De Porsche 911 Carrera 4S
Exclusieve aanvulling van de Carrera-familie
(15 november 2001)
Na een pauze van bijna vier jaar introduceert Porsche in december 2001
de nieuwe 911 Carrera 4S. Hij vult het programma van de 911 Carrera op
wel heel exclusieve wijze aan en slaat een formele brug tussen de
Carrera en Porsche's topmodellen 911 Turbo en 911 GT2.
De achterspatborden van de Carrera 4S maken de achterpartij in
verhouding tot de 911 Carrera zo1n 60 millimeter breder. Dat creëert
ruimte voor de standaard 18-inch lichtmetalen velgen in Turbo-look,
met banden in de maat 295/30 R 18. De karakteristieke luchtinlaten van
de Turbo ontbreken echter in de brede spatborden. Aangezien de
atmosferische motor van de Carrera 4S geen turbo's en dus ook geen
intercoolers heeft, waren die inlaten niet nodig. De Carrera 4S heeft
daardoor, en in combinatie met andere aërodynamische maatregelen1 een
lagere Cw-waarde van 0,30. De oorspronkelijk voor de hete afvoerlucht
van de intercoolers toegepaste openingen in de zijkanten van de
achterbumper blijven daarentegen bij de Carrera 4S behouden. De
voorspoiler/-bumper met zijn drie karakteristieke, donker uitgevoerde
luchtinlaten is afkomstig van de 911 Turbo - zij het met een kleine
modificatie: door een in het midden iets opgetrokken 'lip' onderaan de
spoiler wordt de opwaartse kracht (lift) aan de vooras zo aangepast,
dat een voor het rijgedrag optimale balans ontstaat van de opwaartse
krachten aan voor- en achteras.
Markante achterpartij
De achterklep (motorkap) van de nieuwe 911 Carrera 4S is speciaal
ontworpen voor de bredere achterpartij. In tegenstelling tot alle
andere 911-modellen is deze klep gemaakt van uit met glasvezel
versterkte kunststof. Dit vaak bij Porsche Motorsport toegepaste
materiaal biedt de ontwerpers en ontwikkelingsingenieurs meer vrijheid
bij de styling en technische vormgeving.
De onderrand van de motorklep is voorzien van een rode lichtband, die
de beide achterlichten optisch met elkaar verbindt. Dit design-element
verschaft de Carrera 4S een markante achterpartij en herinnert
tegelijkertijd aan de vorige Carrera 4S uit de 993-serie, die eveneens
zo'n lichtband had. De lichtband van het nieuwe model is echter
dankzij een speciaal productieproces uit slechts vijf millimeter dun
kunststofglas vervaardigd. Dat glas voldoet aan de hoogste
kwaliteitseisen en vervormt noch bij enorme hitte noch bij ijzige kou.
Een ander specifiek detail van de Carrera 4S is de van de 911 Carrera
overgenomen achterspoiler. Deze komt bij 120 km/h automatisch omhoog
en zorgt voor een veilig rijgedrag bij hoge snelheden.
Topsnelheid: 280 km/h
Met de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt de
topsnelheid 280 km/h. Voor de acceleratie van 0-100 km/h heeft de
boxer 5,1 seconden nodig. De Carrera 4S blijft bij deze beide
disciplines vanwege het extra gewicht van 65 kg en zijn iets grotere
frontale oppervlak iets achter bij de Carrera 4. Dat maakt hij op twee
andere gebieden weer goed. Zo heeft hij vanwege het sterkere
remsysteem een nog beter remgedrag en zorgt de grotere spoorbreedte
van de achteras voor een vergroting van zijn rijdynamiek-potentieel.
De prijs van de Porsche Carrera 4S bedraagt 123.725,- Euro (fl.
272.654,02) inclusief BTW/BPM.