Provincie Noord-Holland

Persbericht, 20 november 2001

De provincie Noord-Holland en de gemeente Alkmaar stellen programma van eisen OV en OV-taxi vast
Als opdrachtgevers van het openbaar vervoer in Noord-Holland noord, hebben de provincie Noord-Holland en de gemeente Alkmaar een programma van eisen opgesteld. In dit programma van eisen staat omschreven welk dienst de toekomstige vervoerder moet leveren en tegen welke kwaliteit.

Uitgangspunt voor het lijnennet is het huidige streeknet en het huidige stadsnet in Alkmaar, Den Helder, Hoorn en Enkhuizen aangevuld met de OV-taxi. Dit basisnet, dat sinds 10 juni 2001 van kracht is, is gebaseerd op de vraag naar vervoer, het aantal inwoners van kernen en de aansluiting op bus- en treinverbindingen.
Bovenop dit lijnennet is een aantal experimenten geformuleerd. Dit zijn proeven met vervoer waarvan de opdrachtgevers verwachten dat zij succesvol kunnen worden geëxploiteerd. Deze experimenten worden aanbesteed voor een periode van één jaar. Blijken zij succesvol dan worden zij opgenomen in het basisnet. Voorbeeld van een experiment is het voorstel van een aantal gemeenten in West-Friesland voor het ontwikkelen van vraaggestuurd kleinschalig openbaar vervoersysteem. Tenslotte hebben de gemeenten de mogelijkheid aanvullende wensen te formuleren. Deze wensen worden alleen aanbesteed als gemeenten bereid zijn een financiële bijdrage te leveren van 50%.

Naast de eisen aan het lijnennet, stellen de provincie Noord-Holland en de gemeente Alkmaar eisen aan de uitvoering van het busvervoer en de OV-taxi. Het gaat hier om eisen aan materieel, personeel, vervoerbewijzen, reisinformatie, betrouwbaarheid, marketing, toegankelijkheid, zitplaatsgarantie, sociale veiligheid, voorijmarges en terugbelservice van de OV-taxi. Consumentenorganisaties en de gemeenten in Noord-Holland noord zijn betrokken bij het opstellen van het programma van eisen voor de aanbesteding.

Concessie en openbare aanbesteding
De Wet personenvervoer 2000, die op 1 januari 2001 in werking is getreden, vormt de basis voor de uitvoering van het openbaar vervoer in Nederland. Om openbaar vervoer te verrichten, zullen vervoerbedrijven in het bezit moeten zijn van een concessie. Een concessie is het recht om, met uitsluiting van anderen, openbaar vervoer te verrichten in een bepaald gebied gedurende een bepaald tijdvlak. In deze concessie staan de rechten en plichten van concessieverleners en concessiehouder ter uitvoering van het openbaar vervoer.
De Wet Personenvervoer 2000 maakt marktwerking mogelijk. Concessies kunnen dus in concurrentie worden uitgegeven, hetgeen voordelen kan bieden voor de opdrachtgever en uiteindelijk de reiziger.

Samenwerking provincie Noord-Holland en gemeente Alkmaar De gemeente Alkmaar en de provincie Noord-Holland hebben besloten gezamenlijk het openbaar vervoer in Noord-Holland noord aan te besteden. Doel van de beoogde samenwerking is het optimaal kunnen ontwikkelen en uitvoeren van verkeer- en vervoerbeleid in Noord-Holland noord op het gebied van regionaal collectief openbaar vervoer.
De duur van de concessie voor het busvervoer is zes jaar (15 december 2002 - 15 december 2008). Het contract voor de OV-taxi gaat in per 1 juni 2003 en heeft dezelfde einddatum als het busvervoer.