samen met het eerder genoemde Agile Chassis-concept voor, dat de nieuwe SEAT Ibiza een ongekend hoog niveau van actieve veiligheid heeft. Daarnaast biedt de Ibiza een enorme passieve veiligheid.

Het gebruik van zeer sterke staalsoorten bij de robuuste constructie draagt in belangrijke mate bij aan het minimaliseren van de gevolgen van een botsing. De resultaten van botsproeven en over-de-kop-slaan-proeven voldoen aan de allerzwaarste Amerikaanse normen. Het inzittendencompartiment is een echte veiligheidskooi. De zes gekoppelde veiligheidssegmenten zorgen ervoor dat het zelfs bij een zware botsing nauwelijks vervormt. Volgens de Duitse Vollkasko Index, is de Ibiza bovendien gemakkelijk te repareren, waardoor hij in Duitsland een gunstige verzekeringsindex krijgt. Een duidelijke indicatie van de doordachte constructie van de SEAT Ibiza.

De inzittenden worden verder nog beschermd door de twee standaard front-airbags, de optionele zij-airbags (hoofdairbags zijn in ontwikkeling), pyrotechnische gordelspanners, vervormbare stuurkolom en, als primeur voor de Ibiza, een veiligheidsconstructie van het rempedaal die voetletsel bij een ongeval beperkt.

PROGRAMMA
Keuzevrijheid

De vijfde generatie van de SEAT Ibiza is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus: Stella, Sport en Signo. Elk model, van de basisuitvoering tot het topmodel, biedt een bijzonder royale standaarduitrusting.

Stella. Dit basismodel is standaard uitgerust met 185/60-banden op
14-inch velgen, een achterspoiler in carrosseriekleur, zwarte flanklijsten, getint glas, een antidiefstal dakantenne, een hooggeplaatst derde remlicht, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektro-hydraulische stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare ramen vóór met inklembeveiliging, in hoogte en lengte verstelbaar stuurwiel, twee frontairbags, radio-cassettespeler met vier luidsprekers, gedeeld neerklapbare achterbank met hoofdsteunen, veiligheidsgordels vóór met pyrotechnische gordelspanners, ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes in de achterbank, in hoogte verstelbare voorstoelen, en op de driedeurs modellen een voorpassagiersstoel met Access Plus-functie voor een ruimere instap naar de achterbank.

Sport. Naast de uitrusting van de Stella biedt de gespierde Sport nog elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, mistlampen vóór, dubbele koplampen, boordcomputer, 15-inch lichtmetalen velgen, ABS, sportstoelen vóór en achter, witte wijzerplaten, een fraai met leder bekleed stuurwiel, alsmede een lederen pookknop en lederen handremgreep. Daarnaast heeft de 130 pk TDi ook nog TCS (tractiecontrole) standaard.

Signo. In aanvulling op de uitrusting van de Stella heeft de luxueuze Signo tevens elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels in carrosseriekleur, mistlampen vóór, dubbele koplampen, zijairbags, interieuralarm (volumetrisch), elektrisch bediende ramen achter met inklembeveiliging (op 5-deurs uitvoering), ABS, automatische airconditioning (climatronic), een boordcomputer en een radio-CD-speler met acht luidsprekers. Net als op de Sport-uitvoering heeft de 130 pk TDi standaard TCS (tractiecontrole).

Daarnaast is voor de nieuwe Ibiza een omvangrijk optieprogramma ontwikkeld. Enkele voorbeelden zijn handmatige airconditioning en climatronic, Xenon-koplampen, satellietnavigatie, zijairbags, een radio-CD-speler met acht luidsprekers, een CD-wisselaar, telefoonvoorbereiding, een regensensor, 16-inch lichtmetalen velgen, interieuralarm (volumetrisch), stoelverwarming vóór, sportstoelen met lederen bekleding, ABS, TCS, ESP, elektrisch bediend schuif-/ kanteldak en cruise control.

De nieuwe SEAT Ibiza wordt in het voorjaar 2002 in Nederland verwacht. Prijzen en de definitieve inhoud van de diverse uitrustingsniveaus zijn op dit moment nog niet bekend.

Motoren

Stella

Sport

Signo


1.2 47 kW (64 pk)







1.4 55 kW (75 pk)



1.4 55 kW (75 pk) Auto





1.4 74 kW (100 pk)



1.9 SDi 47 kW (64 pk)







1.9 TDi 74 kW (100 pk)



1.9 TDi 96 kW (130 pk)