Uitbreiding aanbod Laguna met automaat
1.8 16v motor in combinatie met pro-actieve automaat
(07 november 2001)
Vanaf 15 november 2001 breidt Renault het gamma van de Laguna
Hatchback en Grand Tour uit met de pro-actieve 4- traps automaat met
sequentiële handbediening, in combinatie met de 1.8 16v motor. Deze
nieuwe versnellingsbak is verkrijgbaar op de uitrustingsniveaus
Expression, Dynamique en Privilège. De genoemde combinatie van motor
en versnellingsbak is leverbaar vanaf 25.000 euro.
Toen de Laguna op de markt werd geïntroduceerd was een automatische transmissie uitsluitend leverbaar op de versie met de V6 3.0 24v motor. Dit aanbod is nu uitgebreid met de komst van de pro-actieve automatische versnellingsbak gekoppeld aan de 1.8 16v motor.
De 1.8 16v motor ontwikkelt een vermogen van 85 kW (118 pk) bij 5.750
t/min en een koppel van 170 Nm (17,7 mkg) bij 3.750 t/min. Hij
beschikt over een variabele timing van de inlaatnokkenas, waardoor hij
tussen de 2.500 en 5.500 t/min over meer dan 90% van het maximale
koppel kan beschikken. De pro-actieve automaat heeft vier
versnellingen en negen auto-adaptieve programmas, gestuurd door
fuzzy-logic techniek. De rekeneenheid van de versnellingsbak
analyseert in real time nauwkeurig de rijstijl van de bestuurder
(rustig, sportief...), de kenmerken van de weg en het wegdek (daling,
helling, grip...) en de rijomstandigheden (belasting van de auto en
dergelijke). Aan de hand van deze gegevens bepaalt de versnellingsbak
permanent welke versnelling het meest bij de betreffende rijstijl
past. Deze uiterst nauwkeurige elektronische sturing zorgt ervoor dat
er naar een lagere versnelling wordt teruggeschakeld als er hard
geremd wordt en dat de versnellingsbak dezelfde versnelling handhaaft
als de bestuurder zijn voet snel van het gaspedaal haalt. Het
schakelen is gekoppeld aan een smoorklephuis met elektromotor en
verloopt uiterst soepel omdat het motorkoppel op het juiste moment
wordt aangepast.
Net als de 3.0 V6 24v versie heeft de Laguna met de 1.8 16v motor een
pro-actieve automaat met sequentiële handbediening, waarmee de
bestuurder min of meer zelf kan bepalen in welke versnelling hij wil
rijden. In deze modus zijn beveiligingsfuncties aangebracht die de
motor beschermen als de bestuurder niet de juiste versnelling kiest.
Bij afremmen wordt automatisch de meest geschikte versnelling gekozen
voor een optimaal motortoerental, ongeacht de geactiveerde modus. Er
kan dus nooit met een te hoog of te laag toerental worden gereden.
Evenals de versies met een handgeschakelde versnellingsbak beschikken
alle Laguna versies met een pro-actieve 1.8 16v motor standaard over
de snelheidsregelaar/-begrenzer. In de functie snelheidsregelaar
selecteert de bestuurder een rijsnelheid die automatisch wordt
aangehouden, ongeacht de kenmerken van de weg en het wegdek. In de
functie snelheidsbegrenzer, die gekoppeld is aan de
snelheidsregiefunctie, kan er een maximumsnelheid gekozen worden. Deze
ingestelde snelheid kan, als dat nodig is, overschreden worden door
het gaspedaal diep in te drukken voorbij het weerstandspunt aan het
eind van de slag van het pedaal.