+ 19 november 2001
VOORSTEL VERKEERSSTRUCTUUR NIEUW-VENNEP
Het college heeft ingestemd met het voorlopige voorstel voor de
toekomstige verkeersstructuur in Nieuw-Vennep. In dit
Verkeersstructuurplan wordt voorgesteld een noordelijke verbinding
aan te leggen tussen de Noorderdreef en de Operaweg, de
Spoorlaan-Zuid te realiseren en een deel van de Venneperweg en
Hoofdwegen verkeersluw te maken. Deze voorstellen zijn het
resultaat van een onderzoek dat het bureau AGV in opdracht van de
gemeente heeft uitgevoerd. Ook heeft overleg met betrokken partijen
in Nieuw-Vennep dit voorstel opgeleverd.
Het inwonertal van Nieuw-Vennep zal in de toekomst verdubbelen tot
ca. 30.000. Dit heeft gevolgen voor het voorzieningenniveau van de
kern en dus ook voor de infrastructuur. In het
Verkeersstructuurplan wordt maatregelen voorgesteld om de
infrastructuur te laten aansluiten bij de groei van Nieuw-Vennep in
2010.
Realiseren noordelijke verbinding tussen Noorderdreef en Operaweg
De aanleg van deze verbinding is nodig om de overbelasting van de
Venneperweg in de toekomst te voorkomen en een goede bereikbaarheid
van het centrum vanuit Getsewoud en vise versa te garanderen.
Aanleg Spoorlaan-Zuid
Om de Oosterdreef te ontlasten, is het voorstel om de Spoorlaan
tussen Noorderdreef en bedrijventerrein Nieuw-Vennep Zuid aan te
leggen (inclusief een aansluiting op de Venneperweg en een
verbinding in het verlengde van de Zuiderdreef). Ook wordt zo de
verkeersdruk op de Hoofdweg-Oostzijde tussen de Dreven verlicht.
Verkeersluw maken van kruis Venneperweg-Hoofdwegen
Het voorstel is om de Venneperweg verkeersluw te maken tussen de
nieuwe ontsluitingsweg van de dorpskern en de Rooms-katholieke
kerk. Dit geldt ook voor de Hoofdwegen tussen de Bosstraat en de
Kerkstraat. Op welke wijze dit precies wordt gerealiseerd, wordt
nader onderzocht. De locatie van de nieuwe ontsluitingsweg wordt
overigens onderzocht binnen het project Dorpskern Nieuw-Vennep.
OV-netwerk en fietsstructuur
De realisatie van de Zuidtak van de Zuidtangent is in het
Verkeersstructuurplan opgenomen. Ook zullen twee interlokale
buslijnen verbindingen onderhouden met plaatsen ten noorden, westen
en zuiden van Nieuw-Vennep. De lijnen 145 en 53 blijven de huidige
route rijden. Verder wordt aandacht besteed aan de fietsroutes naar
de haltes en stallingsvoorzieningen bij de haltes.
De uitvoering van de genoemde maatregelen is geraamd op tientallen
miljoenen guldens. De financiële dekking hiervoor is nog niet
gevonden, maar het zoeken van de financiële mogelijkheden heeft
prioriteit.
Inspraak
Het verkeersstructuurplan is door het college vrijgegeven voor
inspraak. Van 19 novem-ber tot 17 december ligt het plan ter visie
(o.a. in Hulpsecretarie en bibliotheek in Nieuw-Vennep) en kunnen
belangstellenden schriftelijk reageren. Op 3 december organiseert
de gemeente een informatiebijeenkomst, waar een toelichting wordt
gegeven op het plan en belangstellenden vragen kunnen stellen. De
bijeenkomst vindt vanaf 20.00 uur plaats in 't Trefpunt in
Nieuw-Vennep. Inspraakreacties kunnen schriftelijk bij de gemeente
worden ingediend.
Na inspraak volgt de definitieve vaststelling van het
Verkeersstructuurplan door het college, raadscommissie en de
gemeenteraad.
Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen