Rijksuniversiteit Groningen

20 nov 2001

Nummer 172 20 november 2001

Financieel model laat zien of bedrijf rijp is voor overname

Objectieve referentie
Bijna volledig correct
Groei- en oogstfase
Noot voor de pers:

Steeds meer bedrijven groeien door het overnemen van andere bedrijven. In 1999 bedroeg de waarde van alle geregistreerde fusies en overnames in de wereld in het totaal 2.500 miljard dollar, een waarde die vanaf 1990 jaarlijks met twintig procent was gegroeid. In Nederland vonden in 2000 meer dan 17 duizend overnames plaats. De gemiddelde overnamepremie bij beursfondsen bedroeg ruim 33%. De fusie- en overnamegolf was reden voor de faculteit Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen om onderzoek te verrichten naar de financiële kenmerken van overnames.

De financiële belangen rond overnames zijn enorm. Toch is er, ondanks dat er veel gepubliceerd wordt over fusies en overnames, maar weinig objectieve informatie over dit onderwerp bekend. De onderzoekers drs. H.S. Frugte, prof. dr. J.J. van der Werf en dr. ir. P. Terlouw hielden de publieke jaarverslaginformatie van bedrijven die reeds overgenomen werden tegen het licht en ontwikkelden met die informatie een 'Overname Model' dat hun financiële profiel beschrijft.

Objectieve referentie

Door potentiële overnamekandidaten te screenen met behulp van het 'Overname Model' kan worden voorspeld of een onderneming voldoet aan dat profiel en dus rijp is voor overname. Frugte: "Ondernemers die willen groeien via bedrijfsovernames, consultants en andere financiële professionals die begeleiden en adviseren bij overnames kunnen het model gebruiken. En vergeet de beleggers niet. Als beleggers willen speculeren rond overnames kunnen ze met ons model op zoek gaan naar kandidaten."

Bijna volledig correct

Voor de ontwikkeling van het model werden de overgenomen bedrijven vergeleken met niet-overgenomen bedrijven. Bij het onderzoek waren 90 ondernemingen betrokken met 220 ratio's per onderneming in de categorieën: winstgevendheid, liquiditeit, activiteiten, dekking, structuur, rentabiliteit bruto toegevoegde waarde, investering, cashflow en groei. Het resultaat is een model dat 94 procent van de overneembare bedrijven correct classificeert.

Groei- en oogstfase

Met slechts vijf financiële ratio's kan een eenvoudige analyse worden gemaakt. Winst blijkt geen onderscheidende factor. Overgenomen bedrijven onderscheiden zich vooral in variabelen als 'bruto toegevoegde waarde' en 'cashflow'. Dat komt overeen met de theorie die vooronderstelt dat ondernemingen veelal worden overgenomen in de groei- of in de oogstfase van hun levenscyclus. Een groeifase kenmerkt zich door financierings- of liquiditeitsproblemen met een hoge bruto toegevoegde waarde, maar een nog onderontwikkelde cashflow. De oogstfase gaat juist gepaard met een lage bruto toegevoegde waarde in een verzadigde markt en een hoge cashflow.

Noot voor de pers:


* Informatie: drs. H.S. Frugte, tel.: (050) 311 4240, fax: (050)311 4240, e-mail: h.s.frugte@bdk.rug.nl (werk)
* Het model is gratis verkrijgbaar op het internetadres www.refcom.nl.