Productschap Tuinbouw

Nederlander let bij aankoop verse groente vooral op uiterlijk

De consument in Nederland let bij het kopen van verse groente vooral op de uiterlijke kwaliteit van het product. De prijs komt meestal later om de hoek kijken. Dat blijkt uit marktonderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT).

Het PT heeft een representatief aantal consumenten bij het binnenkomen en verlaten van verschillende supermarkten in Nederland ondervraagd over hun verse groentenaankopen. Hieruit bleek dat de meerderheid van de consumenten van te voren al een idee heeft welke groenten ingeslagen zullen worden. Toch wordt de uiteindelijke beslissing genomen als ze op de groentenafdeling van de winkel staan.

Er worden vier zaken afgewogen voordat de beoogde groente ook daadwerkelijk in het boodschappenkarretje verdwijnt. Allereerst kijkt de consument naar het uiterlijk van het product. Ook vraagt de koper zich af of de eventuele gezinsleden de groente ook lusten en of het product past bij de andere ingrediënten van de maaltijd. Pas daarna komt de prijs in beeld in het besluitvormingsproces.

De Nederlandse consument kijkt dus niet in eerste instantie naar de prijs van de groente. Toch is de hoogte van de prijs soms wel bepalend om een product niet aan te schaffen. Als de koper de groente te duur vindt, gaat hij of zij op zoek naar een vervangend product, meestal een andere verse groente. Is de groente in de aanbieding dan verlaagt dit de drempel om het product wel te kopen.

Telers en handelaren kunnen het rapport 'Hoe kiest de Nederlander zijn verse groenten?' (PT-2001-103) gratis verkrijgen bij het Productschap Tuinbouw, telefoon 079-3470633.