Spammen mag van Europees Parlement
14 november 2001
Spammen mag, zolang consumenten niet aangeven dat ze geen reclamemail
willen ontvangen, en cookies mogen niet gebruikt worden voor
commerciële doeleinden. Reclame via sms en fax mag pas verstuurd
worden als je daar expliciet vooraf toestemming voor hebt gegeven. Dat
is de uitslag van de stemming van het Europees Parlement over het
tweede rapport van Cappatto over de bescherming van persoonsgegevens.
De Consumentenbond is teleurgesteld dat de Europarlementariërs niet
voor optimale privacybescherming hebben gekozen bij ongewenste reclame
via e-mail (spam). Volgens de Consumentenbond is de privacy van
internetters pas gewaarborgd als zij geen reclame-mail krijgen, tenzij
ze aangegeven hebben dat ze die wel willen ontvangen (opt in). Het
Parlement gaat uit van het omgekeerde: consumenten krijgen reclame per
e-mail, totdat zij aangeven daar geen prijs op te stellen (opt out).
Het Parlement houdt wel de mogelijkheid open voor de afzonderlijke
lidstaten om een opt in-regeling te kiezen.
De Consumentenbond vindt dit echter niet voldoende, omdat consumenten
dan nog steeds bestookt kunnen worden met reclame via de mail. Als
bijvoorbeeld in Nederland voor opt in gekozen wordt en in België niet,
kunnen bedrijven die in België gevestigd zijn nog steeds ongestraft
onze mailboxen vervuilen.
Er is nog wel hoop: de stemming van het Parlement betekent niet dat
opt out de richtlijn wordt. Pas als de Raad van Ministers het met de
uitslag eens is, zal dit gebeuren. Overigens geldt voor sms en fax wel
een opt in-regeling.
De Consumentenbond is blij dat de Europarlementariërs instemmen met
een wettelijke regeling om misbruik van cookies voor
marketingdoeleinden te voorkomen. Op 7 november, een week voor de
stemming, heeft de Bond hiervoor gepleit bij de Nederlandse leden van
het Europees Parlement. Cookies slaan gegevens van internetters op,
zodat die niet steeds hetzelfde hoeven in te vullen als zij een
website meerdere malen bezoeken. Ze kunnen echter ook gebruikt worden
om internetters te volgen en de gegevens te gebruiken voor
reclamedoeleinden. Het Europees Parlement is nu overeengekomen dat dat
laatste niet mag.
Privacy en spam
Cookies zijn kleine bestandjes die op uw computer worden geinstalleerd
als u een site heeft bezocht. Ze maken het mogelijk dat de site u bij
een volgend bezoek weer herkent. Cookies mogen alleen gebruikt worden
voor reclamedoeleinden als consumenten daarvoor toestemming hebben
gegeven. Ook mogen bedrijven pas reclame versturen via sms en fax als
consumenten hebben aangegeven dat ze die willen ontvangen. Ongevraagde
reclame via e-mail mag daarentegen wel, zolang consumenten niet
aangeven dat ze geen reclamemail willen ontvangen. Dat is wat het
Europees Parlement voor ogen staat. Vindt u dat hiermee uw privacy
voldoende beschermd wordt?