De Voorzitter van de Algemene Commissie
voor Europese Zaken
van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR DEN HAAG
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
14 november 2001 BFB 2001/904M
Onderwerp
Toezending verslag van de Ecofin Raad van 6 november
2001 te Brussel.
Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de
vergadering van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.
Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.
DE MINISTER VAN FINANCIËN
De Voorzitter van de Vaste Commissie voor
Financiën
van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR DEN HAAG
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
14 november 2001 BFB 2001/904M
Onderwerp
Toezending verslag van de Ecofin Raad van 6 november
2001 te Brussel.
Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de
vergadering van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.
Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.
DE MINISTER VAN FINANCIËN
De Voorzitter van de Eerste Kamer der
Staten-Generaal
Binnenhof 22
2513 AA DEN HAAG
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
14 november 2001 BFB 2001/904M
Onderwerp
Toezending verslag van de Ecofin Raad van 6 november
2001 te Brussel.
Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de
vergadering van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.
Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.
DE MINISTER VAN FINANCIËN
De Voorzitter van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR DEN HAAG
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
14 november 2001 BFB 2001/904M
Onderwerp
Toezending verslag van de Ecofin Raad van 6 november
2001 te Brussel.
Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de
vergadering van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.
Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.
DE MINISTER VAN FINANCIËN
Alle Ministers
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
14 november 2001 BFB 2001/904M
Onderwerp
Toezending verslag van de Ecofin Raad van 6 november
2001 te Brussel.
Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de
vergadering van de Ecofin Raad van 6 november 2001 te Brussel.
Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.
DE MINISTER VAN FINANCIËN
Verslag Eurogroep d.d. 5 november 2001
Tijdens de bijeenkomst van de eurogroep is gesproken over recente economische
en financiële ontwikkelingen, budgettaire ontwikkelingen en de invoering van
de chartale euro. Een aantal landen heeft een korte presentatie gehouden over
de begrotingssituatie in 2001 en 2002. Het in de geannoteerde agenda genoemde
EPC rapport over pensioenen is in de vergadering van de Ecofin aan bod
gekomen (zie verslag Ecofin).
Economische ontwikkelingen
Commissaris Solbes schetste een beeld van de voorlopige ramingen van de Cie
voor 2001 en 2002 en merkte op dat sinds de zomer de economische groei een
neerwaartse trend vertoont, maar dat de euro-zone niet aan de rand van een
recessie staat. Hij ging nog steeds uit van een groei van ongeveer 1½ % voor
zowel dit jaar als volgend jaar. De belastingverlagingen die door
verschillende lidstaten zijn doorgevoerd, kunnen gezien de huidige situatie
als positief worden beschouwd. Verschillende ministers vestigden de aandacht
op het belang van structurele beleidsmaatregelen, met name op de terreinen
van de arbeidsmarkt en financiële diensten. Commissaris Solbes gaf daarnaast
aan dat de inflatie een neerwaartse trend lijkt te vertonen.
Budgettaire ontwikkelingen
Commissaris Solbes gaf te kennen dat voor het eerst sinds 1993 een
verslechtering van het begrotingssaldo voor de euro-zone als geheel zal
optreden. In het licht van de lagere groeiverwachting zullen de
begrotingssituaties voor 2002 achteruit gaan ten opzichte van de cijfers uit
de vorige geactualiseerde stabiliteits- en convergentieprogramma's. Het
effect van de verslechtering van de begrotingssaldi voor de
middellange-termijndoelstelling uit het Stabiliteits- en Groeipact (SGP) moet
nauwlettend in de gaten worden gehouden. Benadrukt werd dat wordt
vastgehouden aan de overeengekomen beleidslijn uit het SGP van het laten
werken van de automatische stabilisatoren. België, Griekenland, Ierland en
Luxemburg gaven een presentatie over hun begrotingssituatie. België
benadrukte in haar presentatie het belang van behoedzaam ramen, waardoor de
begrotingssaldi dan minder tegenvallen dan de groei. Ierland meldde dat er
niet langer sprake was van oververhitting van de economie en dat voor 2001
nog steeds een overschot op de begroting geboekt zal worden, hoewel kleiner
dan in 2000.
Introductie van de chartale euro
Tenslotte is in de Eurogroep gesproken over de voortgang die de lidstaten
boeken bij de overgang naar de euro. De 'frontloading' -waarbij euromunten en
-biljetten aan banken en winkelbedrijven worden toegeleverd- is in alle
landen in gang gezet. In een beperkt aantal gevallen zijn gefrontloade munten
en/of biljetten bij het publiek terecht gekomen. Partijen hebben zich
contractueel vastgelegd de euro's niet vóór 1 januari in omloop brengen. De
contracten kennen hiertoe een boete clausule. Bovendien is het vóór 1 januari
gebruiken van de chartale euro in transacties in de meeste landen (w.o.
Nederland) een strafbaar feit.
Tevens is er gesproken over het dubbel prijzen van goederen en diensten.
Herbevestigd werd dat het dubbel prijzen van goederen van groot belang is,
ook in het begin van 2002 wanneer zowel de euro als de nationale valuta
wettig betaalmiddel zijn (de zogenaamde duale fase). Dit draagt bij aan de
transparantie en helpt de consumenten bij het maken van een prijsvergelijking
tussen de 'oude prijs' en de nieuwe europrijs. Commissaris Solbes vroeg zich
af of er voldoende commitment bestaat bij de verschillende partijen om
hieraan te voldoen. In Nederland zijn er afspraken gemaakt over dubbel
prijzen tot en met de duale fase, die zijn vastgelegd in een convenant tussen
de verschillende partijen (o.a. bedrijfsleven en Consumentenbond). Deze
afspraak wordt in grote mate gerespecteerd: momenteel prijst 85% van de
ondernemers zijn goederen dubbel. In de grootwinkelbedrijven ligt dit
percentage tegen de 100%.
Verslag Ecofin 6 november 2001
Bijlagen: Raadsconclusies vergrijzing
Raadsconclusies Aanbeveling Ierland
Vergrijzing
Rapport van het EPC
EPC-voorzitter Cotis lichtte het rapport van het EPC toe. De vergrijzing
heeft forse gevolgen voor het overheidsbudget. In de komende decennia kunnen
de collectieve pensioen- en zorguitgaven met 5 à 8%-punten BBP oplopen. Deze
extrapolaties zijn gemaakt ten behoeve van de beoordeling van de houdbaarheid
van de overheidsfinanciën op langere termijn en geven een indicatie van
noodzakelijke aanpassingen teneinde de doeleinden van houdbare
overheidsuitgaven te kunnen blijven realiseren. EPC-voorzitter Cotis gaf aan
dat deze extrapolaties met enige regelmaat zullen moeten worden herhaald.
Commissaris Solbes herinnerde de lidstaten aan de afspraak dat deze prognoses
mede worden betrokken bij de tenuitvoerlegging van de procedures van het
Stabiliteits- en groeipact. Nederland heeft al een update van het
stabiliteitsprogramma ingediend met daarin aandacht voor de gevolgen van de
vergrijzing. Commissaris
Solbes hoopte op spoedige navolging door de andere lidstaten. De Commissie
zal binnenkort een document opstellen waarin een toetsingskader voor de
beoordeling van de houdbaarheid van de overheidsfinanciën wordt uiteengezet.
Minister Zalm complimenteerde het EPC met het rapport over de budgettaire
gevolgen van de vergrijzing en benadrukte het van groot belang te vinden dat
het thema een plaats krijgt in de stabiliteits- en convergentieprogramma's
van de lidstaten. Met een andere lidstaat vroeg hij de gevolgen van de
vergrijzing op de overheidsinkomsten ook bij de analyse te betrekken. Vooral
voor landen met een goed ontwikkelde tweede pijler van de pensioenvoorziening
kan via de inkomstenzijde een fors deel van de gevolgen van de vergrijzing
worden opgevangen. Andere punten die werden opgebracht door één of meerdere
lidstaten waren:
· De betrouwbaarheid van de cijfers: door de lange termijn wordt er
geen rekening gehouden met demografische veranderingen zoals migratie. Dit
beïnvloedt de projecties. Het is dus nodig deze regelmatig te actualiseren.
· De derde pijler van de strategie zoals afgesproken in Stockholm: de
staatsschuld moet verlaagd om de kosten van de vergrijzing te kunnen
opvangen.
Voorzitter Reynders dankte het EPC voor de werkzaamheden. Hij noteerde de
opmerking om de schuldpolitiek van de overheid bij dit thema te betrekken.
Verder concludeerde hij dat het actualiseren van de projecties eens in de 3 à
5 jaar noodzakelijk lijkt. Het rapport van het EPC zal openbaar worden
gemaakt en beschikbaar zijn via de website van de Raad
(http://ue.eu.int/en/summ.htm).
EMU-statistieken
EFC-voorzitter Akerholm presenteerde het vierde voortgangsverslag over dit
onderwerp. Hij concludeerde dat er vooruitgang is geboekt, mede dankzij het
feit dat dit onderwerp met enige regelmaat onder de aandacht van ministers
wordt gebracht. Omdat drie grote lidstaten nog niet voldoen aan de vereisten
is het nog niet mogelijk om tijdig de vereiste 80-% dekking van de gegevens
over het Euro-gebied op te leveren. Ook een aantal kleinere
lidstaten voldoet nog niet aan de voorwaarden. Akerholm gaf verder aan dat er aan de kwaliteit van de gegevens moet worden gewerkt, maar dat de tijdige levering van informatie, zodanig dat het EMU-gebied zich op het punt van statistische rapportage kan meten met de VS, evenzeer van belang is. Het EFC zal volgend najaar opnieuw een rapportage opstellen voor de Ecofin.
Commissaris Solbes onderschreef het betoog van de EFC-voorzitter en riep op tot verhoogde inspanningen om aan de eisen te voldoen.
Twee grote lidstaten maakten melding van hun vorderingen op dit gebied. Een andere lidstaat wees op het Commissievoorstel voor grensoverschrijdende betalingen. De in artikel 6 van het Commissievoorstel voorgestelde verlichting van de rapportageplicht door banken levert problemen op bij de opstelling van betrouwbare betalingsbalansstatistieken.
Voorzitter Reynders nam nota van de gemelde vorderingen, die in de volgende
voortgangsrapportage zullen verschijnen. Hij constateerde dat de voorgestelde
raadsconclusies (SN 4395/01) zijn vastgesteld en meldde dat het rapport van
het EFC zal worden openbaar gemaakt via de website van de Raad
(http://ue.eu.int/en/summ.htm).
Output gaps
Voorzitter Reynders introduceerde dit agendapunt als een technische exercitie
die op zichzelf niets wijzigt aan de
beoordeling in het kader van het Stabiliteits- en groeipact. Wel vergroot de
focus op structurele begrotingssaldi het inzicht in de eventuele middellange
termijn begrotingsproblemen.
EPC-voorzitter Cotis lichtte toe dat het EPC verschillende methoden van
berekening van de potentiële productie heeft geanalyseerd. Tot nu toe
gebruikt de Commissie het Hodrick Prescott-filter bij de berekening van de
zogenaamde output gap. Deze methode vindt geen basis in de economische
theorie. Het EPC adviseert daarom over te stappen op een
productiefunctiemethode. Dit biedt een sterkere economische basis en biedt
daardoor een betere waarborg voor gelijke behandeling van de lidstaten. De
aan de hand van die methode berekende, voor conjunctuur geschoonde
begrotingssaldi zouden bij de beoordeling in het kader van het SGP als
zijlicht moeten worden gebruikt.
EFC-voorzitter Akerholm bevestigde de conclusie van het EPC dat de
productiefunctiemethode beter is dan de tot nu gehanteerde statistische
methode. Maar ook deze methode kent zijn beperkingen en daarom verdient het
volgens hem aanbeveling beide methoden een tijd naast elkaar te gebruiken.
Commissaris Solbes vindt een indicator voor de structurele tekorten nuttig en noodzakelijk in de beoordeling van de overheidsfinanciën. Hij is bereid vanaf de beoordeling van de exercitie 2002/2003 met de nieuwe
productiefunctiemethode te gaan werken.
Een grote lidstaat betoogde dat elke methode ter bepaling van de output gap
onzekerheden oplevert. Structurele saldi mogen daarom niet meer dan een
zijlicht werpen op de begrotingssituatie. De nominale grootheden moeten
bepalend blijven bij de vraag of voldaan wordt aan de vereisten van het SGP.
Dit werd door een andere grote lidstaat weersproken. Deze meende dat de
productiefunctie methode een waardevolle bijdrage levert aan de
beleidsinformatie.
Weer een andere lidstaat wilde de productiefunctie methode niet zonder meer
aanvaarden, voornamelijk omdat de uitkomsten voor dat land een lagere
potentiële groei laten zien dan gemiddeld in de EU. Het bepleitte beide
methoden (productiefunctie en HP-methode) naast elkaar te gebruiken. Dit
laatste werd gesteund door vier andere lidstaten.
Een kleine lidstaat verzocht het EPC verder te werken aan verfijning van de
productiefunctie methode.
Voorzitter Reynders concludeerde dat er steun is voor het voorstel om beide
methoden naast elkaar te gaan gebruiken bij de beoordeling van de
stabiliteitsprogramma's met ingang van de exercitie 2002/2003. Hij riep het
EPC op verder te werken aan verfijning van de productiefunctie methode.
Aanbeveling Ierland
Commissaris Solbes meldde dat de Commissie een verslag heeft opgesteld naar
aanleiding van de aanbeveling aan Ierland van 12 februari jl. Het blijkt dat
de Ierse economie sneller verschijnselen van afkoeling heeft vertoond dan
destijds kon worden voorzien. Dit is vooral toe te schrijven aan externe
ontwikkelingen zoals de mond- en klauwzeercrisis, de groeivertraging in de VS
en die in de gehele wereldeconomie. Ook de inflatiedruk zal hierdoor afnemen,
al zijn de resultaten daarvan nog niet goed waarneembaar. In budgettair
opzicht is sprake
geweest van enige verkrapping, via uitgavenbeheersing en enkele maatregelen.
Ierland is daarmee naar het oordeel van de Commissie gedeeltelijk tegemoet
gekomen aan de aanbevelingen en de Commissie stelt daarom voor de beoordeling
van de Ierse overheidsfinanciën weer via de gebruikelijke procedure van het
SGP te hervatten. Wel wijst Commissaris Solbes er op dat naar het oordeel van
de Commissie het beleid voor 2002 er op gericht moet zijn het structurele
begrotingsoverschot van Ierland niet verder te laten afnemen.
EFC-voorzitter Akerholm onderschreef de analyse van de Commissie en beval aan de concept raadsconclusies aan te nemen.
Voorzitter Reynders constateerde dat de voorgestelde raadsconclusies (SN
4404/01) kunnen worden vastgesteld.
Vennootschapsbelasting
Commissaris Bolkestein gaf een korte toelichting op de Commissie-mededeling.
Er is onderzoek gedaan naar de effectieve belastingdruk en naar
belastinghindernissen voor grensoverschrijdende economische activiteiten in
de interne markt. Uit de studie van de Commissie blijkt dat de verschillen in
effectieve belastingdruk, bepaald door de belastinggrondslag en de hoogte van
de tarieven, erg groot zijn tussen de lidstaten. Hij benadrukte dat de
Commissie van mening is dat de hoogte van de tarieven een zaak is van de
lidstaten. Wat de grondslag aangaat vindt hij dat op langere termijn
ondernemingen voor hun EU activiteiten met één geconsolideerde grondslag
zouden moeten kunnen werken, teneinde de huidige kostbare inefficiënties
vanwege 15 verschillende belastingsystemen te vermijden.
Wat de huidige belastingobstakels voor grensoverschrijdende activiteiten
aangaat, is de Commissie van plan met doelgerichte voorstellen te komen ter
oplossing.
Bolkestein wil graag commentaar van de Ecofin. Hij hoopt dat de Commissie in
samenspraak met de Groep Fiscale Vraagstukken, het Coreper en de bestaande
Groep op Hoog Niveau oplossingen kan vinden voor de problemen.
De meningen van de lidstaten liepen evenveel uiteen als de effectieve
belastingdruk. Drie lidstaten toonden zich tegenstander van de harmonisatie
van de belastinggrondslag. Drie andere lidstaten, waaronder Nederland, vonden
de commissievoorstellen niet ver genoeg gaan en willen ook de tarieven
betrekken in de discussie over de effectieve belastingdruk. Staatssecretaris
Bos noemde de scheiding tussen grondslag en tarief kunstmatig. Bij alleen een
geharmoniseerde grondslag kunnen ondernemingen belasting betalen in een land
met een laag tarief, terwijl zij gebruik maken van de publieke voorzieningen
in een ander land. Dit speelt voornamelijk in de relatie tot sommige
kandidaat lidstaten, die zeer lage en zelfs nultarieven hanteren voor de
vennootschapsbelasting.
Commissaris Bolkestein liet in zijn antwoord doorschemeren dat de
harmonisatie van de grondslag uiteindelijk ook consequenties zal hebben voor
de tarieven. Hij wees er in dit verband op dat de, in verhouding tot de
andere lidstaten, hoge accijnstarieven voor bijvoorbeeld tabaksproducten in
het VK tot miljoenenverlies aan accijnsopbrengst leidt doordat Engelsen hun
sigaretten in ander landen kopen.
Voorzitter Reijnders concludeerde afsluitend dat de Ecofin kennis heeft
genomen van het document van de Commissie en dat in de Groep Fiscale
Vraagstukken en later in Coreper en in de Groep op Hoog Niveau verder
gesproken zal worden over de initiatieven van de Commissie.
Fiscale behandeling audiovisuele en muzikale kunstuitingen
Dit punt is op de agenda gezet door het Belgische voorzitterschap. Uit de
schriftelijke toelichting op dit punt
bleek dat het de bedoeling was dat de Ecofin aan de Cultuurraad zou verzoeken
dat de Groep Culturele Vraagstukken samen met de Commissie een analyse maakt
van de mogelijke impact van fiscale maatregelen op audiovisuele producten en
muziekopnames. Dit behandelt mogelijk zowel de wens tot verlaagde
BTW-tarieven als mogelijke staatssteun.
Commissaris Bolkestein wees erop dat de Commissie in haar strategienota inzake de BTW al een onderzoek naar de werking van de verlaagde tarieven in de BTW-sfeer heeft toegezegd. Dit richt zich voornamelijk op de in annex H van de zesde richtlijn BTW opgenomen zaken. Verder heeft de Commissie recentelijk een wat algemener rapport uitgebracht over verlaagde BTW-tarieven (Com(2001)599 finaal). Daarin kondigt de Commissie aan eind 2002 met een rapport te komen. Bolkestein wees erop dat de culturele sector slechts een beperkt onderdeel is van de verlaagde tarieven problematiek. Het wil niet dat deze sector er nu uitgelicht wordt, waardoor mogelijkerwijs een voorschot genomen wordt op de conclusies eind 2002. Hij wees het verzoek dan ook af. Wel citeerde hij uit de resolutie van de Cultuurraad de volgende zin:
"The commission will, in the framework of the Treaty and bearing in mind competition rules, devote attention to the impact of tax measures implemented or envisaged by Member States for the development of the sector".
Voorzitter Reijnders nam nota van de interventie van de Commissie.
Debriefing ER Gent
Voorzitter Reynders verwees bij dit agendapunt naar de verklaring over het
voorstel om de kosten van grensoverschrijdende betalingen te verlagen. De ER
heeft zijn verzoek tot de Ecofin Raad gericht, maar het Voorzitterschap
behandelt dit dossier in de Interne Markt Raad van 26 november a.s. Doel is
daar tot een politiek akkoord te komen en daartoe worden thans
voorbereidingen getroffen in de Raadswerkgroep consumentenvraagstukken. De
Ecofin riep de Interne Markt Raad op hierover een politiek akkoord te
bereiken.
-0-