AutoRai

20-11-2001

Opel geeft steeds meer prijs

Opel licht alvast een tipje van de sluier op van wat de nieuwe Vectra allemaal gaat brengen.

In de periode vanaf zijn introductie in de lente van 2002 tot en met de 18 maanden daarna zal Opel zijn klanten gaan verrassen met een buitengewoon gevarieerd modellenprogramma van de nieuwe Vectra. Maar liefst vier verschillende carrosserie-varianten zullen na elkaar geïntroduceerd gaan worden. In het vernieuwende Vectra gamma komen Opels capaciteiten om te innoveren duidelijker dan ooit naar voren.

De nieuwe Vectra debuteert in de lente van 2002 als sedan. In het najaar zal de Vectra GTS gelanceerd worden en met de daaropvolgende introducties van achtereenvolgens de Vectra Signum en de Vectra Stationwagon wordt het nieuwe Vectra modellengamma één van de grootste in de middenklasse. De Vectra zal daarmee toonaangevend worden in zijn segment, in het bijzonder wat de verscheidenheid betreft.

Even alvast een tipje van de sluier oplichten, want wat de toekomst voor de Vectra in petto heeft is van een zeer innovatief karakter. Het versnellingsbakkenpalet wordt de komende tijd verder uitgebreid. De sedan komt eerst met een handgeschakelde vijfbak. Later volgen een vijftraps automaat, een handgeschakelde zes versnellingsbak en ook dat is nieuw voor de Vectra: een continu variabele transmissie (CVT). Met de CVT kan de bestuurder handmatig zes vooraf bepaalde overbrengingsverhoudingen selecteren. +Hierdoor ontstaat een schakelcomfort dat niet kan worden bereikt met een conventionele automatische transmissie. Door de perfecte wisselwerking met de motor kan bovendien het brandstofverbruik aanzienlijk worden verlaagd, vergeleken met de conventionele automatische transmissies. De adaptieve CVT-transmissieregeling reageert zelfs op verschillende rijsituaties en rijkarakteristieken. Hoewel het om een volledig automatische transmissie gaat, kan de bestuurder ook handmatig tussen zes vaste versnellingen schakelen met behulp van de Active Select functie van de CVT. De zes versnellingen kunnen ook geactiveerd worden in de werkstand "automatische transmissie" in dat geval gedraagt de CVT zich als een traditionele zestrapsautomaat en er zit nog meer in de pijplijn. Het dieselprogramma wordt uitgebreid zoals er ook meer benzinemoteren aan het Vectra-programma zullen worden toegevoegd. Een viercilinder turbomotor en zelfs direct ingespoten benzinemotoren zullen worden geïntroduceerd.

Vectra sedan stijlvolle vernieuwing
De nieuwe Vectra debuteert in de lente van 2002 als een sedan met een
1.8-liter 92 kW/125 pk en een 2.2-liter 108kW/147 pk (ook GTS) sterke benzinemotor. Tevens zullen dan al een 2.0 DTI 16V 74 kW/100pk (sedan) en een 2.2 DTI 16V 92 kW/125 pk (sedan en GTS) beschikbaar zijn. De Vectra behoudt de klassieke lijnen van een sedan, zoals ook de huidige vierdeurs Vectra kent. Toch onderscheidt de nieuweling zich duidelijk van zijn voorganger. Opvallende kenmerken in zijn profiel zijn vooral de geprononceerde wielkasten, de lagere stootstrip op de flanken in dezelfde kleur als de carrosserie en de nieuwe deurklinken. De hoge gewelfde taillelijn geeft de Vectra sedan een enerverende vorm; en bij bepaalde uitrustingspakketten benadrukt een chromen strip onder de zijruiten het hoge afwerkingsniveau van de nieuwe Vectra. Het vooraanzicht van de nieuwe Vectra sedan wordt gedomineerd door de opvallende horizontale chromen strip met groot Opel-logo, in het midden van het trapeziumvormige grille geplaatst dat in de motorkap is geïntegreerd. Samen met de verticale, dubbele koplampen met heldere lens bezorgen die elementen de Vectra een zelfverzekerde uitstraling. De achterzijde wordt gekenmerkt door grote achterlichten, die het eindpunt vormen van de brede taillelijn. Een opvallende roestvrijstalen strip aan de onderzijde van de kofferdeksel vormt een visuele verbinding tussen de lichten, waardoor de auto breed en stabiel oogt. Hierop staan ook het merk en de motorversie vermeld. Samen met de volledig afgeschermde uitlaatpijp een voorbeeld van de hoge esthetische normen die voor de nieuwe Opel Vectra zijn gehanteerd.

Vectra GTS - dynamische lijnen van een sportauto Enige maanden na de sedan zal de Vectra GTS geïntroduceerd worden. Deze coupé-achtige uitvoering weerspiegelt met zijn dynamische belijning een totaal nieuw aanbod in het middenklasse segment. De Vectra GTS, die twee centimeter lager is dan de sedan, heeft een veel agressiever en sportiever uiterlijk dan zijn elegante tegenhanger. Dit komt vooral door de modificaties die aan de voorzijde zijn gemaakt. Nieuw zijn de donkere omlijsting van de koplampen, een andere bumper met grotere luchtinlaat en ronde mistlampen in plaats van rechthoekige. Het sportieve en functionele uiterlijk van dit model wordt verder benadrukt door enkele andere details aan de auto, zoals de luchtinlaten voor de voorwielen. De coupé-achtige daklijn benadrukt verder het sportieve karakter van de Vectra GTS.

Deze auto zal de jongere kopersgroep zeker tot de verbeelding spreken en zo vele nieuwe Opel-geïnteresseerden aantrekken. De GTS is de meest recente in een lange Opeltraditie van autos zoals de Commodore GS/E, de Monza en de Calibra. Opel heeft nu de sportieve filosofie achter deze autos opnieuw overgebracht op de Vectra GTS. Geheel in deze traditie zal in de Vectra GTS een exclusieve V6 met een inhoud van 3,2 liter en een maximum vermogen 155 kW/211 pk geplaatst worden.

De sportieve uitstraling van de Vectra GTS wordt doorgetrokken in het interieur. In plaats van het meer traditionele vierspaaks stuurwiel van de sedan, heeft de GTS een driespakig stuurwiel. De instrumenten worden omgeven door matte chroomringen, een materiaal dat ook gebruikt wordt op onderdelen als de versnellingspook en de deurhendels. Speciale stoffen en combinaties van stof en leder beklemtonen het unieke, eigen karakter van het interieur van de GTS.

Vectra Signum ruimtelijkheid en elegantie
In 2003 komt de Vectra Signum op de markt. Dit model vormt een compleet nieuwe interpretatie van de Vectra, waarbij de ruimte en het comfort van grote luxueuze autos als uitgangspunt zijn genomen. Met zijn elegante ontwerp en innovatieve flexibiliteit in het interieur is de Vectra Signum een geslaagde synthese van schoonheid, comfort, gebruiksvriendelijkheid en veelzijdigheid. Als geen ander combineert de Vectra Signum de elegante lijnen van een coupé met de praktische kanten van een stationwagon. De basis voor deze veelzijdigheid en ruimtelijkheid is de wielbasis, die aanzienlijk langer is dan die van de Vectra sedan.

Vectra Stationwagon groot en veelzijdig
Als laatste in de rij zal in de herfst van 2003 de nieuwe Vectra Stationwagon geïntroduceerd worden. Terwijl de sleutelkenmerken van de Vectra Signum optimale flexibiliteit en elegantie zijn, zal de nieuwe Vectra stationwagon indruk maken met zijn enorme vervoerscapaciteit en de veelzijdigheid van de bagageruimte. Om een idee te geven: het interieur en het laadvermogen van de nieuwe Vectra zullen zelfs die van de huidige Omega stationwagon overtreffen! Evenals de Signum beschikt dit model ook over een langere wielbasis en is het een duidelijk voorbeeld van Opels sterke traditie op het gebied van stationwagons.