Rijksuniversiteit Groningen

15 nov 2001

Nummer 169 15 november 2001

Meer gezondheidsbeleid in grote steden en bij linkse en pluriforme gemeenteraden

Gemeenten doen veel meer aan de gezondheid van hun inwoners dan, ook door henzelf, wordt gedacht. De gemeenten zijn zich er vaak niet van bewust dat maatregelen op eigenlijk alle beleidsterreinen ook de gezondheid betreffen. Een beter besef daarvan zal volgens mr.drs. Jitse van Dijk ten goede komen aan de volksgezondheid. Hij bracht in kaart wat gemeenten in hun begroting aan gezondheidsbeleid doen en waarom de een (veel) meer doet dan de ander. Van belang zijn hierbij de mate van verstedelijking en de samenstelling van de gemeenteraad. Hoe groter en dichter bevolkt de gemeente en hoe linkser en gevarieerder de raad, hoe meer beleid. Van Dijk promoveert op 28 november 2001 aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Witte plekken
Wonen aan water gevaarlijk
Checklist gezondheidsbeleid
Meer beleid in grote steden
Meer beleid bij gevarieerde raad
Curriculum vitae
Noot voor de pers

De gezondheid van de burgers wordt niet alleen door de gewone gezondheidzorg beïnvloed. Er spelen ook talloze andere factoren een rol, zoals bijvoorbeeld een schoon milieu, veilige woon- en werkomstandigheden en gezonde leefwijzen van de burgers.

Witte plekken

Van Dijk bestudeerde bij tachtig gemeenten alle gezondheidsmaatregelen die in de totale begroting voorkwamen, dus ook op terreinen zoals milieubeleid, beleid met betrekking tot wonen en werken, verkeersveiligheids-, jeugd-, ouderen- en gehandicaptenbeleid. Van Dijk: "Hoewel uit mijn onderzoek blijkt dat de gemeenten veel gezondheidsmaatregelen nemen, zijn er opvallende 'witte plekken'. Op het gebied van leefwijzen, zoals alcohol, roken, voeding en beweging, doen alle tachtig onderzochte gemeenten alleen iets aan beweging. Ook grote gezondheidsproblemen, zoals kanker en hart- en vaatziekten, krijgen weinig aandacht. Mogelijk nemen de GGD'en dit voor hun rekening, maar dat zal verder onderzoek moeten uitwijzen".

Wonen aan water gevaarlijk

De volksgezondheid wordt nog te veel gezien als een geïsoleerd beleidsterrein. "Een voorbeeld waarbij het gezondheidsperspectief op andere beleidsterreinen ontbreekt, is de huidige trend van 'wonen aan het water', illustreert de promovendus. "In veel nieuwbouwprojecten grenzen de tuinen aan het water met het idee dat mensen een bootje voor de deur willen hebben. Maar daarbij wordt niet gedacht aan de veiligheid van kleine kinderen, die makkelijk in zo'n slootje kunnen verdrinken. De verantwoordelijke ambtenaren moeten zich bewust worden dat ook beleid ten aanzien van wonen gevolgen kan hebben voor de gezondheid. Een betere afstemming tussen de gemeentelijke afdelingen rond het beleidsterrein gezondheid, kan de volksgezondheid bevorderen. Dat hoeft niet veel te kosten; het gaat vooral om bewustwording."

Checklist gezondheidsbeleid

De aanleiding voor Van Dijks onderzoek was de algemene overtuiging dat gezondheid niet hoog op de gemeentelijke agenda's staat. "Maar uit onze inventarisatie blijkt dus dat er toch veel gebeurt. Onze inventarisatie levert een nuttige checklist voor gezondheidsbeleid op. Eens in de vijf jaar moeten gemeenten een Nota Gezondheid opstellen voor het Ministerie. Met deze checklist kunnen ze precies aangeven wat ze doen aan volksgezondheid."

Meer beleid in grote steden

Hoewel alle onderzochte gemeenten veel maatregelen nemen die de gezondheid van de inwoners raken, zijn er onderling grote verschillen. "De mate van verstedelijking blijkt sterk samen te hangen met de hoeveelheid beleidsmaatregelen", zegt Van Dijk, "Hoe groter en hoe dichter bevolkt de gemeente, hoe meer beleid. Dat is niet erg verwonderlijk, omdat dichtbevolkte, grote steden ook meer met gezondheidsvraagstukken te maken hebben op het gebied van wonen, minderheden, milieu, enzovoort."

Meer beleid bij gevarieerde raad

Ook de verdeeldheid en de politieke kleur van de gemeenteraad is een belangrijke stimulans voor de hoeveelheid maatregelen. Hoe meer partijen in de gemeenteraad, hoe meer beleid. Van Dijk: "Dat komt mogelijk omdat de onderlinge concurrentie de partijen aanzet om veel voor de burger te doen." Ook de hoeveelheid linkse partijen in de raad is van invloed: hoe linkser de raad hoe meer beleid. "Dit verband was al langer bekend en heeft ermee te maken dat linkse partijen meer veranderingsgezind zijn dan de rechtse. Opvallend genoeg blijkt een lage opkomst bij de verkiezingen een gunstig effect te hebben op de hoeveelheid beleid, terwijl je zou verwachten dat meer politieke betrokkenheid van de burger juist tot meer beleid zou leiden. Mogelijk zet een lage opkomst de politiek aan om meer aan de kiezer te laten zien. Ook is het zo dat een lage verkiezingsopkomst veel voorkomt in de grote steden en, zoals gezegd, hangt dit samen met meer beleidsmaatregelen."

Curriculum vitae

Jitse van Dijk (Achlum, 1950) studeerde achtereenvolgens geneeskunde, rechten en bestuurswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de sectie Sociale Geneeskunde van de disciplinegroep Gezondheidswetenschappen, waar hij ook na zijn promotie blijft werken als universitair docent. Van Dijk promoveert tot doctor in de medische wetenschappen bij prof.dr. D. Post, prof.dr. M. Herweijer en prof.dr. J.W. Groothoff. De titel van het proefschrift luidt: Gemeentelijk gezondheidsbeleid. Omvang en doelgerichtheid.

Noot voor de pers