Utrecht, 15-11-2001
Massaal protest tegen dwang van banken
Omstreeks 2500 bellers hebben de afgelopen drie dagen via de meldlijn
banken forse kritiek geuit tegen het dwingende pinbeleid van de
banken. Met name ouderen en slechtzienden hebben hun beklag gedaan
over de afname van persoonlijke service van de banken. De meeste
bellers vinden het een onoverkomelijk bezwaar om te moeten pinnen, met
name buiten in een onveilige situatie.
Het pin- en veiligheidsprobleem blijkt een breed maatschappelijk
probleem te zijn constateren de organisatoren: continu stonden er 10
tot 15 bellers in de wacht, ondanks de zeven telefoonlijnen die voor
de actie waren opengesteld. Het aantal bellers dat een belpoging heeft
gedaan is waarschijnlijk een veelvoud van het aantal personen dat hun
klachten over de persoonlijke kasopname van contant geld, de sluiting
van loketten en de toegankelijkheid en veiligheid van pinautomaten
heeft kunnen melden. Ook via Internet en per post komen nog steeds
klachten binnen. Inmiddels zijn in verschillende plaatsen in Nederland
duizenden handtekeningen verzameld.
Vertrouwen weg
Voor het merendeel van de bellers is de vertrouwenspositie met hun
bank weggevallen, nu steeds meer bankloketten sluiten en geldopname
bijna alleen mogelijk is via pinautomaten. Bellers willen gewoon op
vertrouwde, veilige wijze over hun eigen geld beschikken. Opvallend
veel bellers meldden overvallen te zijn of kennen anderen die dat is
overkomen.
Oplossingen Bellers hebben ook suggesties gedaan voor oplossingen,
zoals mobiele bankkantoren die eens per week het dorp of wijk
bezoeken. Of gecombineerde bankfilialen met een wekelijkse
balieservice. Weinig bellers zijn op de hoogte van de mogelijkheid om
via een speciale pas aan de balie geld op te nemen.
De driedaagse meldlijn banken was een initiatief van de ouderenbonden
en Blindenbelang. Op Internet is nog een meldingsformulier te vinden
via www.anbo.nl/acties. De initiatiefnemers gaan contact opnemen met
de banken en de politiek.
ANBO