Concurrentiepositie in Europa wordt verstevigd
LOST BOYS VOERT HERSTRUCTURERING DOOR
Amsterdam, 15 november 2001 - Het Amsterdamse new mediabedrijf Lost Boys gaat haar organisatie in alle Europese vestigingen herstructureren. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de verdere integratie van de overgenomen bedrijven en de daaruit voortvloeiende aandacht voor de kernactiviteiten van het bedrijf. In de hele Europese organisatie gaan 65 banen verloren. Lost Boys grijpt de herstructurering ook aan om in te spelen op de veranderde vraag bij klanten. De hele operatie is bedoeld om beter te kunnen anticiperen op de vraag uit de markt, zich nog meer te richten op bedrijfskritische projecten bij klanten en om het serviceniveau van de organisatie te verhogen en binnen de hele organisatie op een gelijkwaardig niveau te brengen. Bovendien moet de herstructurering leiden tot winstgevendheid bij alle bedrijfsonderdelen.
Lost Boys is de afgelopen jaren zeer snel gegroeid, onder andere door acquisities. Hoewel de overgenomen bedrijven voor een groot deel al zijn samengevoegd met het bestaande Lost Boys netwerk, wil het bedrijf nu vaart maken met het afronden van de integratie van alle bedrijfsonderdelen. Daarnaast zorgt de focus op de kernactiviteiten ervoor dat een aantal activiteiten wordt gestaakt of anders ingevuld. Zo maakte Lost Boys al eerder bekend dat Lost Boys incubator alleen nog intern zal opereren. Verder stoot Lost Boys het R&D-bedrijf Lost Boys medialab af.
"We willen ons meer gaan richten op het realiseren van bedrijfskritische projecten voor onze klanten", licht Chief Executive Officer Michiel Mol toe. "Hierbij moet je denken aan projecten die een directe impact hebben op de kernactiviteiten van bedrijven, zoals bijvoorbeeld online bankieren voor Postbank en ING Bank. Ook wij willen onze kwaliteit verder verhogen, onder andere door meer ervaring aan de organisatie toe te voegen".
Concurrentiestrijd
In thuismarkt Nederland gaan 31 arbeidsplaatsen verloren. De overige arbeidsplaatsen gaan verloren in onze buitenlandse vestigingen, waarvan er al eerder deze maand arbeidsplaatsen zijn geschrapt in Spanje. Mol: "Dit is heel pijnlijk voor deze mensen. Uiteraard bieden wij wel iedereen een marktconforme ontslagregeling aan. Tegelijkertijd is het wel zo dat we nu in een keer een prima uitgangspositie creëren voor de concurrentiestrijd die zich op Europees vlak in deze markt aftekent. Onze organisatie krijgt namelijk meer structuur en wordt professioneler. Bovendien trekken we het niveau van onze service overal gelijk. Verder zetten we met de herstructurering een grote stap naar winstgevendheid op korte termijn bij alle bedrijfsonderdelen, hoewel de vermogensbehoefte er niet is. En last but not least is het inmiddels zo dat wij als een van de weinige new media bureaus in staat zijn klanten in het buitenland te bedienen. Voor veel multinationals is dit een aantrekkelijke propositie." De belangrijkste onderdelen van Lost Boys zijn tot en met september van dit jaar winstgevend. Met name de greenfield operaties in het buitenland en Lost Boys games zijn nu nog verlieslijdend.
"Hoewel het nog even afwachten is voordat we een goede inschatting kunnen maken voor 2002, heb ik er alle vertrouwen in dat al onze vestigingen na deze operatie 'lean and mean' genoeg zijn om aan de winst bij te dragen. Ik heb al eerder gezegd dat de 'fun' bij Lost Boys 'serious' wordt. Daar is dit weer een bewijs van", aldus Mol.
Over Lost Boys
Lost Boys is een internationaal netwerk dat klanten de sterke combinatie biedt van business strategie, merkontwikkeling en implementatie van digitale kanalen zoals internet, breedband, Wap, i-TV, etc. Bekende klanten van Lost Boys zijn ING Groep, TU Delft, Audi, Perfetti-VanMelle, VW, Nokia, E.Leclerc, Arrows, Caprabo, Orange, etc. Lost Boys, opgericht in 1993, heeft zo'n 560 medewerkers en is gevestigd in Amsterdam, Barcelona, Berlijn, Londen, Madrid, Parijs, San Francisco, Warschau en Zurich.
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Lost Boys N.V.
Pauline Rengers
Tel: +31-20-5356161
Hill and Knowlton Nederland B.V.
Ingo Heijnen
Tel: +31-20-4044707