Humanistisch Verbond
Verslag van het debat
`Twee maanden na de aanslagen op New York en Washington'
Dialoog opengebroken of dichtgeslagen?
Optimisme over rol van humanisme na 11 september
Op zaterdag 17 november werd na de landelijke ledenvergadering van het Humanistisch Verbond in Utrecht gediscussieerd over de effecten van de gebeurtenissen op 11 september in de Verenigde Staten op de wereld in het algemeen en humanisten in het bijzonder. Chris Keulemans discussieerde met vier panelleden en met een zaal vol humanisten over vragen als wat er is gebeurd met humanistische idealen als wereldburgerschap en dialoog? En of bezinning op de eigen waarden noodzakelijk is? Een discussie die optimistisch bleek te eindigen.
Ben Elkerbout, de kersverse secretaris van het Humanistisch Verbond
opent de middag. Hij denkt dat het juist na 11 september van het
grootste belang is om humanistische waarden boven tafel te houden.
Daarom heeft het Humanistisch Verbond het Manifest tegen de Nieuwe
Oorlog ondertekend en heeft ze ook gesproken op de vredesdemonstratie
in Amsterdam. Volgens Elkerbout heeft het Humanistisch Verbond als
levensbeschouwelijke organisatie een bijzondere rol te spelen in de
discussies over hoe het verder moet na 11 september. Daarom geeft hij
gauw het woord aan Chris Keulemans, de debatleider.
Chris Keulemans is net terug uit de Verenigde Staten waar hij drie
maanden verbleef. Hij schrok bij terugkomst in Nederland van de
negatieve sfeer. "Het leek of al die verhalen over de multiculturele
samenleving enkel sprookjes waren geweest." Aan Rob Buitenweg, docent
mensenrechten aan de Universiteit voor Humanistiek, legt hij de vraag
voor wat er is overgebleven van het humanistisch ideaal bij uitstek,
dat van wereldburgerschap. "Je zou kunnen zeggen", aldus Buitenweg.
"Dat dit ideaal aan duigen ligt." Hij verwijst naar een artikel van de
politicoloog Huntingdon die stelt dat het idee van mensenrechten
helemaal niet leeft in grote delen van de derde wereld. Zelf is hij
minder somber. Het ideaal van mensenrechten moet hoog worden gehouden.
"Maar dan moeten we er wel voor zorgen dat alle mensen mensenrechten
kunnen aanvaarden." Sommige mensen zullen mensenrechten koppelen aan
hun geloofsbeleving. "Het is belangrijk dat humanisten daar niet van
gaan steigeren." Hoewel het idee dat religie en wereldburgerschap
elkaar uitsluiten, zeker onder humanisten, na 11 september alleen maar
sterker is geworden, vindt Buitenweg het van belang dat ook humanisten
zich bezinnen op hun eigen waarden. Zo kun je je afvragen, zegt hij,
of er in het westen niet een te grote nadruk is komen te liggen op
individuele vrijheid. Terwijl er veel te weinig aandacht is voor de
schending van sociaal-economische rechten.
Mustapha Oukbih, journalist en hoofdredacteur van Fast Forward, een
nieuw tijdschrift voor nieuwe Nederlanders, is net terug van een reis
door het Midden-Oosten. Hij bezocht onder andere de onafhankelijke
Arabische nieuwszender Al Jazeera. Chris Keulemans wil van hem wat hij
daar heeft gemerkt van humanistische waarden. Volgens Oukbih is het
een vooroordeel om te denken dat die waarden daar niet leven. "Als ik
daar ben hoor ik voortdurend discussies over mensenrechten, democratie
en dergelijke. Er is zoveel dynamiek dat ik iedere keer weer positief
terugga naar Nederland." Wel heeft hij gemerkt hoe de kloof met het
westen na 11 september groter is geworden. Mensen in het Midden-Oosten
voelen zich in een hoek gezet als fundamentalisten, ze zijn weer in
hun schulp gekropen.
Jaap Dijkstra, directeur van het Hivos en het derde panellid, kreeg na
11 september veel reacties van organisaties waarmee ze in andere
landen samenwerken. De organisaties reageerden vooral ongerust. Zo
waren Indonesische organisaties bang dat de oorlog het wankele
evenwicht en hun strijd voor mensenrechten in hun land nog verder zou
ondermijnen. Hij benadrukt dat er overal in de wereld wereldburgers
zijn. Positief vindt hij dat sinds 11 september de Verenigde Naties
weer zijn gaan tellen.
Naeeda Aurangzeb van de organisatie Islam en Burgerschap deelt het
optimisme van de vorige sprekers maar half. Zelf probeert ze al tien
jaar een dialoog tussen moslims en andere Nederlanders op gang te
krijgen. Sinds 11 september wil ineens iedereen discussiëren, maar ze
vraagt zich af hoe `kosher' de motieven van deze dialoog zijn. Ook is
ze bang dat al deze aandacht maar tijdelijk is. Naeeda Aurangzeb kwam
begin september terug van een bezoek aan Pakistan. De kloof tussen
Nederland en Pakistan is haar bijgebleven. Allereerst op economisch
gebied. Het gaat economisch zeer slecht in Pakistan. Maar ze merkte
ook dat Pakistanen geen idee hadden hoe het westen denkt over de
Islam. Het ongenuanceerde beeld van de islam als een monolithisch en
vooral fundamentalistisch blok stoort haar. Ze citeert de Pakistaanse
Moslim-feministe Hassan die zegt dat de islam als religie helemaal
niet antivrouw is. Aurangzeb deelt die mening. En ze is niet de enige.
"Als je in Pakistan aan vrouwen vraagt of ze gelijk zijn zullen ze ja
zeggen." De roep om wereldburgerschap klinkt overal in de wereld.
Is er nou zoveel veranderd?
Hierna is het woord aan de zaal. Het valt op dat de meeste sprekers
niet het gevoel hebben dat de situatie na 11 september nou zo enorm is
veranderd. "Er zijn al zoveel schokken in de wereld geweest"
is de teneur van veel reacties. "Ook in Rwanda stonden
humanistische waarden op het spel." En "er stierven op
diezelfde dag ook duizenden mensen van de honger."
Een vrouw die net in Moskou was noteerde daar een zelfde reactie.
Hoewel er bloemen werden gelegd bij het Amerikaanse consulaat, zeiden
veel Moskovieten dat er nooit een dergelijke aandacht was geweest voor
de honderden Russen die stierven bij aanslagen op flatgebouwen in
Moskou een paar jaar geleden.
Wel vragen verschillende mensen zich af hoe het komt dat het weer uit
naam van een religie is dat dergelijke aanslagen gepleegd worden.
Er zijn ook opmerkingen en vragen over de opstelling van het
Humanistisch Verbond in deze. Iemand vond het raar om het standpunt
van het Humanistisch Verbond via de media te moeten vernemen. Vanuit
het Humanistisch Vredesberaad was men blij verrast omdat het twintig
jaar eerder niet gelukt was om het Humanistisch Verbond achter de
grote demonstraties tegen kernwapens te krijgen. Andere aanwezigen
zijn minder te spreken over het standpunt van het Humanistische
Verbond. Ze vinden dat je niet zacht tegen fundamentalisten kan
optreden. Die moet je elimineren. Toch overheerst de twijfel. "Ik
weet wel dat geweld soms niet anders kan, Maar in het algemeen ben ik
toch bang dat geweld alleen geweld zal kweken." Een dergelijke
twijfel wordt ook gedeeld door Yvonne Breuk die namens het
Humanistisch Verbond sprak tijdens de demonstratie op de Dam. Ze
vraagt de zaal wat het Humanistisch Verbond als standpunt naar buiten
zou moeten brengen.
Jaap Dijkstra vindt het goed dat het Humanistisch Verbond van zich
heeft laten horen. Hij vindt het belangrijk om juist die twijfel naar
buiten te brengen. Rob Buitenweg vertelt hoe hij zelf ook vlak na 11
september tegen geweld was. Maar zoals de situatie in Afghanistan zich
nu ontwikkelt, denkt hij dat het beter is om door te gaan tot de
Taliban echt verdreven zijn. Eigenlijk had de wereld al veel eerder
moeten ingrijpen in Afghanistan. "Je bent ook verantwoordelijk
voor wat je nalaat."
Mustapha Oukbih heeft niet het idee dat de wereld na 11 september
fundamenteel veranderd is. Hij is weer eens bevestigd in het idee dat
internationale rechtvaardigheid niet bestaat.
Naeeda Aurangzeb zegt dat alles wat ze hoort haar weer overtuigd heeft
van hoe ingewikkeld het allemaal is. Ze merkt hoe termen als
'terrorist' nu weer misbruikt worden, bijvoorbeeld door de
Russen die dat etiket als legitimering gebruiken om de Tsjetsjeense
vrijheidsstrijders uit te roeien. "Dat elkaar etiketten opplakken
is zinloos, we hebben samen pijn." Zelf is ze altijd tegen
geweld, "maar de realiteit van de wereld eist van ons dat we
begrijpen waarom mensen soms geweld gebruiken."
En in Nederland?
Na een pauze waarin overal kleine groepjes mensen staan te
discussiëren, wordt het debat in de zaal voortgezet. De discussie
spitst zich nu toe op de effecten van elf september op de Nederlandse
samenleving. De vraag is wat je in Nederland zelf zou kunnen (moeten?)
doen als humanist.
Naeeda Aurangzeb valt het op dat die dialoog na 11 september
voornamelijk gaat over 11 september. "Er wordt zo weinig
gezegd." Islam en Burgerschap is nog nooit zoveel gebeld als
sinds 11 september, vooral door de media. De aandacht is zo
overweldigend dat ze op de meeste aanvragen niet in kunnen gaan. Dit
is een van de weinige bijeenkomsten waar ze ja tegen heeft gezegd, ook
omdat ze zichzelf als moslim-humanist beschouwt. De nasleep van 11
september heeft haar persoonlijk geraakt. "Als kind van
migranten," zegt ze, "ben je eigenlijk automatisch een
wereldburger. Ik dacht dat ik ook een Nederlander was, maar de rest
van Nederland maakte me na 11 september duidelijk dat dat niet zo was.
Dat is een klap in je gezicht. Daarom moet ik wel wereldburger zijn,
anders ben ik nergens meer thuis." Daarom vertrouwt ze veel van
die vragen om dialoog niet. "De vraag is eigenlijk: kom je maar
verantwoorden namens de islam."
Mustapha Oukbih vertelt dat vrijwel alle medewerkers van zijn
tijdschrift Fast Forward dergelijke ervaringen hadden. Ze werden door
Nederlanders in hun omgeving dringend bevraagd over aan welke kant ze
stonden. Maar, denkt Oukbih, 11 september heeft ook een gunstig effect
gehad. De jongste, tweede of derde, generatie realiseerde zich ineens
dat ze naar buiten moest treden. Dat ze los van wat de Nederlandse
samenleving vindt, hun eigen stem moeten laten horen. De tolerantie
tegenover migranten bestond alleen wanneer ze de heersende meningen in
de maatschappij onderschreven. Dat is nu veranderd. Hij belooft dat de
nieuwe generatie voortaan meer van zich zal laten horen en dan niet
meer alleen over onderwerpen die de migrantengemeenschappen betreffen,
maar over alles wat er speelt in de Nederlandse maatschappij.
Jaap Dijkstra vertelt hoe organisaties als Hivos en de Novib na 11
september bij elkaar zijn gaan zitten. Binnen vijf dagen was er een
advertentie in de landelijke dagbladen ondertekend door 60
organisaties, een unicum. Na deze oproep kregen ze een golf van
kritiek van vooral de gevestigde politieke partijen over zich heen.
Maar uit de reacties op hun website (www.civilcoalition.nl) wordt
duidelijk hoe sterk hun oproep tot twijfel, tot dialoog leeft.
Chris Keulemans merkt op dat hij geen migrantenorganisaties op de
lijst ziet. Die zaten niet in het netwerk, moet Dijkstra toegeven,
maar daar worden nu wel contacten mee gelegd.
Jaap Dijkstra breekt nog even een lans voor de schijntolerantie. Dat
is een fase, aldus Dijkstra die op den duur wel degelijk tot echte
tolerantie kan leiden. Naeeda Aurangzeb merkt op dat veel migranten
dachten dat die fase al voorbij was. Rob Buitenweg gaat dieper in op
wat tolerantie daadwerkelijk inhoudt, want daar zijn veel
misverstanden over. Er was, zegt hij, lang sprake van schijntolerantie
ten opzichte van migranten. Ook humanisten maakten zich daar schuldig
aan.Van tolerantie is pas sprake als het om zaken gaat die jezelf
afkeurt én, dat is heel belangrijk, als je ook de macht hebt om daar
iets tegen te doen. Iets tolereren wat je niet afkeurt, heeft weinig
te maken met tolerantie. Het is een misverstand dat je niet mag zeggen
dat je iets afkeurt. Niet het gesprek aangaan is in feite veel
intoleranter. Mustapha Oukbih vult aan dat schijntolerantie betekent
dat je dingen niet durft te benoemen. Dat je doet of je iets
accepteert, terwijl je er niet echt achter staat. Hij vindt dat je
altijd je eigen uitgangspunten ter discussie moet stellen.
En binnen het Humanistisch Verbond?
Chris Keulemans voegt de daad bij het woord door zich af te vragen
waarom het Humanistisch Verbond eigenlijk zo wit is. Volgens hem
zouden heel wat nieuwe Nederlanders goed passen binnen het
Humanistisch Verbond. Rob Buitenweg denkt dat het Humanistisch Verbond
niet zo aantrekkelijk is omdat het zich afzet tegen religie. Volgens
Chris Keulemans is het nogal generaliserend om er vanuit gaan dat
nieuwe Nederlanders allemaal gelovig zijn. Jaap Dijkstra denkt
bovendien dat het Humanistisch Verbond al lang niet meer zo
anti-godsdienstig is. Maar hij denkt dat de organisatievorm er wel één
is van keurig, wit Nederland.
Volgens Naeeda Aurangzeb zijn de raden van de levensbeschouwing een
belangrijk platform waar contacten plaatsvinden tussen humanisten en
moslims. Zelf is ze in Den Haag in zo'n platform actief. Ze heeft
goede contacten met humanisten. Toch ziet ze zelf geen reden om lid te
worden van het Humanistisch Verbond. Iemand uit de zaal voegt toe dat
ook maar 1 promille van de Nederlanders lid is van het Humanistisch
Verbond.
Chris Keulemans vraagt de zaal iets te vertellen over hun initiatieven
na 11 september. Maar allereerst krijgt mevrouw Pektas-Weber van Al
Nisa, een organisatie van Nederlandse moslimvrouwen, het woord. Al
Nisa heeft op 19 oktober in diverse moskeeën speldjes uitgedeeld met
daarop een oproep tot vrede en dialoog, als signaal naar andere
Nederlanders. Voor het ondertekenen van een persbericht over de actie
ze hebben ook niet-islamitische organisaties benaderd. Het
Humanistisch Verbond ondersteunt hun actie. Omdat het nuttig en
belangrijk is aldus Ben Elkerbout. "We moeten zoeken naar wat ons
bindt." Mevrouw Pektas zegt alle doelstellingen van het humanisme
te onderschrijven, behalve het centraal stellen van de mens. Ook zet
ze haar vraagtekens bij een opmerking uit de zaal dat het geen zin
heeft om over geloof te discussiëren. Ze vraagt zich af of dat niet
een vorm van humanistisch fundamentalisme is.
Daarna barst de zaal los. Over lokale initiatieven, maar ook een
beetje over hoe 11 september henzelf geraakt heeft. Een vrouw uit
Brabant constateert dat veel mensen uit gevoel van machteloosheid weer
zijn teruggevallen in een gevoel van wij tegen zij. "Maar",
zegt ze. "Daar komen we wel weer uit. De echte tolerantie komt
wel weer op gang."
Een vrouw zegt dat de tolerantie is ingestort omdat het moeilijk te
begrijpen is wat er is gebeurd. Ze merkt dat sommige mensen bang zijn
geworden voor Arabische mannen. "Dat is dommigheid
natuurlijk." Toch zou ze van Naeeda Aurangzeb willen horen hoe
moslims zo ver komen, dat ze aanslagen plegen waarbij ze hun eigen
leven geven. Naeeda voelt zich niet aangesproken. Ze is tegen geweld
en dat geldt voor veel moslims.|
Op diverse plekken in het land is de dialoog gezocht met moslims. In
publieke bijeenkomsten, maar ook via de Raden voor Levensbeschouwing
en Religie. Of spontaan, zoals in Vlissingen waar een hele buurt in
actie kwam toen de moskee werd beklad.
Chris Keulemans blijft ondanks alle initiatieven en al het optimisme
zoeken naar twijfel, naar zelftwijfel vooral. "Ik denk wel eens
dat een humanist de perfecte westerling is. Dus dan hoef je jezelf
niet ter discussie te stellen. Toch?" Daarop reageert iemand dat
het westen nou ook niet zo perfect is. "We zijn doorgeslagen in
onze individualisering."
Een vrouw uit Ede voegt daar een somberder invalshoek aan toe. Ze
vertelt hoe in haar woonplaats de sfeer na 11 september grimmig is
geworden. "De mensen zijn bang voor elkaar, praten niet meer met
elkaar. Het lijkt soms wel wat op Zuid Afrika." Ze probeert waar
ze kan er met mensen over te praten. "Maar dat is niet
makkelijk."
Jaap Dijkstra denkt dat het na alle discussies over al dan niet
bestaande culturele verschillen tijd wordt voor een discussie over de
zeer duidelijk bestaande materiële kloof tussen noord en zuid, over
armoede dus. Rob Buitenweg wil nogmaals benadrukken dat geloof niet
het enige probleem is. En Naeeda Aurangzeb benadrukt dat de huidige
generatie migranten niet meer dezelfde is als die van een aantal jaren
geleden. De jonge generatie is in Nederland geboren en opgegroeid.
"Het verschil tussen uw en mijn cultuur is aan het
vervagen."
Zo wordt kort na half vijf de discussie afgerond. Zodat de
islamitische deelnemers naar huis kunnen voor het breken van de
vasten. Het is immers Ramadan. In de zaal speldden overal humanisten
de speldjes van Al Nisa op, met de oproep tot vrede en dialoog.
---