20 nov 2001
Nummer 172 20 november 2001
Financieel model laat zien of bedrijf rijp is voor overname
Objectieve referentie
Bijna volledig correct
Groei- en oogstfase
Noot voor de pers:
Steeds meer bedrijven groeien door het overnemen van andere
bedrijven. In 1999 bedroeg de waarde van alle geregistreerde fusies
en overnames in de wereld in het totaal 2.500 miljard dollar, een
waarde die vanaf 1990 jaarlijks met twintig procent was gegroeid.
In Nederland vonden in 2000 meer dan 17 duizend overnames plaats.
De gemiddelde overnamepremie bij beursfondsen bedroeg ruim 33%. De
fusie- en overnamegolf was reden voor de faculteit Bedrijfskunde
van de Rijksuniversiteit Groningen om onderzoek te verrichten naar
de financiële kenmerken van overnames.
De financiële belangen rond overnames zijn enorm. Toch is er,
ondanks dat er veel gepubliceerd wordt over fusies en overnames,
maar weinig objectieve informatie over dit onderwerp bekend. De
onderzoekers drs. H.S. Frugte, prof. dr. J.J. van der Werf en dr.
ir. P. Terlouw hielden de publieke jaarverslaginformatie van
bedrijven die reeds overgenomen werden tegen het licht en
ontwikkelden met die informatie een 'Overname Model' dat hun
financiële profiel beschrijft.
Objectieve referentie
Door potentiële overnamekandidaten te screenen met behulp van het
'Overname Model' kan worden voorspeld of een onderneming voldoet
aan dat profiel en dus rijp is voor overname. Frugte: "Ondernemers
die willen groeien via bedrijfsovernames, consultants en andere
financiële professionals die begeleiden en adviseren bij overnames
kunnen het model gebruiken. En vergeet de beleggers niet. Als
beleggers willen speculeren rond overnames kunnen ze met ons model
op zoek gaan naar kandidaten."
Bijna volledig correct
Voor de ontwikkeling van het model werden de overgenomen bedrijven
vergeleken met niet-overgenomen bedrijven. Bij het onderzoek waren
90 ondernemingen betrokken met 220 ratio's per onderneming in de
categorieën: winstgevendheid, liquiditeit, activiteiten, dekking,
structuur, rentabiliteit bruto toegevoegde waarde, investering,
cashflow en groei. Het resultaat is een model dat 94 procent van de
overneembare bedrijven correct classificeert.
Groei- en oogstfase
Met slechts vijf financiële ratio's kan een eenvoudige analyse
worden gemaakt. Winst blijkt geen onderscheidende factor.
Overgenomen bedrijven onderscheiden zich vooral in variabelen als
'bruto toegevoegde waarde' en 'cashflow'. Dat komt overeen met de
theorie die vooronderstelt dat ondernemingen veelal worden
overgenomen in de groei- of in de oogstfase van hun levenscyclus.
Een groeifase kenmerkt zich door financierings- of
liquiditeitsproblemen met een hoge bruto toegevoegde waarde, maar
een nog onderontwikkelde cashflow. De oogstfase gaat juist gepaard
met een lage bruto toegevoegde waarde in een verzadigde markt en
een hoge cashflow.
Noot voor de pers:
* Informatie: drs. H.S. Frugte, tel.: (050) 311 4240, fax: (050)311
4240, e-mail: h.s.frugte@bdk.rug.nl (werk)
* Het model is gratis verkrijgbaar op het internetadres
www.refcom.nl.