Grote Markt 2
Postbus 511
2003 PB Haarlem
Tel. 023-511 3000
Het Spaarneplan stimuleert projecten en initiatieven
Het Spaarneplan is een belangrijk structurerend plan voor de ontwikkeling van Haarlem. Stap-voor-stap zal het Spaarne een andere rol in het stedelijk leven gaan spelen. Het plan: van steigers voor de recreatievaart tot woningbouw, van Langebrug (verfroller) tot een nieuw gebruik voor het fort in Spaarndam, van kanoroute tot de werf en de herbouw van De Adriaan. Het Spaarneplan stimuleert veranderingen in vorm (inrichting), gebruik en beleving van het Spaarne. Doel is een levendiger Spaarne. In deze rubriek zullen wij regelmatig melding maken van actuele ontwikkelingen en kort nieuws. Deze week gaan we dieper in op twee ontwikkelingen langs het Spaarne.
Moet een eventuele Vondeltunnel ook toegankelijk zijn voor fietsers? Krijgt de Waarderbrug een toekomst als fietsbrug? Komt er minder verkeer langs het Spaarne in de binnenstad? Als het aan de onderzoekers van het bureau Goudappel Coffeng ligt wel. In opdracht van de gemeente adviseert dit bureau over het nieuwe verkeer- en vervoersplan voor Haarlem.
De drie genoemde onderdelen zijn voor de ontwikkeling van het Spaarne belangrijk. Langs de oostrand van de Waarderpolder ontstaat een recreatieve groene rand van de stad met op de noordelijke kop van de Waarderpolder het Schoteroog. Het Spaarneplan zet in op toegankelijkheid van de Waarderpolderoever voor wandelaars en fietsers. Daarnaast is er in de plannen een doorgaande route voor langzaam verkeer opgenomen. Daarbij gaat het natuurlijk ook om een aantrekkelijke bereikbaarheid van deze oostoever van het Spaarne voor het langzaam verkeer vanuit de stad. Vooral het gebruik van een eventuele Vondeltunnel door fietsers vergroot de recreatieve waarde van het Schoteroog voor de Haarlemmer. De afname van het verkeer in de binnenstad komt door het voorstel tot eenrichtingsverkeer op de westoever. Door deze verkeersafname ontstaan er meer mogelijkheden voor recreatief verblijf langs het Spaarne zoals terrassen of picknickplaatsen.
Spoorzone en Spaarnesprong
BVR, het bureau van Riek Bakker, adviseurs voor stedelijke ontwikkeling, heeft in opdracht van de gemeente Haarlem een eerste advies uitgebracht over de Spoorzone. Het advies beslaat de hele oost-westas door de stad langs het spoor. In deze zone bevinden zich locaties met economische, culturele, recreatieve en verkeerstechnische mogelijkheden. Voor het Spaarne zijn vooral Spaarneroute en Spaarnesprong van belang. Wat betekenen die twee namen?
Waar spoor en Spaarne elkaar kruisen moet de oostoever van het Spaarne als een belangrijke verbinding deel gaan uitmaken van de (vergrote) binnenstad, zodat mensen worden uitgenodigd de oversteek te maken. Het gaat om de realisering van een toekomstige (wandel)route van Droste indien mogelijk langs het water bij de voormalige Drijfriemenfabriek richting molen De Adriaan en vervolgens over de Catharijnebrug naar de Koudenhorn. Hier moet de aantrekkelijkheid van de bestemming op de andere oever, een verbeterde bereikbaarheid, een logisch verband tussen voorzieningen aan beide kanten van het Spaarne en visuele prikkels waar je de overkant kunt zien, mensen tot een 'sprong' over het Spaarne verleiden.
Burgemeester en wethouders hebben BVR gevraagd een offerte uit te brengen voor het vervolg, het maken van een plan voor de hele spoorzone.