StepStone trekt nieuw kapitaal aan
Reorganisatie en investeringen moeten StepStone Nederland cash positive maken Leiden, 15 november 2001 - StepStone, Online Carrière & HR Service, trekt nieuw kapitaal aan om het bedrijf, waaronder ook de Nederlandse vestiging, definitief in de zwarte cijfers te krijgen. Het gaat om een bedrag van e 25-35 miljoen, waarvan e 25 miljoen via een rechtstreekse aandelenemissie en e 10 miljoen via een daaropvolgende claimemissie. Momenteel hebben reeds verschillende aandeelhouders zich bindend gecommitteerd voor totaal e 21,8 miljoen. De carrièresite is sinds de reorganisatie van 2 november actief in Noorwegen, Denemarken, Zweden, Finland, Duitsland, België, Luxemburg en Nederland. De bedrijfsvoering wordt geconcentreerd in Duitsland, Denemarken en België, landen met een positief operationeel resultaat voor afschrijvingen (EBITDA). StepStone verwacht dat de overige landen waar het bedrijf actief is binnen afzienbare tijd EBITDA positief zullen worden. De afgelopen twee jaar heeft StepStone een sterk pan europees merk neergezet in 17 Europese landen met 876 medewerkers. Een aantal landen is EBITDA positief en in een aantal landen werd verlies geleden. Met de veranderende economische situatie en het slechte beursklimaat kon het bedrijf het hoge investeringsniveau in Europa niet handhaven. De kantoren in landen die structureel verlies draaien of hoge investeringen vergen om winstgevend te worden, zijn gesloten. StepStone is sinds de reorganisatie actief in de acht eerder genoemde landen. Ook de corporate operations zijn afgeslankt. In totaal wordt het aantal werknemers gereduceerd tot minder dan 350. Naast deze afslanking en het nieuwe kapitaal is tevens een nieuw businessplan opgesteld en is een nieuw management team aangesteld dat geleid wordt door CEO Colin Tenwick, die onlangs benoemd is. Erik Breeuwsma, directeur van StepStone Nederland: "Met deze reorganisatie worden de kosten van de bedrijfsvoering aanzienlijk verlaagd. Het extra aangetrokken kapitaal stelt ons in staat om de investeringen te doen die noodzakelijk zijn om definitief winst te gaan maken. Ik heb er alle vertrouwen in dat StepStone, waaronder Nederland, in de loop van 2002 winstgevend zal zijn." In Nederland is StepStone nummer 2 in merkbekendheid onder kandidaten (Gallup) en werkgevers (Heliview). Met 200 tot 300 nieuwe CV's per etmaal is de CV Database van StepStone op dit moment één van de snelst groeiende van Nederland. Op dit moment telt deze meer dan 27.000 actuele CV's. Marketing blijft een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Volgens Nielsen/Netratings is de carrièresite de op één na grootste adverteerder op internet. In de top 10 bevindt zich geen enkele andere carrièresite. Verder voert StepStone intensieve radio campagnes. Gerben Wijnja, Marketing Directeur: "Wij blijven investeren in marketing en reclame om nog meer bekendheid te geven aan het merk StepStone. Getuige de merkbekendheid van StepStone onder kandidaten en werkgevers is dit al zeer effectief gebleken. Met de nieuwe investeringen in marketing en reclame zijn zowel kandidaten als werkgevers verzekerd van een uitstekende carrière- en HR-service."
---
Over StepStone
StepStone werd in 1996 in Noorwegen gelanceerd met als doel tegemoet te komen aan de eisen van de werkgevers wat betreft rekruteringsoplossingen. Bedrijven als Hewlett-Packard, Microsoft, BBC, Bertelsmann, Cap Gemini Ernst & Young en Renault maken gebruik van de StepStone websites om zich in Europa van gekwalificeerd personeel te voorzien. In Nederland is StepStone sinds september 2000 actief. Noot aan de redactie (