Ingezonden persbericht

Fietsersbond Eindhoven: 44 miljoen voor fiets nodig

EINDHOVEN, 13-11-2001 -- Donderdag 15 november om 19.30 uur ontvangt wethouder van verkeer Bun het eerste exemplaar van het eindrapport van de Fietsbalans Eindhoven. Volgens de Fietsersbond is voor de aanpak van de ernstigste knelpunten minimaal 34,8 miljoen gulden nodig voor het asfalteren van fietspaden langs de belangrijkste routes binnen de inrichting van Duurzaam Veilig Verkeer, 7 miljoen gulden voor de aanpassing van verkeerslichten, en 2,8 miljoen voor fietsparkeervoorzieningen. De Fietsersbond wijst op de vele miljoenen van de gebundelde doeluitkering (GDU gelden) die nog bij het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven klaar liggen voor fietsprojecten.

Door de komende 4 jaar jaarlijks bruto 11 miljoen in fietsvoorzieningen te investeren, waarvan bijna de helft kan komen van de gebundelde doeluitkering, kan Eindhoven een kwantiteit- en kwaliteitsimpuls geven aan het fietsen. Een stad die voorop wil zijn in de technologie kan niet achterblijven met verouderde fietsvoorzieningen. Met toenemend fietsgebruik op korte ritten kan Eindhoven bovendien een substantiële bijdrage leveren aan de bereikbaarheid van de stad.

Het Fietsbalans rapport maakt duidelijk wat de sterke en zwakke punten zijn van het fietsklimaat in Eindhoven. In Eindhoven zijn de fietsroutes direct. Maar Eindhoven scoort overwegend laag ten opzichte van het gemiddelde van de grote steden. Tekorten zijn o.a. de kwaliteit van het wegdek en de fietsonvriendelijke afstelling van de verkeerslichten. Ook lopen fietsers in Eindhoven een veel groter risico slachtoffer te worden van een ernstig ongeluk dan in andere grote steden. Eindhoven loopt verder achter met het opstellen van fietsplannen.

En dan nu aan de slag Volgens woordvoerder Peter Plantinga van de afdeling Eindhoven van de Fietsersbond is het nu tijd voor een structurele aanpak. "Wij vragen de gemeente een integraal fietsbeleidsplan op te stellen met daarbij ook de nodige uitvoeringsprogramma's, onderhoudsprogramma's en financiële reservering op de begroting. Dat is op de lange termijn het beste voor fietsers en past binnen de uitgangspunten van het Mobiliteitsplan. We willen echter niet wachten totdat dat allemaal klaar is alvorens verbeteringen door te voeren. Vandaar dat we nu al 11 miljoen gulden per jaar claimen voor de komende 4 jaar om de fietspaden te asfalteren, de verkeerslichten fietsvriendelijker af te stellen en de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. Maar alle moeite en geld is voor niets als de fietsendiefstal niet flink aangepakt wordt."

Fietsbalans De Fietsbalans is een grootscheeps onderzoek van de Fietsersbond naar de fietsvriendelijkheid van gemeenten. Daartoe worden op tien verschillende aspecten van het fietsklimaat objectieve gegevens verzameld en beoordeeld. Uniek zijn de metingen die zijn uitgevoerd met twee high-tech meetfietsen. Daarmee is het mogelijk geworden de kwaliteit van de wegen, fietspaden en kruispunten te beoordelen vanuit het oogpunt van de fietser en de resultaten te vergelijken met andere gemeenten.



Ingezonden persbericht