Gemeente Den Helder

Gladheid ligt weer op de loer

betreft: route strooi- en schuifauto's ter inzage week: week 46

Wanneer gladheid de kop opsteekt is onvoorspelbaar. Het plannen van de te strooien routes niet. In deze tijd van het jaar moeten we al rekening houden met mogelijke gladheid. Wij zijn voorbereid!

En u? Neemt u in gladde tijden liever het zekere voor het onzekere? Verplaats u dan voor zover mogelijk over gestrooide routes. Hier bestaat de minste kans op gladheid. Ook op gestrooide wegen blijft het wel oppassen geblazen: ijzel bijvoorbeeld is nu eenmaal moeilijk te bestrijden. Het is daarbij wel handig om van tevoren te weten welke routes er eigenlijk standaard worden gestrooid.

subkop: strooiroutes ter inzage Welke wegen er precies worden gestrooid en welke daarvan als eerste aan de beurt zijn, staat allemaal aangegeven op een plattegrond. Die kunt u vanaf 19 november 2000 tot 1 februari 2002 inzien in alle bibliotheken, bij het Centraal Informatie Punt in het stadhuis en bij het Service Informatie Punt in Julianadorp (Boterzwin 3435). Op deze kaart staat ook aangegeven op welke fietspaden wij altijd strooien én de fietspaden die alleen bij langdurige sneeuwval onder handen worden genomen. Alle wegen/fietspaden die niet op deze kaart zijn ingekleurd worden nooit gestrooid! Hieronder leest u hoe en wanneer wij uitrukken met de strooi- en schuifauto's.

subkop: signalering gladheid Wij krijgen van twee kanten informatie over de (te verwachten) toestand van de wegen. Twee maal per etmaal krijgt de coördinator gladheidsbestrijding per fax van het KNMI de weersverwachting voor de volgende twaalf uur. Op basis van bijgeleverde meteorologische grafieken kan de coördinator met redelijke zekerheid de toestand van de wegen in de daarop volgende uren inschatten. Zodra de weerssituatie (snel) verandert neemt het KNMI telefonisch contact op. Dat gebeurt via de zogenoemde 'gladheidstelefoon'. Deze mobiele telefoon is alleen voor dit soort meldingen bestemd en staat 's winters dag en nacht aan. Naast het KNMI krijgen wij ook van de politie informatie over de gladheid van wegen.

subkop: achteraf (curatief) strooien In onze gemeente wordt 'curatief' gestrooid. Dat wil zeggen dat de strooiploegen pas op pad gaan als het al glad is. Er wordt namelijk met droog materiaal gestrooid dat alleen blijft liggen als het zich aan sneeuw of ijzel kan 'hechten'. Vooraf strooien heeft geen zin: het zoutmengsel waait weg. Een (dure) oplossing is 'nat'-strooien. Hierbij wordt het zout gemengd met een oplossing van water. Hiervoor kunnen we echter niet het huidige strooi- materieel gebruiken. Voorlopig blijven we dus strooien met droog strooizout. Binnen onze gemeentegrenzen zijn ook andere wegbeheerders. Rijkswaterstaat bijvoorbeeld draagt zorg voor de Rijksweg. Die wordt wel preventief gestrooid. Het is dus oppassen geblazen wanneer u van een preventief gestrooide zone een curatief gestrooid gebied inrijdt. Oftewel van 'niets aan de hand' naar een (mogelijk) glad wegdek.

subkop: gladheid soms goed, soms slecht te bestrijden Gladheid kan door verschillende oorzaken ontstaan. Afhankelijk van de oorzaak kan de gladheid goed dan wel slecht worden bestreden. Zo is opvriezen van het wegdek vrij makkelijk te bestrijden door het strooien van zout. Dat geldt ook voor een kleine hoeveelheid sneeuw. Zet de sneeuwval door dan worden sneeuwschuivers voorop de auto's bevestigd. Het sneeuwschuiven heeft alleen goed resultaat als tijdens de eerste sneeuwval al zout is gestrooid. De onderste gedooide laag is dan gemakkelijk weg te schuiven. IJzel is niet goed te bestrijden. De dichtheid is veel groter dan die van sneeuw. Per vierkante meter zou dus veel meer zout moeten worden gestrooid voor enig effect. In tegenstelling tot sneeuw-gladheid verspreiden autobanden de in putjes opgehoopte pekel nauwelijks over de rest van het gladde ijzellaag. Kortstondig biedt het strooien van zand een oplossing. Daarmee wordt de ijzellaag ruw gemaakt. Het zand blijft echter maar kort liggen. Het lijkt dus veilig maar het wegdek wordt snel weer glad. Strooien met zand is dus een noodoplossing. Bovendien treden op lange termijn problemen op met het rioleringstelsel: vervuiling en ook verstoppingen van putten.

strooiplan

Zodra gladheid optreedt gaan de strooi-auto's op pad. Allereerst zijn de busroutes en de belangrijkste noord-zuid en oost-west-verbindingen aan de beurt. Ook de omgeving van het ziekenhuis behoort tot de eerste prioriteit. Daarna volgen de doorgaande wegen in de wijken. Gelijktijdig met de wegen worden ook de aanliggende fietspaden en andere belangrijke fietsverbindingen onder handen genomen. Bij een 'redelijke' hoeveelheid sneeuwval of opvriezen zijn bovenstaande wegen en paden binnen drie uur allemaal gestrooid (totale lengte ca. 180 km.) Alleen bij overmatige sneeuwval wordt (overdag) handmatig gestrooid bij abri's, oversteekplaatsen, bruggen, winkelcentra, stadhuis, politiebureau enz. Pas daarna komen ook de minder belangrijke fietspaden aan bod.

fietspaden In Den Helder zijn zes wagens beschikbaar die zowel kunnen strooien als schuiven. Twee daarvan zijn kleiner van formaat en met name bedoeld voor de fietspaden. Het ijs- of sneeuwvrij krijgen van fietspaden is een vrijwel onoplosbaar probleem. De dooiwerking van zout is gebaseerd op het feit dat op de wegen (auto)banden het zout met de sneeuw/ijzel vermengen. De smalle fietsbanden hebben niet voldoende effect. Ook sneeuwschuiven biedt geen echte oplossing bij temperaturen onder nul. De dunne sneeuwlaag die achterblijft zal snel opvriezen.

de stoep voor uw huis Niet alleen voor de gemeente maar ook voor uzelf is een schone taak weggelegd tijdens de winterse perioden. Tegenwoordig is het geen burgerplicht meer om de openbare stoepen voor uw deur ijs- en sneeuwvrij te houden. Maar voor de gebruikers ervan zou het heel prettig zijn als u het wel doet. En wanneer u uw pad of trottoir schoonveegt, veegt u dan gelijk even het trottoir mee van uw buren, indien zij hiertoe zelf niet in staat zijn.

strooizout Wij verstrekken geen strooizout aan onze inwoners. Strooizout kunt u kopen bij de verschillende supermarkten en doe-het-zelf zaken. Pas als er grote schaarste optreedt bij deze zaken stellen wij aan onze inwoners strooizout beschikbaar. Dat wordt dan in de kranten bekend gemaakt.

rolemmers Bij langdurige ijzel en zware sneeuwval kunnen de vuilniswagens niet alle straten bereiken. In dat geval kunt u uw rolemmer aan de dichtstbijzijnde gestrooide doorgaande straten zetten. U hoeft dan geen opstelplaats te zoeken. Alle rolemmers aan deze wegen worden gelegd. Heeft u nog vragen over de gladheidsbestrijding, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Klantenservice van de Milieudienst, telefoonnummer 671601 (bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 14.00 uur).

laaste verandering: november 15, 2001