PERSBERICHT

Datum15 november 2001
Nummer029

NETTOWINST* BUHRMANN IN DERDE KWARTAAL EUR 22 MLN


Kerncijfers derde kwartaal 2001
in miljoenen euro      3e kwartaal     januari  september 
Omzet                     2.580 +10%        7.698 +10% 
EBITDA**                   113  -26%         370  -19% 
Nettowinst*                 22  -64%          98  -44% 
Netto buitengewoon resultaat-(30) 
in euro 
Nettowinst* 
per gewoon aandeel         0,13  -72%         0,61 -56% 
* Nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening vóór afschrijving van goodwill en buitengewone baten en lasten 
** Winst voor belastingen, interest en afschrijvingen

VOORUITZICHTEN

In het derde kwartaal van dit jaar zijn de economische omstandigheden verder verslechterd en is de onzekerheid over de toekomstige economische ontwikkelingen toegenomen. In reactie op de gewijzigde economische omstandigheden hebben wij eerder dit jaar onmiddellijk maatregelen getroffen om onze kostenstructuur aan te passen. Deze eerder aangekondigde kostenbesparingsmaatregelen zijn inmiddels vrijwel geheel doorgevoerd. Op basis van de winstontwikkeling tot en met oktober, liggen de resultaten in lijn met de verwachting die wij hebben afgegeven voor het gehele boekjaar 2001. Daarbij moet worden bedacht dat in de maanden november en december traditioneel de hoogste winstbijdragen worden gerealiseerd. Een verdere verslechtering van de economische omstandigheden voorbehouden, verwachten wij een nettowinst per aandeel (vóór afschrijving van goodwill, exclusief buitengewone baten en lasten en inclusief het effect van volledige verwatering) van ongeveer EUR 1,00. Er vindt een snelle integratie plaats van de verworven activiteiten van US Office Products en de kantoorartikelendivisie van Samas. Hierdoor hebben wij onze marktposities versterkt en zullen naar verwachting als gevolg van synergie-effecten in de komende jaren aanzienlijke kostenbesparingen worden gerealiseerd. Voor 2002 wordt een beter resultaat verwacht dan in 2001, mede dankzij de gecombineerde effecten van de structurele kostenbesparingen en synergievoordelen uit eerdergenoemde acquisities, die in totaal circa EUR 100 miljoen zullen bedragen op bedrijfsresultaatniveau.

Samenvatting ontwikkelingen in derde kwartaal


· De netto-omzet steeg in het derde kwartaal met 10% tot EUR 2.580 miljoen. De groei houdt verband met de overnames van de US Office Products en Samas kantoorartikelendivisies en een sterke autonome toename van de softwareverkopen.
· De autonome omzet in het derde kwartaal kwam uit op hetzelfde niveau als in het derde kwartaal van vorig jaar. Dit is inclusief een geschat omzetverlies bij de Divisie Office Products North America in de orde van grootte van EUR 28 miljoen als direct gevolg van de gebeurtenissen op 11 september. Het negatieve effect op de EBITDA over het derde kwartaal bedroeg ongeveer EUR 6 miljoen. Lagere bestedingen in de advertentiemarkt die resulteerden in een teruglopende omzet in de Paper Merchanting Divisie, hadden eveneens een duidelijk effect.
· De winst voor belastingen, interest en afschrijvingen (EBITDA) kwam uit op EUR 113 miljoen, op basis van een lager dan verwachte omzet en dalende brutomarges. De ongunstige verandering in de omzetmix in de divisies Office Products en Paper Merchanting duurde voort en veel klanten van onze Divisie Graphic Systems stelden investeringen in kapitaalgoederen uit. De effecten van deze ontwikkelingen werden gedeeltelijk gecompenseerd doordat onmiddellijk kostenbesparende maatregelen zijn getroffen.
· De kasstroom uit gewone bedrijfsactiviteiten bleef zich in het derde kwartaal gunstig ontwikkelen met een verdere toename tot EUR 86 miljoen positief (derde kwartaal 2000: EUR 106 miljoen negatief).
· Strategische initiatieven ter introductie van nieuwe eBusiness-toepassingen en oplossingen voor eProcurement naderen de implementatie-fase. Deze investeringen zullen naar verwachting een positieve bijdrage leveren aan de omzetgroei en in alle divisies zorgen voor verbetering van de kostenefficiëntie, daarmee bijdragend aan een verbetering van de resultaten in de toekomst.
· Buhrmann is sinds 20 september met American Depository Receipts (ADR's) genoteerd aan de beurs van New York (NYSE-symbool: BUH).
Reactie van de voorzitter van de Raad van Bestuur
Frans Koffrie, voorzitter van de Raad van Bestuur van Buhrmann: "Onder de uitzonderlijke omstandigheden die het derde kwartaal hebben gekenmerkt, zijn exceptionele inspanningen gepleegd om onze klanten van dienst te zijn. Verder hebben wij aanzienlijke kostenbesparingen gerealiseerd en liggen de integratie-activiteiten voor op schema. En terwijl wij doorgaan met het uitvoeren van onze strategische initiatieven en daarbij onze vooraanstaande marktposities behouden, blijven wij uitstekend gepositioneerd voor de toekomst."

ONTWIKKELINGEN IN HET DERDE KWARTAAL

eCOMMERCE

De twaalfmaands-omzet behaald via internet oversteeg de EUR 1 miljard, hetgeen overeenkomt met ongeveer 10,5% van de totale netto-omzet van de groep. Met de ontwikkeling en implementatie van de volgende generatie eCommerce-systemen wordt goede voortgang geboekt. De Divisie Office Products North America is nu toe aan de testfase voor implementatie en ligt op schema voor de introductie van haar nieuwe eCommerce-systeem in 2002. De ontwikkeling van het eCommerce-platform binnen de divisies Paper Merchanting en Graphic Systems is ook bijna afgerond. Hier worden in een pilot-project voor de implementatie de eerste klanten aangesloten.

KASSTROOM EN FINANCIERING

De kasstroom uit bedrijfsactiviteiten bedroeg in het derde kwartaal EUR 86 miljoen, in vergelijking met een negatieve kasstroom van EUR 106 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Over de eerste negen maanden van 2001 bedroeg hij EUR 177 miljoen, ten opzichte van een negatieve kasstroom van EUR 43 miljoen over de eerste negen maanden van 2000. De verbetering kan met name worden toegeschreven aan een verdere verbetering van het beheer van werkkapitaal. De ratio vreemd vermogen/eigen vermogen is sinds het tweede kwartaal van dit jaar verder verbeterd en is aanzienlijk beter dan aan het eind van vorig jaar. De rentedekkingsverhouding (EBITDA/rentelast) van 2,5 is iets teruggelopen ten opzichte van het niveau van 2,6 per ultimo juni. Wij verwachten dat deze ratio voor het gehele jaar hoger uit zal komen.

RESULTATEN PER DIVISIE

Office Products Noord-Amerika


in miljoenen euro              3e kwartaal   januari-september 
                               2001   2000     2001     2000 
Netto-omzet                   1.334  1.147    3.883    3.443 
Toegevoegde waarde              359    339    1.037      989 
EBITA (bedrijfsresultaat)        54     82      182      235 
Geïnvesteerd vermogen           954    865      950      787 


In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar steeg de netto-omzet in de Office Products Noord-Amerika Divisie in het derde kwartaal met 16% tot EUR 1.334 miljoen. Autonoom kwam de omzet uit op hetzelfde niveau als in het derde kwartaal van vorig jaar. Tegenover een forse toename van de omzet uit computer software-verkopen bij onze Specialty activiteiten stond een daling van de verkoop van kantoorartikelen met 7%. De verworven USOP-activiteiten droegen bij aan de toename van de totale netto-omzet, die deels teniet werd gedaan door de gevolgen van de gebeurtenissen op 11 september. De vermindering van het aantal kantooremployees zette zich in versneld tempo door. Daar kwam bij dat grote klanten de bestedingen aan kantoorartikelen per kantoormedewerker hebben gereduceerd. Veel ondernemingen hebben hun budgetten voor vrije bestedingen (bijvoorbeeld reclame-artikelen) omlaag gebracht en stellen nieuwe kapitaalsinvesteringen uit. De omzetdaling in kantoorartikelen werd gecompenseerd door een sterke toename in de verkoop van computer software. Omdat de marges op deze producten over het algemeen echter geringer zijn, liep de winstgevendheid terug. In aanvulling op de kostenbesparingsmaatregelen die werden genomen toen de economische groei tekenen van vertraging begon te vertonen, bleef de Divisie Office Products Noord-Amerika werken aan verder efficiencyverhoging en verbetering van haar dienstverlening door een snelle integratie van de verworven kantoorartikelen activiteiten van USOP in Noord-Amerika. De ontwikkeling van een volgende generatie eCommerce toepassingen wordt nu afgerond. De implementatie van het nieuwe systeem, "E-way" genaamd, staat gepland voor begin volgend jaar. In de loop van 2002 zal het systeem in het hele land in gebruik worden genomen. De vestigingen in Canada hebben de installatie van één enkel geïntegreerd systeem voor de gehele organisatie afgerond, waardoor de operationele efficiency is verbeterd. Dit systeem ondersteunt activiteiten op het gebied van inkoop, verkoop, debiteurenadministratie, crediteurenadministratie, klantenservice, distributie en logistiek. In twee distributiecentra is een nieuwe technologie geïntroduceerd voor "order picking" (het verzamelen en voor verzending bundelen van artikelen uit magazijnstellingen) die werkt op basis van geautomatiseerde spraakgestuurde aanwijzingen. Deze "pick-to-voice" technologie wordt ingezet ter ondersteuning van onze huidige "pick-to-light" systemen (waarbij schappen met te verzamelen artikelen met een computergestuurd lichtje worden aangeschenen) waardoor de efficiency in onze distributiecentra wordt verhoogd. Initiatieven gericht op omzetverhoging, zullen naar verwachting de kernactiviteiten van de Divisie Office Products Noord-Amerika versterken, waarmee deze divisie zich een goede uitgangspositie verwerft voor 2002 en optimaal zal kunnen profiteren van een toekomstig aantrekken van de economie.

Office Products Europa / Australië

in miljoenen euro 3e kwartaal januari-september 2001 2000 2001 2000 Netto-omzet 387 328 1.093 974 Toegevoegde waarde 103 89 292 263 EBITA (bedrijfsresultaat) 13 9 32 26 Geïnvesteerd vermogen 245 234 233 226

De gecombineerde omzet van de Divisies Office Products Europa en Office Products Australië steeg met 18% tot EUR 387 miljoen. Dit is inclusief het positieve effect van de overname van de kantoorartikelendivisie van Samas. De autonome omzetgroei bedroeg 6%, ondanks lagere verkoopcijfers in de segmenten fotokopieerapparatuur en kantoormeubilair. Het bedrijfsresultaat (EBITA) nam toe met 44% tot EUR 13 miljoen. Met het oog op verbetering van de winstgevendheid in Europa, worden de marketing- en verkoopactiviteiten vooral gericht op uitbreiding van de relaties met middelgrote klanten. Onze eBusiness-toepassingen zullen ons in staat stellen klanten in dit segment zeer efficiënt te bedienen, en tegelijkertijd de gelegenheid bieden hun interne kosten met betrekking tot voorraadbeheer, inkoop en administratieve afwerking te verlagen. Verdere integratie en stroomlijning van bedrijfsactiviteiten moeten zorgen voor lagere kosten en verhoogde operationele efficiency. De winstgevendheid van de activiteiten in Australië heeft zich opnieuw buitengewoon goed ontwikkeld. De marketingalliantie met Saggio en zusterbedrijf AsiaEC.com met betrekking tot de markt in Azië zorgt ervoor dat Buhrmann nu klanten op vier verschillende continenten kan bedienen. Ondanks de verkoop van een deel van de kantoorartikelenactiviteiten in Nederland, blijft Buhrmann met de eerder dit jaar overgenomen kantoorartikelendivisie van Samas de lokale marktleider. Vanaf begin 2002 zullen deze activiteiten worden voortgezet onder de naam Corporate Express, de internationale handelsnaam voor de kantoorartikelenactiviteiten van Buhrmann.


Paper Merchanting

in miljoenen euro              3e kwartaal    januari-september 
                               2001   2000      2001     2000 
Netto-omzet                     743    748     2.343    2.189 
Toegevoegde waarde              112    117       356      349 
EBITA (bedrijfsresultaat)        17     28        65       91 
Geïnvesteerd vermogen           683    616       692      605 

De omzetvolumes in de Paper Merchanting Divisie hadden te lijden onder de vertraging van de economische groei, hetgeen heeft geresulteerd in een autonome omzetdaling van 5% in het derde kwartaal. De netto-omzet in het derde kwartaal bedroeg in totaal EUR 743 miljoen. Het bedrijfsresultaat (EBITA) kwam uit op EUR 17 miljoen, bij lagere volumes en een daling van de brutomarge die werd veroorzaakt door de eerder genoemde ongunstige veranderingen in de omzetmix. De afgenomen vraag naar leveringen uit magazijn is veroorzaakt door kortere levertijden af-fabriek, aantrekkelijke prijzen voor rechtstreekse leveringen vanuit de fabrieken aan de eindgebruikers en verminderde vraag naar gestreken papiersoorten (nauw samenhangend met een algemene terugval in reclame-activiteiten). Buhrmanns Paper Merchanting Divisie heeft haar totale marktaandeel weten te vergroten. Reorganisatieplannen om de efficiency te verbeteren worden momenteel doorgevoerd. Investeringen in IT-projecten voor zowel back-office als verkoopgerichte eBusiness-toepassingen bevorderen de ontwikkeling en introductie van mogelijkheden om online te bestellen en directe koppelingen te maken naar de administratieve en logistieke systemen van klanten in de grafische industrie. Door een groeiend deel van de omzet via deze systemen te laten lopen zal de concurrentie-positie van de Paper Merchanting Divisie verder verbeteren.

Graphic Systems


in miljoenen euro              3e kwartaal    januari-september 
                               2001   2000       2001    2000 
Netto-omzet                     116    114        379     368 
Toegevoegde waarde               27     30         91      94 
EBITA (bedrijfsresultaat)         4      7         18      27 
Geïnvesteerd vermogen           114    104        108      91 

De autonome omzetgroei in de Divisie Graphic Systems bedroeg in het derde kwartaal 1%. De totale netto-omzet steeg in het derde kwartaal tot EUR 116 miljoen. Onze verkopen van nieuwe apparatuur stonden onder druk door een te groot aanbod in de markt voor gebruikte machines en een beperking van de financieringsmogelijkheden voor drukkers door financieringsmaatschappijen. De huidige economische omstandigheden en de bijbehorende terughoudendheid met betrekking tot investeringen in kapitaalgoederen hebben ertoe geleid dat het aantal nieuwe orders lager uitviel dan oorspronkelijk verwacht. De omzet uit dienstverlening, verbruiksartikelen en reserve-onderdelen liet een verdere toename zien en dekt nu 51% van de vaste kosten van de divisie. Momenteel wordt, in samenwerking met de Paper Merchanting Divisie, gewerkt aan een op internet-technologie gebaseerd bestelsysteem.