Partijblad Democraat
Idee
Brussel Vandaag
17 november 2001
Immigratie en integratie
Francisca Ravestein
Reacties: f.ravestein@tk.parlement.nl
Het is onzin om te doen alsof immigratie- en integratiebeleid niets
met elkaar te maken hebben. Van belang is dat bewindslieden maar ook
kamerleden over de eigen schutting heen kijken. De WRR pleit terecht
voor het recht op werk voor degenen die uiteindelijk toch worden
uitgezet.
Algemeen
Als we terugkijken op drie jaar WIN en een serieuze aanpak van het
integratiebeleid is er reden voor gematigd optimisme, maar ook voor
een hernieuwde prioriteitstelling als het gaat om de integratie van
etnische minderheden. Het beeld is gemengd, er zijn successen geboekt
maar er is nog een lange weg te gaan. Het is jammer dat het rapport
van de WRR voor vandaag nog niet geagendeerd staat want daarin staan
nu bij uitstek een aantal aanbevelingen die het in mijn ogen verdienen
om nader bestudeerd en besproken te worden. Een punt wat nauwelijks
meer ter discussie staat is het belang van het aanleren van de
Nederlandse taal. Dat hier meer diversiteit in het aanbod moet komen,
toegespitst op het niveau van de cursist, is ook duidelijk. Dus veel
meer maatwerk in de inburgeringscursussen. Ook is er nog steeds sprake
van discriminatie op de arbeidsmarkt en daarom is het zo bemoedigend
dat inmiddels al weer 30000 allochtonen werk hebben gevonden in het
MKB. Onlangs hebben we ook weer gesproken over de verhoogde
criminaliteit onder etnische jongeren met name van Marokkaanse
afkomst. AO Criem Wat ik nu zeg is allemaal niet nieuw maar ik gebruik
deze voorbeelden om te zeggen dat integratiebeleid een zaak van het
hele kabinet is, het is facetbeleid. Als je kijkt naar de
verschillende onderwerpen in de rapportage is het duidelijk dat in elk
geval de bewindslieden van Onderwijs, Justitie, Sociale Zaken,
Economische Zaken, Cultuur en VROM een rol spelen. Er is dus heel
duidelijk sprake van een coordinerende portefeuille, waarbij de
voorstellen in het verkiezingsprogramma van D66 uitstekend
passen.(over een kernkabinet.) De verkokering moet doorbroken worden
en iedereen moet het belang zien van een snelle inburgering. Niet valt
te ontkennen dat toenemende stromen immigranten een druk leggen op de
samenleving en dat iedereen moet meewerken om de problemen op te
lossen. Daarom is het ook zo, zoals de WRR ook stelt, dat
immigratiebeleid en integratiebeleid alles met elkaar te maken hebben.
Iedereen met een goed vluchtverhaal kan in Nederland blijven en heeft
dan ook recht op huisvesting, taalles en werk. Het is onzin om te doen
alsof deze dingen niets met elkaar te maken hebben, integendeel en het
is juist met een portefeuille als integratiebeleid zowel voor
bewindslieden als voor kamerleden van belang dat men over de schutting
van de eigen portefeuille heen kan kijken. De WRR pleit terecht voor
een ketenbenadering. Iemand die hier binnen komt heeft recht op
opvang, werk en een eerlijke beoordeling. Maar ook degenen die
uiteindelijk toch worden uitgezet zijn beter af als ze in die
tussentijd hebben kunnen werken. Dit is zowel in het belang van de
mensen zelf als van de Nederlandse samenleving. Onlangs heeft het
kabinet de mogelijkheden om te kunnen werken verruimd en D66 vindt dat
een goede zaak.
Doelgroepen
Als we naar de toekomst kijken zou het dan niet een ideale situatie
zijn dat we het doelgroepenbeleid loslaten en uitgaan van mensen die
in Nederland wonen en werken en dus dezelfde rechten en plichten
hebben. Ik begrijp dat we zover nog niet zijn en dit hoeft ook niet te
betekenen dat de rol van de zelforganisaties wordt gemarginaliseerd,
maar het gaat erom dat er geen sprake meer is van discriminatie. Ik
realiseer me dat dit nog ver weg is maar dit moet wel het doel zijn
waarnaar we streven. Dan valt ook het onderscheid tussen allochtoon en
autochtoon weg wat nu vaak nog versimplificeerd wordt als wel en geen
problemen. We moeten niet vergeten dat het overgrote deel van de
nieuwkomers helemaal geen problemen geeft en ook veel tweede en derde
generatie immigranten hebben zo langzamerhand wel hun weg gevonden in
ons land. Daarom moeten we op den duur af van dit onderscheid zodat
een probleemgeval weer een probleemgeval wordt ongeacht kleur of
nationaliteit. Een Chinese tandarts en een Indiase anesthesist zijn
natuurlijk geen problemen en tellen wel mee in de statistieken.
Islam
Dank voor de brief over de gesprekken met de vertegenwoordigers van
Islamitische organisaties. Mijn eigen ervaring in de vele discussies
die ik de afgelopen maanden r heb gevoerd met moslimgroepen is dat men
er zeer aan hecht dat wij het verschil blijven zien en benadrukken
tussen religie en fundamentalisme, dit in tegenstelling tot
lijsttrekkers die oproepen tot een koude oorlog tegen de Islam. De
moslims die in Nederland wonen willen gewoon in vrede hun godsdienst
kunnen uitoefenen en voelen zich op geen enkele wijze verwant met de
Bin Ladens van deze wereld. Wel onderkent men het probleem van imams
die uit het land van herkomst komen en niet thuis zijn in de
Nederlandse zeden en gewoonten en hier soms iets verkondigen wat niet
past binnen onze cultuur. Het zou dan ook goed zijn als er een
Nederlandse imamopleiding kwam. Maar we moeten wel vasthouden aan het
principe dat er in Nederland een scheiding tussen kerk en staat is,
wat ook inhoudt dat de overheid niet verantwoordelijk is voor
Koranonderwijs en omgekeerd zich ook niet moet willen bemoeien met de
inhoud van het geloof zolang dat niet strijdig is met de Nederlandse
wetten en regels. Hoe gaat het nu verder met de gesprekken tussen de
Islamitische organisaties en het kabinet en blijft dit de
belangstelling van de Minister President houden?
Inburgeringscursussen
D66 bepleit al jaren dat de cursussen voor oudkomers niet te
vrijblijvend moeten zijn. Dus wie de cursus begint moet deze ook
afmaken. Het zou ook goed zijn als bij de duale trajecten niet alleen
ingezet wordt op taal en werk, maar met evenveel energie op taal en
opvoeding. Sowieso moet er veel meer maatwerk geboden worden in het
cursusaanbod. Hierbij zouden dan zoveel mogelijk de scholen betrokken
moeten worden. Bij de nieuwkomers moeten gemeenten meer gebruik maken
van de mogelijkheid die de wet biedt om sancties toe te passen, Mij
bereiken toch ook wel signalen dat mensen afhaken omdat ze gewoon niet
geinteresseerd zijn. Vaak heeft dat te maken met het feit dat niet
bewust voor Nederland gekozen is. Sommige gemeenten(bv Deventer)
zetten de mensen die een cursus hebben afgerond in het zonnetje door
op het stadhuis met enig ceremonieel de certificaten uit te reiken. In
sommige landen wordt ook een plechtigheid georganiseerd rond
naturalisatie. D66 vindt dit een goed idee, wat op een bij Nederland
passende wijze navolging verdient.
Arbeidsmarkt
Ik noemde al het geslaagde MKB-convenant en ik ben ook blij dat
minister Vermeend nu ook stappen onderneemt om de wet SAMEN beter te
laten functioneren. Nog altijd geeft op dit punt de overheid niet het
goede voorbeeld, dus er blijft een extra inspanning nodig om meer
allochtonen in overheidsdienst te krijgen en zeker in beroepen waarin
het belangrijk is dat het personeelsbestand een afspiegeling is van de
samenleving zoals de politie.
Monument slavernij
Het loopt goed met het monument voor de slavernij, er is een winnend
ontwerp dat nu wordt gerealiseerd en er wordt ook hard gewerkt aan een
dynamisch monument in de vorm van het in kaart brengen van de
geschiedenis en dit toegankelijk maken voor iedereen. Ik krijg de
indruk dat hier nogal langs elkaar heen gewerkt wordt. Kan de minister
aangeven wat er nu precies gebeurt met de hiervoor beschikbaar
gestelde middelen met name bij OC&W?
Discriminatie
Sinds 11 september is er weer een toename van de spanningen in de
wijken en ook wordt er weer veel gegeneraliseerd. Blijkt dit ook uit
een toegenomen aantal aangiften wegens discriminatie? Hoe ziet de
minister de toekomst van de multiculturele samenleving? Is hij
optimistisch?