Nederlander let bij aankoop verse groente vooral op uiterlijk
De consument in Nederland let bij het kopen van verse groente vooral
op de uiterlijke kwaliteit van het product. De prijs komt meestal
later om de hoek kijken. Dat blijkt uit marktonderzoek van het
Productschap Tuinbouw (PT).
Het PT heeft een representatief aantal consumenten bij het binnenkomen
en verlaten van verschillende supermarkten in Nederland ondervraagd
over hun verse groentenaankopen. Hieruit bleek dat de meerderheid van
de consumenten van te voren al een idee heeft welke groenten
ingeslagen zullen worden. Toch wordt de uiteindelijke beslissing
genomen als ze op de groentenafdeling van de winkel staan.
Er worden vier zaken afgewogen voordat de beoogde groente ook daadwerkelijk in het boodschappenkarretje verdwijnt. Allereerst kijkt de consument naar het uiterlijk van het product. Ook vraagt de koper zich af of de eventuele gezinsleden de groente ook lusten en of het product past bij de andere ingrediënten van de maaltijd. Pas daarna komt de prijs in beeld in het besluitvormingsproces.
De Nederlandse consument kijkt dus niet in eerste instantie naar de
prijs van de groente. Toch is de hoogte van de prijs soms wel bepalend
om een product niet aan te schaffen. Als de koper de groente te duur
vindt, gaat hij of zij op zoek naar een vervangend product, meestal
een andere verse groente. Is de groente in de aanbieding dan verlaagt
dit de drempel om het product wel te kopen.
Telers en handelaren kunnen het rapport 'Hoe kiest de Nederlander zijn
verse groenten?' (PT-2001-103) gratis verkrijgen bij het Productschap
Tuinbouw, telefoon 079-3470633.