Syntens

Slimme producten, samenwerkingsrelaties en product/dienst combina-ties bieden ondernemers volop kansen

'Eerste conclusies Syntens ToekomstWijzer 2001'

Slimme en kleinere producten, complexere samenwerkingsrelaties en product/dienstcombinaties zijn de komende jaren de drie trends die kansen bieden aan ondernemers. Dat zijn de eerste conclusies van het kennisevenement ToekomstWijzer 2001, die Syntens op 15 november hield in Slot Zeist.

Aan een honderdtal deskundigen van verschillende disciplines legde Syntens ruim 60 verschillende trends op het gebied van techniek, organisatie en markt voor. De experts waren afkomstig van universiteiten, kennisorganisaties, consultancy bureaus en uit middelgrote bedrijven. In een managementgame gaven zij aan welke trends zij het belangrijkste vinden voor het Midden- en Kleinbedrijf (MKB). Dit resulteerde in een top 30 aan trends. Van ieder van deze trends brachten ze de concrete kansen voor het MKB in kaart en gaven ze aan op welke termijn ze naar verwachting gaan spelen.

Slimme en kleinere producten

René Hartman, manager Syntens New Technologies en initiatiefnemer van de ToekomstWijzer licht de eerste conclusies toe: "Producten worden steeds intelligenter, geven extra comfort en passen zich aan de gebruiker aan. Soms nemen slimme producten het heft in eigen hand en overrulen de gebruiker bijvoorbeeld wanneer de veiligheid in het geding is. Denk maar aan ABS en stabiliteitselectronica in auto's." Ook op het gebied van elektronica gaat de miniaturisering steeds verder. "Componenten worden steeds kleiner en technieken steeds verfijnder. Deze technieken komen de komende jaren voor het MKB beschikbaar voor andere toepassingen zoals in de medische zorgsector en de agrarische sector".

Complexere samenwerkingsrelaties

"Het maken van producten is ook steeds meer een proces dat bij meerdere bedrijven plaatsvindt. Door een toename van strategische allianties en samenwerkingsverbanden dwars door ketens heen krijgen bedrijven in toenemende mate te maken met partners die tegelijkertijd hun concurrenten, klanten én samenwerkingspartners zijn. Binnen deze nieuwe netwerken is er een sterke behoefte aan coördinatie vanuit één punt. Kansen liggen er voor die ondernemers die hierin een spilpositie weten te veroveren."

Product/dienstcombinaties

Hartman vervolgt: "Kansen liggen er voor de ondernemer die maatwerk levert. De klant wil geen product, hij wil een totaaloplossing. Producten en diensten kunnen niet meer zonder elkaar, ze vullen elkaar aan. Autofabrikanten leveren niet langer auto's, maar een op maat gesneden mobiliteitsprogramma waarin je soms een kleine auto tot je beschikking hebt en soms een grote auto. Ook combinaties van diensten verhogen het comfort voor de klant zoals het KLM-vliegticket inclusief treinkaartje."

Resultaten ToekomstWijzer

De ToekomstWijzer is ontwikkeld om trends en de kansen hiervan voor het MKB in beeld te brengen. De resultaten vormen input voor beleidsmakers, groepen ondernemers en ook individuele ondernemers. In januari verschijnen de resultaten en conclusies van de ToekomstWijzer 2001. Hierin is onder andere een overzicht van de dertig belangrijkste trends en concrete aanbevelingen voor ondernemers opgenomen.


-------------------------------- einde bericht
---
Achtergrondinformatie (