Kraskaart voor bezoekers parkeerschijfzone ¦ Antiracisme prijs van de gemeente Leeuwarden ¦ Eerste Kanaalsbrug langer open voor personenautos ¦ Groeimodel voor Historisch Centrum Leeuwarden ¦ Nieuwe impuls voor het agri-nutri profiel ¦ Visie stadsgewestelijk openbaar vervoer in ontwikkeling ¦ Turbo-minirotonde Newtonweg/Algraweg ¦ Blitsaerd nieuwe naam voor Tusken Moark en Ie ¦ Aanleg van Cityring ¦ Kraskaart voor bezoekers parkeerschijfzone
Het college stelt de raad voor om het bewoners in een
parkeerschijfzone mogelijk te maken `kraskaarten' te kopen voor
bezoekers. Dit omdat het nu voor onverwacht bezoek lastig is snel een
ontheffing te halen. De kosten van een `kraskaart' zullen f. 1,00
(¤ 0,50) bedragen.
Het parkeren in de wijken met blauwe zone (parkeerschijfzone) kan met
behulp van een parkeerschijf voor maximaal 2 uren. Bewoners kunnen een
ontheffing krijgen van de plicht de schijf te voeren. Tot dusverre
konden automobilisten die op bezoek gaan bij de bewoners en langer
blijven dan twee uren een ontheffing kopen voor f. 2,50. Op initiatief
van de CDA-fractie wordt nu de `kraskaart' geintroduceerd. Door een
setje `kraskaarten' te kopen behoeven bewoners minder vaak naar de
parkeerpolitie. Verwacht wordt dat deze service aansluit bij de wensen
van de bewoners.
Besluit: 14 november 2001
Antiracisme prijs van de gemeente Leeuwarden
De organisatie rondom de Antiracisme prijs van de gemeente Leeuwarden wordt met ingang van 2002 ondergebracht bij het Centrum voor Internationale Samenwerking (COS) in Leeuwarden. De Antiracisme prijs is in 1994 op initiatief van de fractie van PAL/Groen Links in het leven geroepen. Het is één van de middelen om het racisme in de gemeente Leeuwarden tegen te gaan. De prijs wordt iedere twee jaar uitgereikt aan personen, bedrijven of instellingen die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt in de strijd tegen racisme. Omdat gebleken is dat het voor de gemeente lastig is om een goede invulling te geven aan de voorbereidingen voor de prijsuitreiking heeft het college van B & W besloten om de organisatie voortaan in handen te geven van het COS. Voor de voorbereidingen en de organisatiekosten wordt een bedrag van fl. 9.000 (¤ 4.084) beschikbaar gesteld.
Besluit: 14 november 2001
Eerste Kanaalsbrug langer open voor personenautos
Het college van B & W heeft besloten om de openstelling van de 1e
Kanaalsbrug te verlengen. In ieder geval tot medio 2002 wanneer de
raad een besluit neemt over het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers
Plan. Het gaat om de richting zuid-noord voor het personenautoverkeer.
Deze route via de 1e Kanaalsbrug geeft een snelle, directe verbinding
naar het oostelijk deel van de binnenstad. Tijdens de verkeersdebatten
is vooral het ingestelde eenrichtingsverkeer noord-zuid op de
Wirdumerpoortsdwinger (Beursplein) als ongewenst genoemd. Het voorstel
om de brug open te houden voor minimaal anderhalf jaar (mede gezien
het uitvoeren van genomen besluiten) is met belanghebbenden besproken.
Globaal willen de bewoners de brug dicht en de ondernemers de brug
open. De raadscommissie Stadsontwikkeling zal op 27 november een
oordeel geven.
Besluit: 14 november 2001
Groeimodel voor Historisch Centrum Leeuwarden
In het afgelopen jaar is het Gemeentearchief omgevormd tot het Historisch Centrum Leeuwarden. Op basis van een zgn. Veranderplan was er extra geld beschikbaar om achterstanden weg te werken, vooral op het terrein van restauratie en inventarisatie. Bij ongewijzigd beleid zouden deze extra financiele middelen in 2002 wegvallen en zou het Historisch Centrum Leeuwarden terugvallen op het niveau van 1997. Gelet op de ambities en doelstellingen van het Historisch Centrum Leeuwarden en met het oog op de samenwerkingspretenties met de Provinciale Bibliotheek, het Rijksargyf en het FLMD - welke instellingen in 2002 zullen fuseren - stelt het college aan de raad voor om de extra gelden vooralsnog te handhaven tot 2006. Dat betekent dat het Historisch Centrum Leeuwarden in 2003 een extra budget claimt van ruim ¤ 251.000. De voorstellen worden behandeld door de commissie Bestuur en Middelen en doen in 2002 mee in de afweging van het totale gemeentelijk nieuw beleid voor 2003 en verdere jaren.
Besluit: 14 november 2001
Nieuwe impuls voor het agri-nutri profiel
Het college van B & W heeft besloten de raadsadviescommissie Bestuur
en Middelen voor te stellen in te stemmen met de financiering van het
projectplan `Life sciences in Agro- en Foodtoepassingen'. Hiermee is
een bedrag van fl. 23.000 (¤ 10.350) gemoeid. Life sciences is de
wetenschap die zich beweegt op het grensvlak van de moleculaire
biologie, de biochemie en de procestechnologie. Samen met het
bedrijfsleven, het Van Hall Instituut en de Adviesraad voor de
Agrarische Sector zal nu een businessplan worden opgesteld voor een
facilitair centrum met specialistische apparatuur waarvan publieke
kennisinstellingen, het bedrijfsleven en starters gebruik kunnen
maken.
Besluit: 14 november 2001
Visie stadsgewestelijk openbaar vervoer in ontwikkeling
De gemeente Leeuwarden en de provincie Fryslân geven opdracht voor een
onderzoek naar het stadsgewestelijk openbaar vervoer in Leeuwarden. De
doelstelling van de studie is: het ontwikkelen van een gezamenlijke
visie op stadsgewestelijk openbaar vervoer. De visie dient als kader
om op korte termijn concrete acties te ondernemen en op de langere
termijn ontwikkelings-richtingen uit te zetten. Deze beleidsvisie gaat
uit van de huidige situatie en verder wordt rekening gehouden met het
verkeer- en vervoerbeleid van de gemeente en de provincie. Verder zal
worden ingespeeld op enkele toekomstige ontwikkelingen zoals de
introductie van het nieuwe Stadsvervoer in Leeuwarden per begin 2002,
de woningbouw in Leeuwarden-Zuid, een Haak om Leeuwarden en een
eventuele Zuiderzeelijn. Ook projecten als een eventuele proef met
gereduceerd reizen op Leeuwarden-Stiens en de FEC-city-proef moeten in
dit onderzoek een plaats krijgen. Naar verwachting is de visie in
februari 2002 gereed.
Besluit: 14 november 2001
Turbo-minirotonde Newtonweg/Algraweg
Begin 2000 is besloten tot de aanleg en uitvoering van een
Turborotonde op de Newtonweg/Algraweg. De aanleg van de zgn. vierde
poot op de rotonde - met de daaraan verbonden brug en wegdeel in
zuidelijke richting - is tot dusverre nog niet gerealiseerd. Het
college van B & W heeft nu ingestemd met de uitvoering van het gehele
project. Met het project wordt de bereikbaarheid voor de
Proefboerderij Bosmazathe opgelost. Bovendien kan - met de
ontwikkeling van Newtonpark 4 - direct gebruik gemaakt worden van de
aansluiting. Ook speelt de weg een rol in het verder optimaliseren van
de plaatselijke wegenstructuur zoals het deels overnemen van de
functie van de Boksumerdijk zodat deze een meer recreatief karakter
krijgt.
Besluit: 14 november 2001
Blitsaerd nieuwe naam voor Tusken Moark en Ie
Het college van b. en w. heeft besloten om aan het nieuwbouwproject
Tusken Moark en Ie de wijknaam Blitsaerd te geven. Blitsaerd was
oorspronkelijk een terp, gelegen nabij de Lekkumerwei. Later werd de
buurtschap Blitsaerd aangeduid als het gebied tussen de grenssloot De
Bonke en de huidige Miedwei.
Besluit: 7 november 2001.