ALGEMENE ONDERWIJSBOND AOB
Economenpanel: geen lastenverlichting maar geld voor onderwijs
Reactie economenpanel op onderwijsrapport-Nyfer: Geen lastenverlichting maar investeren in onderwijs
'De zes miljard gulden die Bomhoff voor het onderwijs vraagt zijn veel
te bescheiden. Het sluipende rottingsproces in het onderwijs door
jaren van bezuinigingen, vraagt om een veel grotere inhaalslag. Anders
wordt de kwaliteit van de kennisvoorraad aangetast', dat zegt Sweder
van Wijnbergen, hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam
en voormalig secretaris-generaal Economische Zaken. Hij reageerde op
het rapport 'Voor een dubbeltje op de eerste rang' van het economisch
onderzoeksinstituut Nyfer, dat maandag in Den Haag werd
gepresenteerd.
De politiek maakt volgens Van Wijnbergen verkeerde keuzes. 'Partijen
hebben aan de kiezers nooit gezegd: onderwijs is duur. Wat wilt u?
Lastenverlichting of goed onderwijs. Ik denk dat mensen voor onderwijs
kiezen, maar politici hebben het lef niet om die vraag aan kiezers
voor te leggen.'
Eduard Bomhoff, directeur van Nyfer, stelt in het maandag verschenen
rapport dat basis- en voortgezet onderwijs tenminste 6 miljard gulden
extra per jaar nodig hebben om hun achterstand in te lopen. Voor
verdere vernieuwing is nog meer geld nodig. De gezamenlijke
onderwijsorganisaties die opdracht gaven om de economische noodzaak
van onderwijsinvesteringen te onderzoeken, zijn het met de hoofdlijnen
van de analyse van Nyfer eens.
'Er is sprake van een collectieve overspanning van de sector', aldus
Henk Strietman van de Besturenraad. Walter Dresscher van de Algemene
Onderwijsbond: 'Als de overheid alle ambities met onderwijs wil
waarmaken, moet er boter bij de vis komen. Tot nu toe worden alle
onderwijsvernieuwingen op een koopje doorgevoerd.'
Het pleidooi van Bomhoff voor extra investeringen in schoolgebouwen, lerarensalarissen en achterstandsscholen werd onderschreven door het economenpanel, dat tijdens de presentatie het rapport beoordeelde. Juist investeringen in basis- en voortgezet onderwijs hebben een hoog economisch nut, omdat ze de groei bevorderen. Maar er is ook een maatschappelijk rendement, omdat ene hoger opleidingsniveau leidt tot minder criminaliteit, werkloosheid en minder gezondheidsproblemen. Van Wijnbergen vindt dat onderwijsinvesteringen niet afhankelijk mogen zijn van de conjunctuur. 'Geld voor onderwijs is lange termijnwerk. Dat moet je niet afhankelijk laten zijn van een recessie. Dat is korte termijn denken.' Casper van Ewijk, onderdirecteur van het Centraal Plan Bureau vindt eveneens dat de huidige krimp niet meteen moet leiden tot het uitstellen van onderwijsinvesteringen. 'Het rendement daarvan zal namelijk pas over tien, twintig jaar blijken. De claims voor het onderwijs vind ik sympathiek, maar moeten nog met meer argumenten omkleed worden.' Bas Jacobs, econoom aan de UvA, wil het geld zoeken door binnen het onderwijs te verschuiven. Hij pleitte voor hogere eigen bijdragen van studenten in het hoger onderwijs en wil het geld dat zo vrijkomt besteden aan basis- en voortgezet onderwijs.
Voor meer informatie namens de samenwerkende onderwijsorganisaties:
Robert Sikkes: 06-12967847 of 030-2989217
19 nov 01 21:32