Ingezonden persbericht


VRIJE SCHOOL VIERT 10 JARIG JUBILEUM MET BAZAAR, MUZIEK

WESTELIJKE MIJNSTREEK-De Vrije School in Sittard bestaat 10 jaar. Dit viert zij met activiteiten zowel voor de leerlingen en/of de ouders maar ook met een voor iedereen toegankelijke feestbazaar, een muziekavond en een lezing over het opvoeden van kinderen in de 21e eeuw

Feestbazaar
Zondag 18 november is er van 11-16.00 uur in de Vrije School een gratis toegankelijke feestbazaar. Hier kan de bezoeker geheel in de stijl van het Vrije School onderwijs informatie krijgen en producten kopen. Zo worden wolproducten, houten speelgoed, boeken en natuurproducten aangeboden. Daarnaast zijn er kinderactiviteiten en is er informatie over het Vrije School onderwijs te verkrijgen.

MUSAC
Woensdagavond 14 november is er vanaf 20.00 uur een muziekavond die verzorgd wordt door MUSAC. Dit muziekgezelschap legt zich toe op traditionele muziek uit Centraal Frankrijk, maar ook melodieën uit andere delen van Europa. Daarnaast putten ze soms uit het repertoire van middeleeuwen en renaissance. Het grootste deel van hun repertoire bestaat uit dansmelodieën: bourree, polka, mazurka, scottish en wals. Dansen die zeer populair waren in de 19e en het begin van de 20e eeuw. De laatste decennia is de belangstelling voor deze dansen en de bijbehorende muziek weer toegenomen en ontstaan er voortdurend nieuwe melodieën. Naast deze vrolijke dansmuziek speelt MUSAC ook meer gedragen melodieën, waarvan enkele met twee en driestemmige doedelzakbezetting. De MUSAC bezetting komt uit de Westelijke Mijnstreek en bestaat uit: Ton Arfman, kromhoorn, Huub Suijkerbuijk: bas, basgitaar, mandoline. Will van de Bool: doedelzak, draailier, fluit, kromhoorn, percussie, Hans Schmitz: doedelzak, fluit, viool en Herbert Habets: diatonische accordeon, epinette de Vosges.

Natuur
De Vrije School stelt zich volledig in dienst van de ontwikkeling van de persoonlijkheid van het kind De Vrije School heeft niets te maken met vrije opvoeding maar met vrij zijn van overheidsbemoeienissen. Volgens de oprichters hebben de idealen van de Vrije School alleen een maximale kans van slagen als er geen overheidsvoorschriften zijn die het onderwijs en de onderwijsgevende aan de ketting leggen. Er ligt wel een duidelijk leerplan met doelstellingen. Leerkrachten geven naar eigen inzicht en enthousiasme een gericht invulling aan dit leerplan en stemmen het bovendien af op de leerlingen in de groep, waardoor de gestelde einddoelen gewaarborgd zijn. Bij binnenkomst van de school valt het veelvuldig hout gebruik op. In de peuter- en kleutergroepen spelen de kinderen uitsluitend met natuurlijke materialen. Daarmee ontstaat bij de kinderen van jongs af aan meer respect voor de natuur. En de natuur is juist waar het bij de Vrije School in principe om draait.

Antroposofisch
De mens moet de mogelijkheid hebben om als kleuter onbelemmerd op te gaan in zijn omgeving. "Daaruit groeit zoveel levensvertrouwen dat hij zich later met kracht in dienst kan stellen van de wereld", aldus Rudolf Steiner oprichter van deze vorm van onderwijs. In zijn visie is het belangrijk dat de kleuter en peuter in hun waarde worden gelaten en dat zij hun belevenissen en gevoelens, die horen bij de prille leeftijd, in vreugde kunnen beleven. "En je krijgt een volwassene die zich actief met de wereld kan en wil verbinden." Albert Einstein, de grootste natuurkundige van deze eeuw zei ooit: "Als ik mijzelf en mijn methode van denken onderzoek, kom ik tot de conclusie dat de gave van de fantasie meer voor mij heeft betekend dan welk talent voor abstract, rechtlijnig denken dan ook." Fantasie stimuleer je niet door meerkeuzevragen of lesstof uit de methode, maar door de kinderen echte ontwikkelingsstof te bieden.

Individualiteit
De Vrije School beoogt de in elk kind aanwezige individuele kwaliteiten en krachten te wekken. Het wekken van interesse voor en het leren waarnemen van de wereld om hem of haar heen, zodat een verbinding kan ontstaan tussen de opgroeiende leerling en de wereld. Dit stimuleert het vertrouwen van het kind in zijn eigen kunnen en zijn individualiteit. Niet de prestatie staat daarom op de eerste plaats maar het gaan van een leerweg. Naast kennis en intellectuele vaardigheden moeten immers ook wilskracht en gevoel ontwikkeld worden. Dit wordt vooral mogelijk gemaakt door het aanbod in kunstzinnige vakken en het werken met de handen zoals tekenen, schilderen, boetseren, toneel, spel, muziek maken, handwerken en handenarbeid. Goed onderwijs houdt gedurende elke leeftijdsfase, rekening met wat er leeft in de binnenwereld van het kind. In deze school gaan onderwijs en opvoeding hand in hand. Kinderen mogen kind zijn en krijgen optimale mogelijkheden geboden hun eigen vrije persoonlijkheid te ontplooien.
Deze onderwijsvorm speelt ook in op de jaargetijden. Aan jaarfeesten zoals Michaëlsfeest, Advent, Kerstmis, Pasen en Sint Jan wordt uitgebreid aandacht besteed.

Beweging
Alle lesstof is aangepast aan de belevingswereld waar het kind zich op at moment in bevindt. Een kind van acht jaar leeft in een andere belevingswereld dan iemand van negen jaar. Daarom zitten de kinderen bij elkaar in de klas op basis van leeftijd en niet op basis van niveau. Zitten blijven komt niet voor. Een ander opmerkelijk verschil is het bewegingsonderwijs. Kinderen van de laagste klassen kunnen moeilijk lang stilzitten. Door ze nu spelenderwijs bepaalde lesstof te laten opnemen snijdt het mes aan twee kanten. Afwijkend is bovendien dat de leerlingen van de eerste klas tot en met de zesde klas dezelfde leraar behouden. De leraar leert zijn leerlingen daardoor veel beter kennen en de leerlingen hoeven niet elk schooljaar aan een nieuwe persoon te wennen. Het einddoel op kennisniveau is op de Vrije School hetzelfde als in het reguliere basisonderwijs, alleen de manier waarop ze dit bereikt is wezenlijk anders.


---
Voor nadere persinformatie: M&O Guus Queisen t. 046-4585166.