Ingezonden persbericht


Run op culturele belminuten
Jongeren bellen elkaar gratis voor theaterkaartjes

Onder de naam 'Get Your Act Together' vindt op dit moment een culturele jongerenactie plaats. 50.000 jongeren in de Rijnmond zijn benaderd met een aanbieding om gratis te bellen naar hun vriend of vriendin. Dit bellen gebeurt via de website www.dimi.nl. Eenmaal op deze site kunnen jongeren door het invullen van hun eigen nummer en dat van een vriend of vriendin gratis bellen. Tijdens het gesprek krijgen de gratis bellers aanbiedingen te zien van diverse culturele uitstapjes zoals het Cameretten Festival, de expositie 'Uitgaan in Rotterdam' in het Schielandhuis en theaterfestival ACT 2001. Naast voordelige kaartjes maken deelnemers kans op een aantal leuke prijzen en krijgt men een pauzedrankje. Inmiddels regent het 'hits' bij Rotterdam Festivals die de actie voor de culturele instellingen uitvoert.

Gratis bellen
Het gratis bellen is een nieuw concept dat tijdens deze actie voor het eerst in Nederland wordt toegepast. Aangekomen op de website www.dimi.nl treft men een speciaal scherm van de actie aan. Hierbij is het mogelijk om een eigen telefoonnummer in te voeren en dat van iemand anders. De website zorgt vervolgens voor verbinding. De gratis beltijd hangt af van het gebruik van een mobieltje of een vast toestel en varieert daarom van 2 tot 10 minuten.

Aanbiedingen
Een aantal Rotterdamse culturele instellingen hebben speciaal voor de actie een speciale aanbieding gemaakt. Er zijn kaartjes voor 2 verschillende avonden van het Cameretten Festival inclusief drankje en kans op een prijs. Een soortgelijke aanbieding voor het theaterfestival ACT 2001 en in het Schielandhuis kan men zich op zaterdag 17 november gratis laten stylen tijdens de tentoonstelling 'Uitgaan in Rotterdam.

Databasemarketing
De actie vindt plaats binnen de kaders van een groot databasemarketingproject dat Rotterdam Festivals namens de culturele instellingen heeft opgezet. De jongeren zijn benaderd door middel van een zogenaamde multichannel campagne waarbij SMS, e-mail in verschillende vormen, direct mail en advertenties werden ingezet. Doel is het verkrijgen van inzicht in het effect van de benaderingswijze, het genereren van traffic op de culturele jongeren website dimi.nl en uiteraard het verkopen van kaartjes. Rotterdam Festivals is op dit moment op meerdere soortgelijke terreinen actief. Zo wordt op dit moment onder andere, samen met zeven Rotterdamse theaters en producenten ook het profiel van de Rotterdamse operabezoekers in kaart gebracht door middel van databaseanalyses.