Slimme producten, samenwerkingsrelaties en product/dienst combina-ties
bieden ondernemers volop kansen
'Eerste conclusies Syntens ToekomstWijzer 2001'
Slimme en kleinere producten, complexere samenwerkingsrelaties en
product/dienstcombinaties zijn de komende jaren de drie trends die
kansen bieden aan ondernemers. Dat zijn de eerste conclusies van het
kennisevenement ToekomstWijzer 2001, die Syntens op 15 november hield
in Slot Zeist.
Aan een honderdtal deskundigen van verschillende disciplines legde
Syntens ruim 60 verschillende trends op het gebied van techniek,
organisatie en markt voor. De experts waren afkomstig van
universiteiten, kennisorganisaties, consultancy bureaus en uit
middelgrote bedrijven. In een managementgame gaven zij aan welke
trends zij het belangrijkste vinden voor het Midden- en Kleinbedrijf
(MKB). Dit resulteerde in een top 30 aan trends. Van ieder van deze
trends brachten ze de concrete kansen voor het MKB in kaart en gaven
ze aan op welke termijn ze naar verwachting gaan spelen.
Slimme en kleinere producten
René Hartman, manager Syntens New Technologies en initiatiefnemer van
de ToekomstWijzer licht de eerste conclusies toe: "Producten worden
steeds intelligenter, geven extra comfort en passen zich aan de
gebruiker aan. Soms nemen slimme producten het heft in eigen hand en
overrulen de gebruiker bijvoorbeeld wanneer de veiligheid in het
geding is. Denk maar aan ABS en stabiliteitselectronica in auto's."
Ook op het gebied van elektronica gaat de miniaturisering steeds
verder. "Componenten worden steeds kleiner en technieken steeds
verfijnder. Deze technieken komen de komende jaren voor het MKB
beschikbaar voor andere toepassingen zoals in de medische zorgsector
en de agrarische sector".
Complexere samenwerkingsrelaties
"Het maken van producten is ook steeds meer een proces dat bij
meerdere bedrijven plaatsvindt. Door een toename van strategische
allianties en samenwerkingsverbanden dwars door ketens heen krijgen
bedrijven in toenemende mate te maken met partners die tegelijkertijd
hun concurrenten, klanten én samenwerkingspartners zijn. Binnen deze
nieuwe netwerken is er een sterke behoefte aan coördinatie vanuit één
punt. Kansen liggen er voor die ondernemers die hierin een spilpositie
weten te veroveren."
Product/dienstcombinaties
Hartman vervolgt: "Kansen liggen er voor de ondernemer die maatwerk
levert. De klant wil geen product, hij wil een totaaloplossing.
Producten en diensten kunnen niet meer zonder elkaar, ze vullen elkaar
aan. Autofabrikanten leveren niet langer auto's, maar een op maat
gesneden mobiliteitsprogramma waarin je soms een kleine auto tot je
beschikking hebt en soms een grote auto. Ook combinaties van diensten
verhogen het comfort voor de klant zoals het KLM-vliegticket inclusief
treinkaartje."
Resultaten ToekomstWijzer
De ToekomstWijzer is ontwikkeld om trends en de kansen hiervan voor
het MKB in beeld te brengen. De resultaten vormen input voor
beleidsmakers, groepen ondernemers en ook individuele ondernemers. In
januari verschijnen de resultaten en conclusies van de ToekomstWijzer
2001. Hierin is onder andere een overzicht van de dertig belangrijkste
trends en concrete aanbevelingen voor ondernemers opgenomen.
-------------------------------- einde bericht
---
Achtergrondinformatie (