Operational Excellence Den Haag, 14 november 2001
Het economisch tij keert. Bedrijven expanderen niet meer en zoeken
naar consolidatie, waarbij continuïteit en stabiliteit de leidraad in
managementbeslissingen vormen. Processen worden volledig herontworpen,
en ontslag van personeel lijkt hierbij onvermijdelijk. Bedrijven lopen
echter het risico dat dit averechts uitpakt. In Operational Excellence
wordt uiteengezet hoe het ook anders kan.
In de boekenserie IT-professional en onderneming van uitgeverij Ten
Hagen en Stam verscheen onlangs het zevende deel, Operational
Excellence, van Drs. Peter Noordam en Drs. Ronald van Schijndel. Zij
laten hierin zien dat de prestaties van een organisatie bepaald worden
door een optimale inrichting en samenhang van de organisatiestructuur,
de bedrijfsprocessen, IT en de medewerkers. En een goede prestatie kan
in een dynamisch werkveld alleen volgehouden worden als hier in
verandertrajecten voortdurend aan gewerkt wordt.
Noordam en Van Schijndel geven ook het doel van de methode aan:
klantgerichtheid. Zij identificeren kritische succesfactoren als meer
efficiency en hogere service en laten zien dat deze in balans moeten
worden gerealiseerd. Vervolgens beschrijven de auteurs met een
stappenplan hoe de methode in een bedrijf geïmplementeerd kan worden.
Operational Excellence kan ook goed ingezet worden om de
Internet-activiteiten in de bestaande bedrijfsvoering te integreren
als E-business.
De auteurs geven in Operational Excellence de nodige strategische
tips. Verder laten zij zien hoe de voordelen van een verandertraject
in kaart gebracht kunnen worden en gaan zij dieper in op
verandermanagement. Gebrek aan commitment is vaak een struikelblok in
verandertrajecten. Noordam en Van Schijndel schetsen een aanpak om
betrokkenheid te stimuleren en weerstand weg te nemen. Op deze wijze
laat Operational Excellence zien hoe een organisatie slagvaardig
blijft, ook in een kerend tij.
Noot aan de redactie:
Titel: Operational Excellence
Auteurs: Drs. Peter Noordam en Drs. Ronald van Schijndel
Uitgever: ten Hagen & Stam
ISBN: 90-440-0364-x
Prijs: f 51,50 / 23,37 bij een abonnement, f 62,00 / 28,13 los, f
46,20 / 20,96 voor ag pashouder
Product / Event s.koopmans@wkths.nl
Present-Exemplaar tenhagenstam@artifexsupport.com