IGZ: zorgen over kwaliteit en toegankelijkheid kraamzorg
Woensdag 14 november 2001, nummer 120
INSPECTIE SPREEKT ZORGEN UIT OVER KWALITEIT EN TOEGANKELIJKHEID KRAAMZORG
Dit persbericht verschijnt onder verantwoordelijkheid van de Inspectie
voor de Gezondheidszorg
De eerstelijns verloskundige organisatie staat onder spanning door een
tekort aan kraamzorg en het ontbreken van voldoende voorwaarden voor
verantwoorde zorg bij een groot aantal organisaties. Dat blijkt uit
het rapport .Kraamzorg kwaliteit, toegankelijkheid, beschikbaarheid en
bereikbaarheid., opgesteld door de Inspectie voor de Gezondheidszorg
(IGZ). De Inspectie spreekt haar zorgen hierover uit.
Uit het onderzoek, dat is opgesteld op verzoek van minister Borst van
VWS, blijkt dat in 15 organisaties (eenderde van het onderzoekstotaal)
sprake is van niet voldoende kwaliteitsbeleid en toegankelijkheid. Zo
voldoen privacyreglementen en klachtenregelingen niet aan de eisen.
Slechts enkele organisaties maken goede dossiers van patiënten.
Daarnaast is het houden van toezicht door de Inspectie problematisch,
omdat de kwaliteit en spreiding van kraamzorg, verzekeraars,
callcenters en kraamzorgaanbieders zeer verschillend is en soms
onoverzichtelijk. De wisselende samenstelling van aanbieders is een
gevolg van de marktwerking in de sector. Veel organisaties in de
kraamzorg zijn bovendien moeilijk te bereiken omdat een aantal
kraamzorgaanbieders niet is aangesloten bij een koepel die borg staat
voor richtlijnen, kwaliteitsbeleid en kwaliteitssystemen. Ook
ontbreekt vaak een goed personeelsbeleid.
De Inspectie doet een aantal aanbevelingen om kwaliteit en
toegankelijkheid te verbeteren. De kraamzorgorganisaties moeten
serieus werk maken van de invoering van de basiskwaliteiteisen, die
veldpartijen met elkaar hebben afgesproken. Kleinere organisaties
zouden aansluiting moeten zoeken bij grotere om aan deze
kwaliteitseisen te kunnen voldoen. Ook is meer aandacht nodig voor
personeelsbeleid, behoud van medewerkers en ziekteverzuimbeleid. Dat
geldt ook voor het opleiden van nieuw personeel (bijv. het
beschikbaarstellen van stageplaatsen). Bij- en nascholing voor alle
kraamverzorgenden kunnen sterk verbeterd worden. Ook moeten
kraamzorgverleners hun activiteiten beter afstemmen met andere
zorgverleners die bij verloskundige hulp betrokken zijn. Ten slotte
zijn zorgverzekeraars jegens hun verzekerden verantwoordelijk voor
het waarborgen van de toegankelijkheid en kwaliteit van de
kraamzorg.
-0-0-0-