Gemeente Haarlemmermeer



+ 19 november 2001

VOORSTEL VERKEERSSTRUCTUUR NIEUW-VENNEP

Het college heeft ingestemd met het voorlopige voorstel voor de toekomstige verkeersstructuur in Nieuw-Vennep. In dit Verkeersstructuurplan wordt voorgesteld een noordelijke verbinding aan te leggen tussen de Noorderdreef en de Operaweg, de Spoorlaan-Zuid te realiseren en een deel van de Venneperweg en Hoofdwegen verkeersluw te maken. Deze voorstellen zijn het resultaat van een onderzoek dat het bureau AGV in opdracht van de gemeente heeft uitgevoerd. Ook heeft overleg met betrokken partijen in Nieuw-Vennep dit voorstel opgeleverd.
Het inwonertal van Nieuw-Vennep zal in de toekomst verdubbelen tot ca. 30.000. Dit heeft gevolgen voor het voorzieningenniveau van de kern en dus ook voor de infrastructuur. In het Verkeersstructuurplan wordt maatregelen voorgesteld om de infrastructuur te laten aansluiten bij de groei van Nieuw-Vennep in 2010.
Realiseren noordelijke verbinding tussen Noorderdreef en Operaweg De aanleg van deze verbinding is nodig om de overbelasting van de Venneperweg in de toekomst te voorkomen en een goede bereikbaarheid van het centrum vanuit Getsewoud en vise versa te garanderen. Aanleg Spoorlaan-Zuid
Om de Oosterdreef te ontlasten, is het voorstel om de Spoorlaan tussen Noorderdreef en bedrijventerrein Nieuw-Vennep Zuid aan te leggen (inclusief een aansluiting op de Venneperweg en een verbinding in het verlengde van de Zuiderdreef). Ook wordt zo de verkeersdruk op de Hoofdweg-Oostzijde tussen de Dreven verlicht. Verkeersluw maken van kruis Venneperweg-Hoofdwegen Het voorstel is om de Venneperweg verkeersluw te maken tussen de nieuwe ontsluitingsweg van de dorpskern en de Rooms-katholieke kerk. Dit geldt ook voor de Hoofdwegen tussen de Bosstraat en de Kerkstraat. Op welke wijze dit precies wordt gerealiseerd, wordt nader onderzocht. De locatie van de nieuwe ontsluitingsweg wordt overigens onderzocht binnen het project Dorpskern Nieuw-Vennep. OV-netwerk en fietsstructuur
De realisatie van de Zuidtak van de Zuidtangent is in het Verkeersstructuurplan opgenomen. Ook zullen twee interlokale buslijnen verbindingen onderhouden met plaatsen ten noorden, westen en zuiden van Nieuw-Vennep. De lijnen 145 en 53 blijven de huidige route rijden. Verder wordt aandacht besteed aan de fietsroutes naar de haltes en stallingsvoorzieningen bij de haltes. De uitvoering van de genoemde maatregelen is geraamd op tientallen miljoenen guldens. De financiële dekking hiervoor is nog niet gevonden, maar het zoeken van de financiële mogelijkheden heeft prioriteit.
Inspraak
Het verkeersstructuurplan is door het college vrijgegeven voor inspraak. Van 19 novem-ber tot 17 december ligt het plan ter visie (o.a. in Hulpsecretarie en bibliotheek in Nieuw-Vennep) en kunnen belangstellenden schriftelijk reageren. Op 3 december organiseert de gemeente een informatiebijeenkomst, waar een toelichting wordt gegeven op het plan en belangstellenden vragen kunnen stellen. De bijeenkomst vindt vanaf 20.00 uur plaats in 't Trefpunt in Nieuw-Vennep. Inspraakreacties kunnen schriftelijk bij de gemeente worden ingediend.
Na inspraak volgt de definitieve vaststelling van het Verkeersstructuurplan door het college, raadscommissie en de gemeenteraad.

Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen