Aanleg N23 is voorlopig te duur
De provincie Flevoland kiest ervoor om de komende jaren de bestaande
wegen op de route Lelystad-Dronten-Kampen te verbeteren. Aanleg van
een volledig nieuwe autoweg (N23) tussen Lelystad en Kampen wordt
daarmee voorlopig in de ijskast gezet. Deze conclusie trekt het
college van Gedeputeerde Staten van Flevoland uit een verkenning, die
zij samen met de gemeente Dronten en Lelystad heeft laten uitvoeren
naar de mogelijkheden voor aanleg van de N23.
De N23 is jarenlang in de rijksplannen opgenomen geweest, als een
autosnelweg die van Alkmaar, via Lelystad naar Zwolle moest gaan
lopen. Onlangs heeft het rijk deze verbinding uit haar plannen
geschrapt. Voor de provincie Flevoland was dit de aanleiding om samen
met de gemeenten Dronten en Lelystad een onderzoek uit te voeren naar
de haalbaarheid en de financieringsmogelijkheden van de N23 tussen
Lelystad en Kampen. De N23 zou langs de Hanzelijn komen te lopen. Als
de N23 niet wordt aangelegd is de provincie genoodzaakt het bestaande
wegennet te verbeteren, onder andere door de aanleg van parallelwegen
en rotondes. Hiermee zijn forse investeringen gemoeid, die ook
gebruikt zouden kunnen worden voor de aanleg van de N23. Uit de
verkenning is gebleken dat de kosten voor een N23 vooral op het tracé
tussen Dronten en Kampen fors hoger liggen dan bij de verbetering van
de bestaande wegen. Dit komt omdat er een tunnel onder het Drontermeer
moet worden aangelegd. Een alternatief waarbij het verkeer via de
Drontermeerdijk naar Roggebotsluis wordt geleid is geen reële optie,
omdat dit leidt tot een langere reistijd. Vandaar dat de provincie
voor het gedeelte Dronten Kampen kiest voor de verbetering van het
bestaande wegennet.
Voor het gedeelte Lelystad-Dronten wil de provincie nog geen
definitieve keus maken. De meerkosten van de aanleg van de N23 zijn
relatief beperkt ten opzichte van het verbeteren van de bestaande
wegen. De aanleg van de N23 op dit traject wordt begroot op ruim 40
miljoen gulden, de verbetering van de bestaande wegen op 35 miljoen
gulden. Daarom wil de provincie een besluit over de N23 op het traject
Lelystad-Dronten pas nemen nadat de inrichtingsstudie Midden-Flevoland
is verricht. Deze studie wordt naar verwachting begin 2003 afgerond en
moet meer inzicht geven in de ontwikkelingen die in dit gebied gaan
plaatsvinden.
Voor de langere termijn blijft de N23 als rechtstreekse autoweg tussen
Lelystad en Dronten voor de provincie Flevoland in beeld. Daarom
vraagt de provincie wel aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat
om bij de aanleg van de Hanzelijn rekening te houden met een
toekomstige N23. De verkenning naar de N23 wordt op 14 november
aanstaande besproken in de statencommissie Water en Milieu, Verkeer en
Vervoer.
datum 19-09-01 Nummer 2001-094
Provincie Flevoland