Projectorganisatie Betuweroute blijft onder vuur na uitspraak Hof.
Amsterdam, donderdag 15 oktober 2001
UITSPRAAK HOF
De Staat en NS-Railinfrabeheer hebben géén exclusief recht op de aanduiding
Betuweroute. Dat is de conclusie in een vandaag bekend gemaakte uitspraak
van het Gerechtshof in Amsterdam.
De Amsterdamse ondernemer drs. K. IJff mag vanaf nu weer gewoon gebruik
maken van de aanduiding Betuweroute in zijn handelsnaam, als merk en in zijn
domeinnaam op internet.
Landsadvocaat Boukema betoogde tijdens de zitting dat de aanduiding
Betuweroute toebehoort aan de Staat. Zijn stelling is nu door het Hof
resoluut van tafel geveegd.
Met dit arrest is het vonnis in kort geding van maart dit jaar niet in stand
gebleven. In die uitspraak werd IJff verboden de aanduiding Betuweroute ter
gebruiken.
IJff is zeer tevreden met de uitspraak. Het betekent dat het Hof zijn
grieven tegen de beslissing van de rechtbank onderschrijft .
BODEMPROCEDURE, SCHADEVERGOEDING, STRAFRECHTERLIJK ONDERZOEK
Met de uitspraak van het Hof blijft de Projectorganisatie Betuweroute
voorlopig nog onder vuur liggen. Een vordering tot schadevergoeding wegens
onrechtmatig handelen door NS-Railinfrabeheer BV behoort nu tot de
mogelijkheden.
Bovendien kan het onlangs afgerond onderzoek van de Economische Controle
Dienst naar de juridische status van de Projectorganisatie Betuweroute
leiden tot strafrechterlijke vervolging van NS-Railinfrabeheer BV.
CONCLUSIES ECONOMISCHE CONTROLE DIENST
De ECD heeft in een recent onderzoek vastgesteld dat de Projectorganisatie
Betuweroute niet voldoet aan dwingende wettelijke verplichtingen. De
projectorganisatie is een in 1999 ingesteld samenwerkingsverband van het
Ministerie van Verkeer & Waterstaat en NS-Railinfrabeheer BV.
Aanleiding voor het onderzoek waren onduidelijkheden over de rechtspositie van de Projectorganisatie. Die kwamen aan het licht in procedures van de Stichting Milieuvrienden Duiven en de belangengroep Groessen in Protest (GRIP) bij de Provincie en bij de Raad van State. Tot drie maal toe werd duidelijk dat de Projectorganisatie Betuweroute geen juridische status heeft en dus niet in rechte kan optreden. Vorig jaar deed IJff hiervan aangifte.
Het briefpapier van de Projectorganisatie is onvolledig en de vestigingen
zijn ten onrechte niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Het
Openbaar Ministerie concludeert dat naar aanleiding van een onderzoek door
de Economische Controle Dienst. De overtredingen zijn aan te merken als
economische delict op basis waarvan strafrechterlijke vervolging kan worden
ingesteld.
CONSEQUENTIES VAN STANDPUNT OPENBAAR MINISTERIE
NS-Railinfrabeheer zal nu door het OM worden gedwongen het briefpapier aan
te passen, zodanig dat het voldoet aan de wettelijke eisen. De vestigingen
van de Projectorganisatie in Barendrecht, Sliedrecht, Tiel, Angeren en
Zevenaar moeten bij de Kamer van Koophandel worden ingeschreven. Medio
november moet de Projectorganisatie de zaken op orde hebben.
Belanghebbenden die schade hebben geleden door de nalatigheid van NS-Railinfrabeheer en het Ministerie kunnen nu schadeclaims indienen.
De verantwoordelijke ambtenaren staan door de conclusies van de ECD en het OM volstrekt in hun hemd. Dat straalt af op Minister Netelenbos, die de Betuweroute al eens een nagel aan haar doodskist noemde.
COMMENTAAR
Het arrest van het Hof geeft aan dat het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat en NS-Railinfrabeheer ten onrechte een exclusieve aanspraak op de
aanduiding Betuweroute hebben willen doen gelden.
De conclusies van het OM tonen aan dat de klachten van IJff , zoals
neergelegd bij het Hof en het OM, volkomen terecht zijn. Het ministerie en
haar taakorganisatie Railinfrabeheer willen ondernemertje spelen, maar
houden zich niet aan de spelregels.
Na de twee vernietigende rapporten van de Algemene Rekenkamer is dit het
zoveelste bewijs dat het goed mis is met de Betuweroute.
INFORMATIE:
mr. M. VISSER, 020-4529717
drs. K. IJFF, 020-6422227