Vlaamse Volksunie

Monarchie rijmt niet met democratie: voorstel tot afschaffing politieke rol monarchie (15/11/01)

De laatste maanden gaven tal van politici, ook uit de meerderheid, te kennen dat zij minstens de politieke rol van de koning voor bespreking vatbaar achtten. Vooralsnog gaapt er echter een grote kloof tussen woord en daad. Op de Dag van de Dynastie vat de N-VA de koe bij de horens en dient een voorstel in waardoor alle grondwetsartikels die de koning politieke macht toekennen voor herziening vatbaar worden verklaard. De N-VA heeft genoeg van de woordkramerij en wenst het politiek debat echt van start te laten gaan waar het thuishoort; in het parlement.

Een echte democratische volksvertegenwoordiging kan niet aanvaarden dat één familie via erfopvolging politieke macht krijgt toebedeeld. Zonder dat daarover zelfs maar vragen mogen gesteld worden, laat staan een politieke discussie kan gevoerd worden. Wie in een democratie politieke macht uitoefent, moet daarvoor verantwoording afleggen aan de volksvertegenwoordiging, aan de kiezers. Het is daarenboven een publiek geheim dat deze macht altijd gebruikt is geworden in het verzet tegen emancipatorische bewegingen: de Vlaamse, de sociale en de ethische ontvoogding. Het publiek heeft het recht te weten wie, namens het volk, wat doet. Indien men de discussie uit de weg wil gaan met het argument dat de monarchie het enige cement is van België, dat moet men het onderliggend probleem erkennen en er consequent naar handelen, d.w.z. beide gemeenschappen hun onafhankelijkheid geven. Ook dat is democratie.

In het besef dat de Vlaamse republiek nog niet voor morgen is, nodigt de Nieuw-Vlaamse Alliantie de andere partijen uit tot een open democratisch debat over alvast de politieke macht van de monarchie. Daarbij staat de N-VA het Zweeds model voor ogen waar de functie van de monarchie beperkt is tot een louter ceremoniële, protocollaire rol. Dienaangaande worden in voorliggend voorstel alle grondwetsartikels die de koning politieke macht toebedelen voor herziening vatbaar verklaard. Deze hebben o.a. betrekking op de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke bevoegdheden van de koning, de bevoegdheid tot het benoemen en ontslaan van ministers, het bevel over de krijgsmacht (in tijden waarin België lid is van de NAVO en de EU!), het uitroepen van de staat van oorlog, de ondertekening van wetten en besluiten, het verlenen van adeldom, de senatoren van rechtswege, de eedformule, het genaderecht.

Wij verlangen een open, democratisch debat hieromtrent. Zelf staan wij open voor discussie. Wij hopen van de andere politieke partijen hetzelfde.

VOORSTEL VAN VERKLARING
tot herziening van de artikels 36, 37, 40, 44, 45, 46, 72, 87, 88, 89, 91, 93, 96, 102, 104, 105, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 151, 153, 160, 165, 167, 197 en 198 van de Grondwet

(Ingediend door mevrouw Frieda Brepoels en de heer Karel Van Hoorebeke)

Toelichting

DAMES EN HEREN,

Vanuit een democratische bekommernis, beoogt onderhavig voorstel de staatkundige macht van de persoon die de titel van koning draagt af te bouwen.

Daartoe moeten alle artikelen van de grondwet die geheel of gedeeltelijk, rechtstreeks en onrechtstreeks verband houden met de monarchie als instelling in het algemeen en met de persoon van de koning in het bijzonder voor herziening vatbaar verklaard worden. Het voorstel gaat er van uit dat de monarchie als geheel niet wordt afgeschaft. Daarom blijft een zeer beperkt aantal artikelen buiten beschouwing. Dat is onder meer het geval voor de artikelen 94 en 95 van de grondwet in verband met het regentschap. Ook artikel 90 betreffende de opvolging bij overlijden wordt niet voor herziening vatbaar verklaard. Het zijn artikelen die in niets de staatkundige macht van het staatshoofd betreffen.

Artikel 36: wetgevende macht
Dit artikel moet worden herzien om de afschaffing mogelijk te maken van de staatkundige rol van de monarchie. De koning kan niet langer deel uitmaken van de confederale wetgevende macht, die in handen is van regering en parlement.

Artikel 37: uitvoerende macht
De wijziging van dit artikel veronderstelt een wijziging van de staatkundige rol voor de monarchie. Die is niet langer bekleed met de uitvoerende macht, die uitsluitend in handen van de regering komt te liggen.

Artikel 40: rechterlijke macht
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. De arresten en vonnissen worden niet langer in de naam des Konings ten uitvoer gelegd.

Artikel 44: bijeenroeping en sluiting Kamers
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie en het wijzigen van de verhouding regering parlement ter versterking van de parlementaire democratie. De koning kan niet langer de Kamers bijeenroepen of sluiten.

Artikel 45: verdagen Kamers
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. Het artikel werd overigens voor het laatste toegepast in 1857 en wordt dus best afgeschaft.

Artikel 46: ontbinden Kamers
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundig rol van de monarchie en het wijzigen van de verhouding regering-parlement ter versterking van de parlementaire democratie. De koning kan de Kamers niet langer ontbinden.

Artikel 72: senatoren van rechtswege
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. De opeenvolgende prinsen of prinsessen hebben deze functie nooit naar behoren ingevuld. Bovendien is een politieke opdracht voor een lid van de koninklijke familie strijdig met de regels van een democratische volksvertegenwoordiging.

Hoofdstuk III
De titel van dit hoofdstuk moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie.

Artikel 87: geen koning van twee staten
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. Het artikel dat overigens maar één keer werd ingeroepen in functie van een zeer specifieke situatie kan best worden afgeschaft: het is immers niet denkbaar dat vandaag de koning de kroon zou aangeboden krijgen van een andere staat.

Artikel 88: onschendbaarheid
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie.

Artikel 89: civiele lijst
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het uitdrukkelijk voorbehouden van de zogenoemde civiele lijst aan de regerende vorst en de wettelijke troonopvolger. Andere leden van de koninklijke familie worden uitgesloten van een toelage van overheidswege.

Artikel 91: eedformule
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie en dit door een aangepaste eedformule.

Artikel 93: onmogelijkheid om te regeren
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. Een koning die niet regeert kan niet in de onmogelijkheid zijn om te regeren.

Artikel 96: benoeming en ontslag ministers
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. Het is volstrekt uit de tijd om de samenstelling en het ontslag van de regering over te laten aan de Koning. Enkel de Kamer van Volksvertegenwoordigers, samengesteld en gemandateerd door de kiezers, beslissen over de samenstelling (partijen en personen) en het ontslag van de regering of van ministers.

Artikel 102: geen koninklijke opdrachten
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie.

Artikel 104: benoeming en ontslag staatssecretarissen Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. Enkel de Kamer van Volksvertegenwoordigers kan beslissen over de benoeming en het ontslag van federale staatssecretarissen.

Artikel 105: vastlegging grenzen koninklijke macht Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. De bijzondere wetten kunnen de koning geen macht toekennen.

Artikel 107: graden in het leger en benoemingen Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. De koning kan niet langer de graden in het leger verstrekken en evenmin de ambtenaren bij het algemeen bestuur en bij de buitenlandse betrekkingen benoemen.

Artikel 108: uitvoerende macht
Dit artikel moet worden met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. De koning maakt geen deel uit van de uitvoerende macht.

Artikel 109: bekrachtiging wetten
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. De koning kan de wetten niet uitvaardigen of bekrachtigen.

Artikel 110: genaderecht
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. De koning kan geen straffen kwijtschelden of verminderen.

Artikel 111: genaderecht tegenover ministers
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. De koning kan geen genade verlenen aan een minister.

Artikel 112: munt slaan
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. Sinds de invoering van de EURO is er geen nationale munt meer, de koning verliest dus het recht de munt te slaan.

Artikel 113: adellijke titels
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. Het uitdelen van adellijke titels is niet alleen een overblijfsel uit het Ancien Régime, de ervaring heeft bovendien aangetoond dat dit koninklijk voorrecht voor politiek misbruik vatbaar is.

Artikel 114: militaire orden
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. De koning verleent niet langer de militaire orden.

Artikel 151: benoeming van rechters
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. Het komt de koning niet toe rechters te benoemen.

Artikel 153: benoeming staande magistratuur
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. De koning benoemt niet langer de leden van het openbaar ministerie.

Artikel 160: Raad van State
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. De koning kan de rechtspleging voor de Raad van State niet regelen.

Artikel 165: agglomeraties van gemeenten
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. De koning kan de verkiezing van een college niet bekrachtigen.

Artikel 167: opperbevelhebber krijgsmacht buitenlandse betrekkingen Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. In tijden van het Belgisch NAVO- en EU-lidmaatschap kan de koning niet de leiding hebben van het opperbevel van het leger of van de buitenlandse betrekkingen. De koning kan ook niet de staat van oorlog uitroepen. Evenmin kan de koning verdragen sluiten of opzeggen.

Artikel 197: geen aanpassingen koninklijke macht tijdens regentschap Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie.

Artikel 198: nummering Grondwet
Dit artikel moet worden herzien met het oog op het afschaffen van de staatkundige rol van de monarchie. De koning kan de nummering van de Grondwet niet aanpassen.

VOORSTEL VAN VERKLARING

De Kamers verklaren dat er redenen zijn tot herziening van de artikels 36, 37, 40, 44, 45, 46, 72, 87, 88, 89, 91, 93, 96, 102, 104, 105, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 151, 153, 160, 165, 167, 197 en 198 van de grondwet.

Frieda BREPOELS
Karel VAN HOOREBEKE

Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Frieda Brepoels, fratcievoorzitter Kamer, Karel Van Hoorebeke, kamerlid

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be