Agalev (Vlaanderen)

P E R S M E D E D E L I N G
Brussel, 20 november 2001

De post: een kwestie van prioriteiten



1. De aankondiging van een mogelijke sluiting van 400 postkantoren door afgevaardigd bestuurder Frans Rombouts getuigt niet van goede communicatie met het personeel en de klanten van De Post. Agalev dringt aan op degelijk sociaal overleg met het personeel. Eerder dit jaar werd een sociaal akkoord bereikt met de vakbonden dat voorziet in de afvloeiing van 7.000 personeelsleden maar dit akkoord voorziet ook in de grondige modernisering van de kantoren. In plaats van sluiting kan een efficiëntere bediening immers vele kleinere kantoren terug aantrekkelijk maken.
2. Daarnaast moet er actief gezocht worden naar samenwerkingsverbanden met andere overheden voor het garanderen van de universele dienstverlening. Gemeentes en provincies zijn daarvoor de ideale partners. Heel wat gemeentes ondervinden gelijkaardige problemen als De Post in de kantoren van hun deelgemeentes. Een samengaan van gemeentelijke en postdiensten kan een belangrijke meerwaarde voor beide partners creëren. Ook de openbare vervoersmaatschappijen kunnen partners zijn voor een betere dienstverlening. Heel wat stations lenen zich immers uitstekend voor een lokale postdienst. Daarnaast moeten er ook meer inspanningen gedaan worden om kantoren te openen op andere plaatsen waar veel mensen samenkomen zoals winkelcentra, mobiele kantoren op markten, festivals ... Op dit ogenblik doet de afgevaardigd bestuurder van De Post te weinig inspanningen om dit soort samenwerking te ontwikkelen.

3. Voor Agalev blijft de voornaamste prioriteit het garanderen van de universele dienstverlening (goedkoop tarief gewone brieven, weekdagelijkse thuisbezorging en zaterdaglevering van dagbladen, bereikbaarheid postbussen en postkantoren, aanbieden postrekening voor overschrijvingen ...). Het aanbieden van een aantal van deze diensten aan een prijs lager dan de kosten moet door de overheid gecompenseerd worden met een financiële bijdrage die de kwaliteit van deze universele dienstverlening garandeert. De discussie over wie deze dienstverlening levert is daaraan ondergeschikt. De overheid heeft als taak de inhoud en de voorwaarden voor die universele dienstverlening te bepalen en te garanderen. Het is aan De Post om de uitdaging aan te gaan om ook in een geliberaliseerde markt de evidente bezorger van deze universele dienstverlening te blijven.
4. Net als de andere autonome overheidsbedrijven moet De Post haar activiteiten blijven ontwikkelen op basis van een beheerscontract met de overheid. Het huidige contract loopt ten einde dit jaar. Agalev dringt er op aan dat dit contract naast de universele openbare dienst, de brievenpost en de financiële post ook prestaties voor de staat blijft bevatten en deze taken prioritair blijft garanderen. Commerciële activiteiten kunnen en moeten gestimuleerd en vermeerderd worden, echter zonder de essentiële diensten van het beheerscontract te belemmeren.

5. Autonomie van het beheer betekent niet dat de bestuurders van De Post geen verantwoording moeten afleggen voor hun beheersdaden. Agalev benadrukt dat competentie voor de overheid het enige criterium voor benoeming van de bestuurders moet zijn. Daarom moet het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT) als regulator de deontologie van het beheer van De Post vastleggen op basis van dewelke eventuele beheersfouten kunnen gesanctioneerd worden. Een jaarlijkse doorlichting van de financiële verrichtingen van De Post door het Rekenhof en door de regeringscommissaris is eveneens essentieel. Op die manier moet de overheid haar controlerende taak op een open transparante manier uitvoeren.

Agalev dringt er bij de regering op aan deze vijf prioriteiten tot de hare te maken. Alleen zo kan De Post een dynamisch bedrijf worden dat klaar staat om de uitdaging van de vrijgemaakte markt binnen enkele jaren aan te kunnen.

Lode Vanoost, Volksvertegenwoordiger Agalev

Jos Geysels, Politiek Secretaris Agalev

---
Agalev Persdienst
Paskal Deboosere, persverantwoordelijke
Brialmontstraat 23, 1210 Brussel
tel (02)219 19 19 fax (02)223 10 90
gsm 0496 567 569
e-mail pers@agalev.be

---
Agalev via InterNet
e-mail persdienst: pers@agalev.be
agalev homepage : http://www.agalev.be/
persteksten : http://www.agalev.be/pers/