Persbericht, 20 november 2001
De provincie Noord-Holland en de gemeente Alkmaar stellen programma
van eisen OV en OV-taxi vast
Als opdrachtgevers van het openbaar vervoer in Noord-Holland noord,
hebben de provincie Noord-Holland en de gemeente Alkmaar een programma
van eisen opgesteld. In dit programma van eisen staat omschreven welk
dienst de toekomstige vervoerder moet leveren en tegen welke
kwaliteit.
Uitgangspunt voor het lijnennet is het huidige streeknet en het
huidige stadsnet in Alkmaar, Den Helder, Hoorn en Enkhuizen aangevuld
met de OV-taxi. Dit basisnet, dat sinds 10 juni 2001 van kracht is, is
gebaseerd op de vraag naar vervoer, het aantal inwoners van kernen en
de aansluiting op bus- en treinverbindingen.
Bovenop dit lijnennet is een aantal experimenten geformuleerd. Dit
zijn proeven met vervoer waarvan de opdrachtgevers verwachten dat zij
succesvol kunnen worden geëxploiteerd. Deze experimenten worden
aanbesteed voor een periode van één jaar. Blijken zij succesvol dan
worden zij opgenomen in het basisnet. Voorbeeld van een experiment is
het voorstel van een aantal gemeenten in West-Friesland voor het
ontwikkelen van vraaggestuurd kleinschalig openbaar vervoersysteem.
Tenslotte hebben de gemeenten de mogelijkheid aanvullende wensen te
formuleren. Deze wensen worden alleen aanbesteed als gemeenten bereid
zijn een financiële bijdrage te leveren van 50%.
Naast de eisen aan het lijnennet, stellen de provincie Noord-Holland
en de gemeente Alkmaar eisen aan de uitvoering van het busvervoer en
de OV-taxi. Het gaat hier om eisen aan materieel, personeel,
vervoerbewijzen, reisinformatie, betrouwbaarheid, marketing,
toegankelijkheid, zitplaatsgarantie, sociale veiligheid, voorijmarges
en terugbelservice van de OV-taxi. Consumentenorganisaties en de
gemeenten in Noord-Holland noord zijn betrokken bij het opstellen van
het programma van eisen voor de aanbesteding.
Concessie en openbare aanbesteding
De Wet personenvervoer 2000, die op 1 januari 2001 in werking is
getreden, vormt de basis voor de uitvoering van het openbaar vervoer
in Nederland. Om openbaar vervoer te verrichten, zullen
vervoerbedrijven in het bezit moeten zijn van een concessie. Een
concessie is het recht om, met uitsluiting van anderen, openbaar
vervoer te verrichten in een bepaald gebied gedurende een bepaald
tijdvlak. In deze concessie staan de rechten en plichten van
concessieverleners en concessiehouder ter uitvoering van het openbaar
vervoer.
De Wet Personenvervoer 2000 maakt marktwerking mogelijk. Concessies
kunnen dus in concurrentie worden uitgegeven, hetgeen voordelen kan
bieden voor de opdrachtgever en uiteindelijk de reiziger.
Samenwerking provincie Noord-Holland en gemeente Alkmaar
De gemeente Alkmaar en de provincie Noord-Holland hebben besloten
gezamenlijk het openbaar vervoer in Noord-Holland noord aan te
besteden. Doel van de beoogde samenwerking is het optimaal kunnen
ontwikkelen en uitvoeren van verkeer- en vervoerbeleid in
Noord-Holland noord op het gebied van regionaal collectief openbaar
vervoer.
De duur van de concessie voor het busvervoer is zes jaar (15 december
2002 - 15 december 2008). Het contract voor de OV-taxi gaat in per 1
juni 2003 en heeft dezelfde einddatum als het busvervoer.