ANBO

Utrecht, 15-11-2001
Massaal protest tegen dwang van banken
Omstreeks 2500 bellers hebben de afgelopen drie dagen via de meldlijn banken forse kritiek geuit tegen het dwingende pinbeleid van de banken. Met name ouderen en slechtzienden hebben hun beklag gedaan over de afname van persoonlijke service van de banken. De meeste bellers vinden het een onoverkomelijk bezwaar om te moeten pinnen, met name buiten in een onveilige situatie.
Het pin- en veiligheidsprobleem blijkt een breed maatschappelijk probleem te zijn constateren de organisatoren: continu stonden er 10 tot 15 bellers in de wacht, ondanks de zeven telefoonlijnen die voor de actie waren opengesteld. Het aantal bellers dat een belpoging heeft gedaan is waarschijnlijk een veelvoud van het aantal personen dat hun klachten over de persoonlijke kasopname van contant geld, de sluiting van loketten en de toegankelijkheid en veiligheid van pinautomaten heeft kunnen melden. Ook via Internet en per post komen nog steeds klachten binnen. Inmiddels zijn in verschillende plaatsen in Nederland duizenden handtekeningen verzameld.

Vertrouwen weg
Voor het merendeel van de bellers is de vertrouwenspositie met hun bank weggevallen, nu steeds meer bankloketten sluiten en geldopname bijna alleen mogelijk is via pinautomaten. Bellers willen gewoon op vertrouwde, veilige wijze over hun eigen geld beschikken. Opvallend veel bellers meldden overvallen te zijn of kennen anderen die dat is overkomen.

Oplossingen Bellers hebben ook suggesties gedaan voor oplossingen, zoals mobiele bankkantoren die eens per week het dorp of wijk bezoeken. Of gecombineerde bankfilialen met een wekelijkse balieservice. Weinig bellers zijn op de hoogte van de mogelijkheid om via een speciale pas aan de balie geld op te nemen. De driedaagse meldlijn banken was een initiatief van de ouderenbonden en Blindenbelang. Op Internet is nog een meldingsformulier te vinden via www.anbo.nl/acties. De initiatiefnemers gaan contact opnemen met de banken en de politiek.